Minderwaardige gevoelens over borsten

dr. NN / 4 reacties

Vraag

Sinds mijn borsten zijn gaan groeien, zijn ze ongelijk. Het verschil in volume is ongeveer een cupmaat. Nu ben ik (jong)volwassen en heb ik mijn hele leven al therapieën gevolgd wegens o.a. sterke minderwaardigheidsgevoelens (persoonlijkheidsproblematiek). Een van de redenen waarom ik me minderwaardig voel, betreft mijn borsten. In de psychiatrie ben ik bijna uitbehandeld en ik overweeg een operatie voor een eenzijdige borstvergroting. Is dit bijbels verantwoord? En is daarin nog verschil tussen een borstprothese en een operatie?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Er zijn een aantal dingen waar goed over moet worden nagedacht voor je aan je lichaam laat knutselen. (Ik zeg knutselen, omdat chirurgie vrijwel nooit in staat is een toestand te laten ontstaan zoals die geweest zou zijn als het lichaam zelf zo was gegroeid.)

1. Financieel: Borstvergroting wordt niet vergoed door de verzekering. Denk bij het berekenen van de kosten ook aan eventuele heroperaties. Betaalt de verzekering bij complicaties/ziekenhuisopname na de ingreep? Moet je bij je werkgever onbetaald verlof aanvragen?

http://www.vgz.nl/vergoedingen/plastische-chirurgie

2. Emotioneel: Voordat je een beslissing neemt is het belangrijk te overwegen wat je wilt bereiken. Wil je de borsten, of wil je ten diepste het gevoel dat je denkt te krijgen door die borsten, namelijk het gevoel dat je het waard bent er te zijn om wie je bent.

Je schrijft dat je je hele leven al last hebt van sterke minderwaardigheidsgevoelens. Dit kan niet de plaats zijn deze therapie over te doen, maar ik zou toch volgende handreikingen willen geven:

-Voel je je werkelijk minderwaardig vanwege je borsten? Of is het niet eerder zo dat je deze gevoelens hebt en je borsten gebruikt als "een stok om de hond te slaan", m.a.w. als verdere rechtvaardiging voor al bestaande gevoelens.

-Ben je voor andere mensen ook zo hard als je voor jezelf bent? Als je op het strand een vrouw ziet van wie de ene borst kleiner is dan de andere, veracht je haar daarom? En die man die maar een been heeft, is hij in jouw ogen minder waard? Als je moeder borstamputatie onderging, zou je dan minder van haar houden? Als het antwoord nee is, dan moet je je afvragen waarom je zoveel harder bent voor jezelf als voor anderen.

-Er bestaan inderdaad mensen die anderen uitlachen vanwege hun gebreken. Dat kan mij overkomen en jou ook. En als er niets te vinden is dan bedenken ze wel wat. Maar zijn dat de mensen aan wier oordeel je waarde wilt hechten?

3. Lichamelijk: Ik heb je niet gezien, daarom is het van een afstand moeilijk over je borsten te oordelen. Elk mens wil graag een mooi mens zijn. Lichamelijk, maar nog meer geestelijk. Veel van de mensen die op mij de meeste indruk gemaakt hebben, waren in de lichamelijke zin van het woord geen mooie mensen. Hun schoonheid kwam in de waarste zin van het woord van binnen. En zelfs diegenen die we uiterlijk mooi noemen, zullen op een dag vijftig zijn. Schoonheid vergaat.

Maar nu naar jou. Het is heel normaal als borsten een cupmaat verschillen. Bij bijna alle vrouwen is de ene borst wat kleiner dan de andere. In de media krijgen we een volledig vertekend beeld van wat normaal is. Bij neuzen en oren weten we allemaal zo'n beetje dat er duizenden vormen en maten zijn. We zien elke dag mensen met wipneuzen, scheve neuzen, grote neusgaten, haakneuzen, leuke meisjes met een varkensneusje, stoere mannen met een knobbel op hun neus, enz. De neus valt op, of ook niet, maar je interesseert je voor de mens achter de neus. Waarom zou dat bij borsten opeens anders zijn? Die moeten er precies zo uitzien als in de reclame? Eén soort? Eigenaardig!

