Geleend geld terug krijgen

mr. E. de Vries / 7 reacties

Vraag

Kan je als vader naar een advocaat stappen om geleend geld van je zoon terug te krijgen en kan dat tot een rechtzaak komen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Of het mogelijk is om geleend geld terug te krijgen, hangt af van de voorwaarden van de geldleningsovereenkomst. Is er een schriftelijke overeenkomst? Dan blijkt daar als het goed is uit wat de looptijd van de lening is en in welke andere gevallen het geld eerder kan worden teruggevraagd. Als aan die voorwaarden is gedaan en uw zoon weigert om het geld terug te geven, dan kan dat inderdaad via een advocaat/rechtsbijstandsverzekeraar worden afgedwongen.

Als er niets is vastgelegd over de voorwaarden van de geldlening wordt het lastiger. Het is dan niet duidelijk wanneer het geld kan worden teruggevraagd. Als de verhoudingen gespannen zijn, zal het ook niet goed mogelijk zijn om alsnog met uw zoon te overleggen wanneer het bedrag moet worden terugbetaald. De afwikkeling hiervan ligt eveneens op het terrein van een advocaat/rechtsbijstandsverzekeraar. Zij kunnen u meer vertellen over de mogelijkheden om het geld bij uw zoon op te eisen.

Mr. Evelien de Vries

Lees meer artikelen over:

juridisch
7 reacties
denkna
Als je als vader een advocaat nodig hebt om een geleend bedrag terug te krijgen van je zoon, dan zijn er alleen maar verliezers!

Nog afgezien of er bij het aangaan van de lening goede afspraken zijn gemaakt én vastgelegd; je kan de relatie met uw zoon na een incasso procedure wel vergeten. Of dat het waard is, kunt u alleen beoordelen.
Maar ik kan me dat niet voorstellen.

Achter het niet terugbetalen kunnen eigenlijk maar twee zaken schuilgaan:
Betalingsonmacht. Dat lost welke procedure dan ook niet op.
Betalingsonwil. Dat zegt iets over uw relatie met uw zoon. En in dat geval zou ik daar aan werken! (dan komt dat geld ook wel weer goed)

Veel wijsheid!
CorsdeKort
Ik wil graag bevestigen wat Denkna zei.

U kunt het geld wel terugeisen en misschien ook wel via een deurwaarder of procedure terugkrijgen maar wat dan? Zo raak je (de band met) je zoon kwijt. Is het niet veel beter om uw zoon op te bellen of te APPen met de mededeling dat de schuld hem kwijtgescholden is omdat je als vader veel van hem houdt?!

God hielt zo veel van ons dat hij Jezus gaf en voor ons naar de aarde zond. Jezus hielt zo veel van ons dat hij voor ons stierf. Wil jij niet wat van dat aardse vergankelijke geld opofferen voor je zoon? Ken je niet de gelijkenis van diegene die veel vergeven was en toen van de ander geld opeiste ipv hem zijn schuld te vergeven?

Men kan gerechtigheid zien door de bril van: de ander moet zijn schuld betalen. Maar is het geen gerechtigheid om aan je eigen hebzucht af te sterven zodat het leven van Jezus in ons openbaar komt (als vrijgevigheid en goedheid)?
Lize180
@denkna
Er kunnen ook andere redenen zijn.
Verslaving bv.
Dat kan een reden zijn waarom een vader zijn geld terugeist. Niet om het geld maar uit liefde.
Een middel om verantwoordelijkheid te leren
JanR
Als u geld leent aan mensen die het u kunnen terugbetalen, wat voor bijzonders is daaraan? Iedereen wil wel geld uitlenen als hij erop kan rekenen het terug te krijgen. Weet u wat u moet doen? Uw vijanden liefhebben en goed voor hen zijn en hun iets te leen geven zonder erop te rekenen dat ze u terugbetalen. Dan krijgt u een grote beloning in de hemel. Dan zult u echte zonen van God zijn. Want Hij is vriendelijk en goed voor ondankbare en slechte mensen.
Lucas 6:34‭-‬35 HTB
huibertus
Het is wel heel makkelijk om te stellen kwijt de schuld maar,
gestel dat het een som is van 5000 euro,en dat er 5 kinderen zijn,
Dan zullen die ook komen voor een portie. Daar om is elk geval anders,
en kunnen wij daar geen oordeel over geven
huibertus
Na schrift
In geen geval zou ik juridische maat regelen nemen, en er nooit mee naar
buiten treden.
FranklinAke
Mijn zoon heeft ook geld bij mij geleend. We hebben hier niets van op papier gezet. Hij heeft door allerlei redenen wat moeite gehad met terugbetalen.

Regelmatig zei ik tegen hem dat ik heel van hem hou maar dat ik toch graag mijn geld terug wilde hebben. Meestal volgde kort daarop weer een (kleine) afbetaling. Gisteren heb ik de laatste afbetaling ontvangen. Dit gaan we samen vieren!

Nu wil ik niet zeggen dat de vraagsteller niet van zijn zoon houd. Ik heb ook geen idee over wat voor bedrag het hier gaat. Met alle respect voor advocaten, deurwaarders en dergelijke, maar door dergelijke lieden wordt de onderlinge band er vaak niet beter op.