Weinig gepreekt over Psalm 115

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Wat is er de oorzaak van dat er erg weinig gepreekt wordt over psalm 115? Ook op internet te beluisteren preken, van welke kerk dan ook in de reformatorische gezindte, vind je er weinig tot niets van.

Antwoord

Ja, wie zal daar antwoord op geven? Er zijn wel meer Psalmen en andere Bijbelgedeelten waar weinig (?) over gepreekt wordt. En wat is weinig? Over de oorzaken hiervan zijn allen veronderstellingen te maken. In deze Psalm komen onder meer als onderwerpen aan de orde: de schepping, afgoden, vertrouwen op God, de zegen van God, de zorg voor de aarde. Zeker onderwerpen die in de prediking aan de orde kunnen komen.

In mijn bibliotheek (die inmiddels gehalveerd is) kwam ik toch nog vijf preken tegen over Psalm 115: dr. H. F. Kohlbrugge (Psalm 115:3); ds. W. Pijlman (preekschets Psalm 115); ds.  P. op ten Velde (Psalm  115:16); ds. C. H. Spurgeon (preekschets Ps 115:17,18); ds. H. Hoekstra (Psalm 115:12a).

Nu ik deze Psalm weer gelezen heb, overweeg ik er ook  eens over te preken!...

Ds. W. C. Meeuse

Tags in dit artikel:

preekPsalmen