Spraaklessen voor dominees

Ds. J.L. de Jong / 1 reactie

Vraag

Ik ben een man van 58 jaar met een, mag ik wel zeggen, uitstekend gehoor. Toch is dat ook weleens lastig, vooral als je 's avonds wilt gaan slapen en je hoort dan voor mijn gevoel (en het is ook zo) zo veel geluiden buiten, maar ook in de flat waar ik woon. Maar dat is niet het probleem wat ik nu wil aanroeren. Het gaat over sommige leraars oftewel predikanten die ik soms, ondanks mijn goede gehoor, dikwijls zo slecht kan volgen. Of ze slikken de laatste woorden van hun zin in, of ze praten erg binnensmonds en misschien zijn er nog wel meer oorzaken. Ik vind het zo erg jammer, vooral als je geboeid wordt door Gods Woord dat de predikers verkondigen. Is het niet mogelijk om tijdens studie, of als ze al jaren predikant zijn, dominees hun stem eens te laten onderzoeken en of te beoordelen? Misschien bij iemand die spraaklessen geeft? Het is maar een idee van mij hoor. Ik zou ook niet weten hoe je dat in het vat zou moeten gieten.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is voor een predikant uiteraard zeer belangrijk dat hij zo goed mogelijk gebruik leert maken van zijn stem. Het kan dan niet de bedoeling zijn dat hij laatste letters van een woord of zelfs laatste woorden van een zin inslikt. Dat komt de helderheid van de boodschap niet ten goede. In de predikantsopleiding, die ik volgde aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn, was en is het volgen van spraakles bij een logopedist(e) dan ook een vast onderdeel van het studieprogramma. Ik weet het niet zeker, maar verwacht wel dat hier ook in andere predikantsopleidingen gebruik van wordt gemaakt. Deze logopedist(e) kan inzichtelijk maken, waar predikanten iets aan hun spraak kunnen doen en daar ook oefeningen voor geven.

Ook na de studie moet een predikant hierop blijven letten en zonodig zou het helemaal niet verkeerd zijn om nog eens wat spraaklessen te volgen. In de praktijk valt het niet altijd mee, vooral niet wanneer in het vuur van de preek soms ook (te) snel wordt gesproken. Ik vermoed dat zelfs over de helderste stemmen weleens wordt geklaagd, maar wanneer het structureel terugkeert, ook bij mensen die het eerlijk kunnen beoordelen, ligt het op de weg van een kerkenraad om hierover met de predikant te spreken en hem zonodig tijd en gelegenheid te geven om eens wat (bij)lessen logopedie te volgen. Dit laatste is een antwoord op de vraag hoe je het in het vat moet gieten. Het lijkt me dat dit een taak is voor de ouderlingen, die op grond van hun eigen luisteren en geluiden op de huisbezoeken moeten kunnen beoordelen of er echt iets aan de hand is.

Een hartelijke groet,
Ds. J. L. de Jong

Lees meer artikelen over:

predikantpredikantschap
1 reactie
meribel
je begint zo uitgebreid te motiveren dat je gehoor goed is.....dat ik er spontaan aan begin te twijfelen. dus misschien even aan je buurman/vrouw links en rechts in de kerk vragen of zij ook moeite hebben met het verstaan van de ds?
En als het een algemeen iets is, waarom niet vriendelijk de ds daar zelf even op aanspreken. Dan heb je meteen de juiste persoon te pakken die spraakles ook daadwerkelijk nodig heeft, ipv álle ds op spraakles sturen ( persoonlijk heb ik nog nooit moeite gehad met het verstaan van een ds vandaar ook wel een beetje mijn verbazing )