Onderduikers verbergen en het negende gebod

Ds. C. Harinck / 16 reacties

Vraag

Aan ds. C. Harinck. Zondag hoorde ik tijdens de leesdienst uit uw catechismus preken, over het negende gebod, waarin u onder andere sprak over de oorlog. U zegt dat mensen in de oorlog die onderduikers in huis hadden en daarop bevraagd werden, niet mochten liegen en de onderduikers dus verraden moesten. Klopt dat? U kon toch ook zeggen dat men gewoon moest zwijgen? Mijn kinderen begrepen hier niks van. Hun opa was een held in de oorlog. Mag men een ander aan ongelovigen verraden vanwege het negende gebod?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik keek al een beetje vreemd op toen ik uw vraag las. Ik zou in de Catechismusverklaring over het negende gebod zeggen: Je moet altijd de waarheid spreken. Je had dus in de laatste oorlog op de vraag of er onderduikers in je huis zijn, gewoon met waarheid moeten antwoorden en   Ja moeten zeggen. En daarmee dus deze Joodse onderduikers aan de Duitsers hebben moeten verraden.  Ik kon mij niet voorstellen dat ik zo iets geschreven had. Ik heb dus mijn catechismusverklaring er bij gepakt. En wat blijkt: ik zeg dit helemaal niet.

Ik snijd het probleem van de noodleugen wel aan. Dat hoort bij de behandeling van het negende gebod. Ik zeg hoe Augustinus en andere theologen daarover denken en komt tot de conclusie dat de meeste, reformatorische theologen aanraden  te zwijgen en zulke vragen van een bezetter niet te beantwoorden. Dus geen nee en geen ja te antwoorden. Dat is toch wel heel wat anders dan wat u mij in de mond legt. Zo kan het soms gaan met doorvertellen. Nu was dit gelukkig na te lezen, maar wat gebeurt er soms met beschuldigingen die niet meer verifieerbaar zijn...

Nu is het probleem van de noodleugen niet zo eenvoudig. Je zult er voor gesteld worden. God gebiedt altijd de waarheid te spreken. Daarom is de algemene raad toch niet het slechtst om dan te zwijgen. Dat is beter dan liegen en ook beter dan je naaste aan de vijand te verraden . Jonge mensen zullen er direct voor kiezen om dan een noodleugen te gebruiken. En ik kan mij voorstellen dat ze daar geen kwaad in zien. Oppervlakkig bezien doe je toch gewoon wat Rachab de hoer deed en leid je de vijand om de tuin en zet hem op een verkeerd spoor. Maar wanneer we God vrezen en eerbied hebben voor Zijn gebod om nooit te liegen, wordt de kwestie toch ingewikkelder. Dit heb ik aan gegeven in mijn verklaring van het negende gebod.

Ik hoop dat het misverstand opgelost is, ook voor je jongens.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

liegen
16 reacties
mortlach
Ik kan me slecht voorstellen dat de Gestapo genoegen zou hebben genomen met geen antwoord. Dus zelfs proberen de 'noodleugen' te vermijden is leuk maar eigenlijk alleen praktisch als je bereid bent op datzelfde moment je Maker te ontmoeten. (waarna de Gestapo natuurlijk alsnog je huis doorzoekt en de onderduikers vindt)
Omega
Ik denk dat je crux niet begrijpt @Mortlach Ds. Harinck legt uit wat Augustinus en andere theologen er van zeggen. Die adviseren niet om je mond dicht te houden, maar om geen ja of nee te zeggen op dit soort vragen. Oftwel als de vraag gesteld wordt "zijn er hier onderduikers", als antwoord te geven: "Weet u niet hoe verboden dat is?" Of zoals in de oorlog een boer antwoordde toen hem deze vraag werd gesteld: "Geen sprake van. Hier in huis bevinden zich geen joden." En dat klopte. Ze zaten namelijk verborgen achter een luik in de varkensschuur. En zo zijn er tal van varianten zonder te liegen.
drernie
In dit geval is een leugentje om bestwil echt wel gerechtvaardigd.
rianne263
Een halve waarheid is een hele leugen. Lastig deze dingen.
Lekkerbek
Ik heb eens gehoord van een oude vrouw hoe zij de waarheid vertelde aan de Duitsers, zij kón niet liegen! Op de vraag waar de Joden waren antwoordde ze al biddend of de Heere de Duitsers er blind voor mochten worden: "Onder de tafel."
Ze zaten ook echt in een luik onder de tafel. Maar de Duitsers dachten dat ze in de maling werden genomen, openden alle kasten en kamers maar vonden niemand.
De Heere zegent de waarheid!
mortlach
Ja, leuk hoor die anekdotes van hoe het allemaal een keer bij iemand goed ging. Het is natuurlijk niet gek ook dat er geen verhalen zijn waar het ondanks het spitsvondige antwoord verkeerd afliep, omdat de meeste mensen die bij dat scenario betrokken waren gewoon direct tegen de muur zijn gezet.
Gerard
Ik denk dat we moeten oppassen voor een wetticisme in de zin van 'ik heb me in ieder geval 'officieel' aan de regel gehouden'. Dan gaan we voorbij aan zowel het hart als het doel doel van de wet. Soms zijn er meerdere regels van toepassing die met elkaar in die situatie strijden. Het gebod van de liefde is dan hoger dan een strikt navolgen van de letter van de wet. Dat is immers ook de kern van de wet: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Dat zien we ook bij Jezus die barmhartigheid vraagt, terwijl de Farzieeën strikte navolging van regels verlangen. De Farzieeën hielden liever zichzelf 'schoon' dan zich om een ander te bekommeren. Ze hadden zichzelf veel meer lief dan de ander.
Gerard
Ik zag toevallig net dit artikel. Het leek me wel de moeite aard om te delen:
https://visie.eo.nl/2004/07/we-liegen-om-de-acht-minuten/
Marisa
@ Lekkerbek