Een Amerikaanse vrouw, Bonnie Crowder, die er tot haar verbazing achter kwam dat er heel veel vrouwen bestonden die er zo uitzagen als zijzelf na haar zwangerschappen, heeft vervolgens een website opgericht zonder seksuele bijbedoelingen, om te laten zien hoe normale moeders er eigenlijk uit zien. Later deed ze hetzelfde voor vrouwen die nog niet zwanger geweest waren, omdat hele volksstammen van vrouwen het idee hebben dat ze niet aan de standaard voldoen. En wat blijkt... Die standaard is helemaal niet standaard. Waarschijnlijk zijn jouw borsten helemaal niet zo abnormaal als jij denkt.

Het is heel moeilijk het resultaat van een borstoperatie vooraf precies in te schatten. Iedereen geneest anders. Als je de ene borst laat opereren om net zo groot te zijn als de andere, kunnen er toch nog verschillen zijn. De borst kan anders bewegen, anders van vorm zijn, iets hoger of lager hangen, enz. Het gevoel zal waarschijnlijk anders zijn, omdat vaak bij de operatie kleine zenuwen beschadigd worden. Door de vorming van littekenweefsel kunnen er vervormingen optreden. Het komt vaak voor dat je onder de huid ribbels kunt voelen in het implantaat. Dan heb ik het nog niet over eventuele complicaties. Vraag jezelf af of de symmetrie die je wilt bereiken haalbaar is en of een operatie deze zaak kan oplossen. Geen enkele goede chirurg zal je een symmetrisch resultaat garanderen.

Bedenk ook dat implantaten na een jaar of 12-15 vaak vervangen moeten worden vanwege kapselvorming, lekkage enz.

4. Geestelijk: Is borstvergroting bijbels verantwoord? Dat is een interessante vraag waar men veel over discussiëren kan. Er bestaan zeker gevallen waarbij de meesten van ons toestemmend zouden antwoorden en in andere gevallen zou zelfs de meest liberale dominee "nee" zeggen. Maar wat zegt de Bijbel? Niets over borstvergroting omdat die nog niet bestond en tegelijkertijd alles. God heeft ons kleine beperkte mensen Zijn woord gegeven om ons Zijn weg te wijzen. Om ons te vertellen dat wat wij hier voor ogen hebben niet alles is. Om ons bewust te maken dat wij niet alleen hier zijn voor onszelf, maar om Gods naam groot te maken. Zodat wij door niet op onszelf te zien maar op Hem, Hem zullen navolgen en door anderen te dienen en de aardse vreugden gering te schatten, mensen naar Zijn hart zullen worden.

Betekent dat dat we perfect moeten zijn om in de hemel te komen? Nee. De Bijbel staat vol van mensen die dat juist niet waren. David, Mozes, Abraham, Petrus waren allemaal zondaars. Maar ze lieten zich daardoor niet ontmoedigen. Met vallen en opstaan dienden zij God hun leven lang.

Wat staat er in de Bijbel over borstoperaties? Er staat dat jij een parel in Gods hand bent en dat Hij jouw naam in Zijn handpalmen heeft gegrift. Er staat zelfs in dat Hij Zijn Zoon in deze wereld gezonden heeft voor jouw zonden. Hem heeft overgegeven voor de dood aan het kruis zodat jij zalig kunt worden. Er staat in de Bijbel dat God jou al kende toen je in de moederschoot werd geweven, dat hij jou wonderbaarlijk heeft gemaakt.

God heeft je een lichaam gegeven dat geschikt is om anderen lief te hebben, te helpen, te omhelzen. Armen om zwakkeren te ondersteunen, benen om iets voor een ander te halen, borsten om kinderen mee groot te brengen en met je man van te genieten, een mond om te lachen, om vriendelijke woorden te spreken en wijze raad te geven. Wat doe je met de talenten die God jou gegeven heeft? Begin vandaag elke dag kleine dingen voor anderen te doen. Stuur een kaartje naar oma die eenzaam is, meld je aan een keer per maand bij bejaarden voor te lezen.

