De Heilige Geest gelasterd

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Dit is wel vaker gevraagd, maar ik wil het ook nog vragen. Ik ben er op dit moment van overtuigd de zonde tegen de Heilige Geest te hebben gedaan. Ik heb al een aantal keer uit impuls gehandeld terwijl ik me niet door de Heilige Geest heb liet leiden. Onderweg hoorde ik een lied dat volgens mij van de Heilige Geest kwam en dat heb ik als ‘ongepast’ gelabeld. Toen ik thuis kwam voelde ik: ik heb de Heilige Geest gelasterd.

Antwoord

Nogmaals, het antwoord is heel eenvoudig: wie bang is dat hij de Heilige Geest heeft gelasterd, heeft dat juist niet gedaan. Het lasteren van de Heilige Geest gaat vrijwel altijd gepaard met verharding tegen alles wat met God en Zijn gebod te maken heeft.

Hier vind je alle artikelen over dit thema.

2 reacties
Niagara
Het is juist de heilige Geest die in je hart werkt die je ervan overtuigt dat je iets ergs hebt gedaan. Dit doet Hij zodat je uitgedreven wordt naar Christus om Zijn genade te ontvangen.
Blijkbaar heb je nog niet geleerd dat God betrouwbaar is en dat je áltijd naar Hem toe mag komen in berouw. Je kunt pas een vriend van Christus worden als je erkent dat je Zijn vijand bent.
Dat is echter bepaald geen mensenlogica.

Wij denken al snel: oei ik heb dit fout gedaan, nu kan ik me niet meer vertonen. Ik schaam me, ik verstop het, diegene wil me vast nooit meer zien nu ik zoiets ergs heb gedaan. Ik moet mijn eigen zaakjes op orde hebben, en als dat niet lukt is er geen hoop meer voor mij.

In de wereld reageren mensen maar al te vaak zo op elkaar. Je wordt beoordeeld op je daden en die bepalen voor die mensen wie jij bent. Het je een keer gelogen, dan ben je een leugenaar. Heb je eens wat gestolen, dan ben je een dief. Heb je een fout gemaakt, dan bén je die fout voor mensen.

Als je hulp nodig hebt is meestal de vraag: 'wat heb je er zelf al aan gedaan om het op te lossen?'

Maar zo denkt God helemaal niet.
God wil juist onze Held zijn. God wil Zijn kracht laten zien in onze zwakheid. Hij wil dat wij afhankelijk van Hem leven. Want zo wordt Zijn grootheid in ons zichtbaar.
Maar hoe kan God onze held zijn als wij alles zelf proberen te doen en niet naar Hem toegaan als we hulp nodig hebben? Om tot Gods eer te leven is het nodig dat je juist naar Hem toe gaat met alles. Dat je je hele leven in Zijn handen legt.
Dat vinden wij mensen heel moeilijk en we maken vaak de fout het toch weer zelf te proberen en falen dan weer. De enige oplossing is om naar God te gaan. Om te pleiten op Zijn genade. Als je dat niet doet ga je nog steeds door met het maken van dezelfde fout.

Maar wat als je God nou heel eng vindt? Als je vooral bang bent voor Zijn oordeel? Want Hij is heel groot, sterk en machtig en weet alles van je, maar dat is ontzettend angstaanjagend als je voelt dat je dingen hebt gedaan die niet waren wat Hij wil, dat zal Hem toch kwaad hebben gemaakt...
Durf je dan nog naar Hem toe om te vertellen wat er mis is gegaan? Nee, dan verwacht je straf, woede, pijn.
Maar weet je, God is inderdaad heel gekwetst en boos over onze zonden, daar is geen twijfel over. Toch hoef je voor zijn woede niet bang voor te zijn, en kun je 'gewoon' naar Hem toe. Want alle straf die jij verdient voor dat kwaad dat je deed, en ook voor wat je zult doen, alles is op Jezus terecht gekomen. God heeft dat allemaal laten neerdalen op Zijn geliefde Zoon. Zodat de weg tussen God en de mensen niet meer geblokkeerd wordt door zonden. Hij gaf Zijn eigen Zoon, zodat Hij weer contact met ons kon hebben zonder dat dat zonde in de weg zit. Zodat wij weer tot ons doel kunnen komen, gelukkig kunnen leven in relatie met onze Heer en God en Hem de eer geven.
Hoeveel denk je dat God niet van je moet houden, dat Hij zijn eigen Zoon al die straf liet dragen die jij zo vreest? Hij deed dat omdat Hij een relatie met je wil, en die relatie niet kan bestaan als je te bang bent om naar Hem toe te komen. Hij deed het zodat je kwetsbaar kunt en mag zijn bij God, zonder nog te vrezen dat Hij je zal straffen of weg zal sturen. Want je hebt Hem nodig. Je hebt het nodig om kwetsbaar bij Hem te kunnen zijn, je hebt een relatie met Hem nodig. Het is je levensdoel, zonder Hem ben je niets. God ziet dat, en Hij geeft om je. Hij laat je niet stikken in je behoeftigheid maar komt naar je toe, ondanks de regelmaat waarmee je dingen doet die Hem kwetsen. Hij houdt van je en is een God van een verbond. Dat verbond is er ook met jou, het is een belofte van Zijn kant waar Hij zich altijd aan houdt. Hij laat je nooit los, daar kun je op vertrouwen. Hij is een God van liefde en genade. Zijn rechtvaardigheid is niet iets wat je nog hoeft te vrezen, want die rechtvaardigheid betekent dat Hij jouw zonden op Jezus heeft geladen, en jij rechtvaardig verklaard wordt in Jezus. Hij ziet jou niet zoals mensen 'je doet zonde dus je bent zondaar', nee, Hij ziet je als Zijn kind, wat je ook doet. Net als veel mensenouders, die nog veel gebrekkiger zijn, hun kind ook liefhebben als het wel verkeerde dingen doet. Zij zijn maar een gebrekkige aardse voorafschaduwing van hoe perfect God dat doet.
Vertrouw op Hem. Leer met Hem te leven, met vallen en opstaan, durf bij elke val weer terug te komen. Hij staat niet klaar om te straffen, maar om je lief te hebben en te helpen. Soms zal Hij je tuchtigen, maar altijd met oog op herstel, nooit om Zijn woede af te reageren of je werkelijk kwaad te doen. God is een God van herstel. Daarvoor zond Hij Zijn Zoon. Zodat er herstel kon zijn. God is de enige die jouw oude natuur kan doden, die Christus in jou steeds meer kan laten worden. Je hebt Hem nodig, Hij is de enige Weg.