Het verhaal dat je aanhaalt is van Corrie ten Boom. Degene die de onderduikers aanwijst als zittend onder de tafel is niet een oude vrouw, maar een kind (ik ben even vergeten in welke relatie het kind tot Corrie ten Boom stond...).
Lekkerbek
Marisa, ik heb dit verhaal van een vriendin van mijn oma gehoord, zij wilde nooit over de oorlog praten, als was ze bang nog steeds mensen te verraden. Maar datgene waar waar de Heere heeft geholpen vertelde ze wel, oa dit verhaal. Ze maakte dit echt zelf mee, ik heb dit ongeveer 40 jaar geleden gehoord nav een preek. Ik vroeg haar toen: u bent bekeerd hè? Toen zei ze: ik bekeerd? Ach meisje ik word met de dag onbekeerder! Ik snapte hier toen niets van, maar ze legde dit uit. Toen vertelde ik dat ik ergens om gejokt had, het zat me zo dwars, maar als ik t zou vertellen dan zou ik vast op mn kop krijgen. Toen vertelde ze dit verhaal, om te zeggen dat de Heere erin mee komt als je de waarheid vertelt.
Ik kwam thuis, vertelde toch maar dat ik gejokt had. Mn moeder zei dat ze zo blij was dat ik dat vertelde, dat liegen nog erger was dan wat ik gedaan had. En toen ik een dikke knuffel kreeg was ik ervan overtuigd dat die mevrouw gelijk had, de waarheid maakt je vrij!
Zo ook een verhaal wat me erg bezig hield: een vriend van haar was na de oorlog psychisch een wrak. Hij had bij de Grebbeberg gevochten, heeft kameraden en veel familie verloren. Hij kwam soms een weekend bij haar, sliep in de andere slaapkamer. Midden in een nacht werd ze wakker en voelde dat ze naar zijn slaapkamer moest, dat er iets was. Ze kwam net op tijd, hij wilde uit t raam springen. Ze vertelde dat ze door de Heere werd wakker gemaakt.
Nog een verhaal: de winter na de oorlog begaf de kachel het. Ze had geen geld om een nieuwe kachel te kopen. Ze ging op haar knieën voor haar stoel en bad of de Heere haar wilde horen. Dezelfde avond lag er een envelop in de brievenbus waar voldoende geld voor een kachel zat. Ze bad niet alleen, ze dankte de Heere ook. Zo'n 20 jaar geleden is ze overleden, ze vonden haar voor haar stoel, al biddend/dankend mocht ze haar Koning groot maken.
Ze was iemand die heel dicht bij de Heere leefde en niet kon en niet wilde liegen. Ze had zo'n groot vertrouwen, om jaloers op te zijn. En ook haar leven is niet over rozen gegaan. Maar Gods kinderen wordt geen kalme reis beloofd, wél een behouden Thuiskomst!
Marisa
Ja, wie weet zijn dit soort dingen meer gebeurd.

Zelf denk ik trouwens dat ik in zo'n situatie wel zou liegen... Ik ga toch geen onschuldige mensen aan een stel barbaren uitleveren...? Dat zou Jezus toch niet van me vragen? Het zou me in wezen tot een soort mede-moordenaar maken. Dan ben je toch veel verder van huis? Ik denk dat de Heer in zo'n geval wil dat we mensen helpen leven i.p.v. hen naar het slachthuis te helpen.
Mimosa
Ik geloof dat het liefde is in dit geval omdat je mensen redt en je doet het ook nog eens met gevaar voor eigen leven.
drj
Als je moet kiezen tussen geen vals getuigenis spreken en niet doden, lijkt me de keus toch wel duidelijk. Want daar komt het op neer.
Je naast lief hebben als jezelf en God boven alles.
karlo
en de vroedvrouwen in Gosen (Egypte) dan........? ....en de Heere bouwde haar huizen.....
Sammie2016
Sommige mensen komt het niet toe de "waarheid" te weten/horen.
En de suggesties die in sommige berichten wordt gegeven zijn prima.
Een christen wil toch niet de dood van een medemens op zijn geweten hebben en waarom heeft iemand dan een vluchteling onderdak gegeven? Om hem/haar toch bij de vijand weg te houden!
Voor mij zijn deze mensen helden.
drj
Wat Sammi zegt, dat is het inderdaad.

Waarom mag je geen vals getuigenis spreken tegen je naaste? Omdat je hem daarmee schaadt.
Maar in dit geval schaad je 2 naasten als je de waarheid spreekt: de onderduiker, maar ook de "vijand", omdat je hem helpt kwaad te doen.