Prematuur ovarieel falen

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben een 45-jarige vrouw en al drie jaar in de overgang, dat is destijds gebleken nadat mijn menstruatie wegbleef en ik naar een gynaecoloog ben geweest die me bloed liet prikken en waaruit bleek dat m’n fsh (follikelstimulerend hormoon)-waarden heel hoog waren. Ook via een echo is nog onderzoek geweest. Zij noemde het Prematuur ovarieel falen (POF).

Ik heb me erbij neergelegd nadat ik veel op internet erover had opgezocht. Ik werd daar angstig van, want ik las veel ‘enge’ dingen, o.a dat vrouwen die vroeg in de overgang komen eerder overlijden, veel meer kans hebben op Alzheimer en hart- en vaatziekten. Om mezelf niet gek te laten maken door wat ik las ben ik daarmee gestopt dus. Nu komt dat toch weer terug, ook of het toch niet iets anders is dan de overgang, maar een ernstige ziekte. Of dat ik niet nog meer onderzoek had/moeten laten doen naar deze vroege overgang, want het zit niet in mijn familie en ook had ik altijd een regelmatige cyclus en nooit problemen gehad met zwanger worden/het zwanger zijn.

Is het echt zo dat een vroege overgang zorgt voor eerder overlijden? Moet ik/is het beter bepaalde medicatie slikken omdat ik vroeg in de overgang ben gekomen? Mijn gynaecoloog had het er toen over dat ik de komende jaren de medicatie Livia moet gebruiken, zonder echt verdere uitleg daarbij. Hoe staat u daar tegenover? Wat is, of doet het precies en raadt u überhaupt dit middel aan? Ik heb overigens verder nooit overgangsklachten gehad. Ook dat vind ik best apart, daar alle vrouwen er toch wel iets van merken? Kunt u misschien wat antwoorden/advies geven?

Antwoord

Beste vroeg in de overgang,

Strikt genomen heb je geen POF. De definitie is dat je jonger dan 40 jaar de laatste menstruatie hebt gehad. Meestal is het niet duidelijk wat de oorzaak is van een vroege overgang. Een overgang onder de 40 jaar is een vroege overgang en komt voor bij ongeveer 1 op de 100 vrouwen. Zie ook thuisarts.nl.

Klachten bij de overgang: Niet iedereen heeft klachten als gevolg van de overgang. Vier van de vijf vrouwen heeft klachten bij de overgang.

Risico van een vroege overgang: Op de lange termijn kan botontkalking optreden en is de kans op hart- en vaatziekten iets toegenomen. Het risico op borstkanker is doorgaans afgenomen. Over Alzheimer is men het nog niet eens: het is dus niet duidelijk of vrouwen met POF dit vaker/eerder krijgen.

Hormoon vervanging HST: (Hormoon Supletie therapie) - wel of niet doen? Op dit moment wordt bij POF geadviseerd HST als suppletie te gebruiken tot 51 jaar, de gemiddelde leeftijd van de gewone menopauze. De richtlijn voor gynaecologen is hier te vinden.

Overleggen met je huisarts hierover kan altijd.

Groet, José de Jongh

Tags in dit artikel:

overgang