Laat de duivel je niet wijsmaken dat je nooit terug mag komen bij God. Je mag heel dit leven elk moment terugkomen naar God, je kwetsbaarheid vertellen, pleiten op het offer van Jezus, en vertrouw maar dat Hij je ook echt zal redden. Dat Hij je liefheeft, zelfs als je dat niet voelt. Geloof de leugens niet die je angsten voeden maar richt je aandacht op alles wat goed is, alles wat van God is. Want waar Gods liefde is is geen ruimte voor angst. Angst voor de weg naar herstel is niet van God, dus laat je niet van het goede pad afbrengen door die angsten. En als dat wel gebeurt, ook toch weer naar God terug en belijden en vergeving en hulp ontvangen. Dat is een proces, je moet leren dus wees niet te hard voor jezelf, God is dat ook niet. Hij weet wat goed voor je is en welke weg je moet gaan, geef je maar over aan Hem. Hij is de Goede Herder, Hij is een God die te vertrouwen is, die niet loslaat wat Zijn hand begon. Hij is de God die mensen uit de slavernij van zonden wil bevrijden, die relaties wil met de mensen voor wie Hij Zichzelf offerde. Die Zijn kinderen op de goede weg wil leiden.
Probeer het maar, een relatie aan te gaan met Hem. Laat Hem je denken vernieuwen, laat je leiden door Zijn Geest, train jezelf ook in het verstaan van Zijn stem door bijvoorbeeld een aantal bijbelteksten die je angsten ontkrachten regelmatig tegen jezelf te herhalen, zodat de angsten Zijn stem niet meer kunnen overstemmen. Geef je maar over aan Gods leiding. Hij is te vertrouwen, Zijn naam is 'Ik ben die Ik ben', en 'Ik zal er zijn'. Dat betekent dat Hij altijd dezelfde blijft, dus als je in een oud bijbelverhaal leest hoe Hij er toen was voor die mensen, mag je geloven dat Hij nog steeds diezelfde betrokken, vergevende God is. Hij is een persoon en heeft gevoelens. Hij wordt gekwetst, maar de woede is neergedaald op Jezus. In een relatie met God belijd je je zonden dus om de relatie te herstellen, niet om vergeving te verdienen.
Gods eer dien je niet door het op eigen kracht te doen. Want wie prijs je als je het zelf hebt gehaald op eigen kracht? Jezelf. Wees dus maar zwak en laat Hem sterk zijn in jouw zwakheid. Laat Hem je maar redden. Want dan kan Hij de eer krijgen voor Zijn werk. Juist omdat je het zelf niet kan, wordt dan pas zichtbaar hoe ongelofelijk sterk God is, dat Hij kan doen wat voor de mens onmogelijk is. Wees niet bang maar verwacht alles van Hem.
Sammie2016
Mattheüs 12:32 HTB
Zelfs wie kwaadspreekt over Mij, de Mensenzoon, zal daarvoor nog vergeving kunnen krijgen. Maar voor wie de Heilige Geest willens en wetens belastert, is geen vergeving mogelijk, niet in deze wereld en niet in de toekomstige wereld.

Het is deze tekst waar je aan denkt, brievenschrijver!

Het gaat over lasteren tegen de Heilige Geest.
Als jouw christelijke geweten (ook volgens jouw gevoel) zegt dat het lied 'ongepast' is is dat iets wat jij persoonlijk vind (en waarschijnlijk zullen anderen dat ook met jou vinden).

Wees niet bang je hebt niet tegen Gods Geest gezondigd.