Je hebt minderwaardigheidsgevoelens? Aan de ene kant heb je volkomen gelijk. Wij zijn niet waardig. Jij en ik en wij allemaal zijn het niet waard dat God ons wil kennen en ons liefheeft. Wij hebben dat niet verdiend. Maar daar blijft het niet bij. Wij hebben God lief omdat Hij ons eerst liefgehad heeft. Hij wil dat we hem kennen. Hij heeft Zijn Zoon gegeven zodat wij zalig kunnen worden. Door hem zijn wij niet allen wat waard, door Hem zijn we kostbaar. Jij bent kostbaar. En hoe durf je zo min te denken van iemand die voor God kostbaar is? Dat is ook ongeloof, dat is ook zonde. God vindt jou goed genoeg dat Hij goede werken heeft bedacht die jij in Zijn koninkrijk mag doen, dat Hij voor jou een plaats heeft bereid in Zijn koninkrijk.

Dan doe mee in de wedstrijd van het geloof. Het is niet moeilijk. Iedereen kan meedoen. Of je oud bent of jong, knap of lelijk, dom of slim, of je onhandig bent of onzeker. Het gaat er niet om de snelste te zijn of de eerste. Iedereen krijgt een prijs. Geef God de eerste plaats in je leven en al het andere komt ook goed. Op Zijn manier, niet op onze manier.

Dr. NN

Tags in dit artikel:

borst(en)minderwaardigheidscomplex
4 reacties
QuadCoreInside
Beste vriendin, als iemand je minder zal achten omdat je borsten niet even groot zijn, zegt dat meer over diegene dan over jou. Een eventuele partner zal er echt geen moeite mee hebben, als hij je echt liefheeft. En voor God maakt het zeker geen verschil.

De Koningstelg, die Hij Zijn bruid wil noemen
is meest om haar inwendig schoon te roemen.

Misschien zou je het het voor het zicht op kunnen lossen door zo'n inzetstukje (geen idee hoe je zoiets noemt :-) aan 1 kant bij je bh in te stoppen?
Veel geluk toegewenst.
M71
Even op google gekeken: je kunt bij lingeriezaken een siliconen bh-vulling kopen. Dit wordt ook door mensen met een borstamputatie gebruikt.
Eén cupmaat verschil is niet veel,via google zag ik dat de mensen waar het ook een probleem voor is meest 3 (of meer) cupmaten scheelt. De ene A en de ander D of E. Veelal gebruiken ze een vulling.
Probeer dit eerst en kijk of dit je kan helpen.
Maar als ik je vraag lees dan lees ik er heel veel dingen achter, dan vraag ik me af of dit het probleem is. Als je lichaam niet volmaakt is dan is het volgens mij een keus van jezelf hoe hier mee om te gaan. Dat kan wel een proces zijn die je doormaakt, maar je staat zelf voor de keus hoe je hiermee verder gaat. Ik heb hier iets van ervaren toen m'n been werd geamputeerd. Maar het is maar een been, gelukkig niet m'n hoofd, want dan zou ik er als een kip zonder kop bijlopen;-).
Als het nodig is zijn anderen me tot een voet, gelukkig mag ik ook anderen tot een hand zijn.
Ik hoop dat je in de toekomst beter in je vel zult zitten!
lia78
Het kan inderdaad veel onzekerheid meebrengen als je niet tevreden bent over je lichaam. Maar 1 cupmaat verschil tussen je borsten is echt niet veel! En er zijn meer mensen met verschillende borsten dan met precies dezelfde! Ook als je 1 borst zou laten verkleinen of vergroten, zorgt dit voor verschil, want artsen krijgen die nooit precies zoals de andere. Zelf heb ik 10 jaar geleden een borstverkleining ondergaan omdat ik ernstige problemen kreeg met mijn nek en rug èn omdat ik een extreem verschil had (ene kant werd 1,5 kg weggehaald, andere kant 4,5 ons...). Ik ben zeer blij dat ik dat heb gedaan en kreeg het ook vergoed omdat ik zoveel last had, maar ze zijn niet meer hetzelfde als toen: Er zit hoegenaamd geen gevoel meer in mijn borsten, alleen aan de bovenkant, waar niet is gesneden zit nog wat gevoel. Denk alsjeblieft heel goed na voordat je er wat aan laat doen! Perfect wordt het nooit en als je wel een borstvergroting hebt gedaan is er weer wat anders waardoor je onzeker wordt, je schrijft immers zelf dat je borsten maar 1 van de redenen zijn. Accepteren is gemakkelijker dan opereren, vaak. Ga het in ieder geval niet overhaast doen. Heel veel sterkte met alles!
Boda6
Duidelijk antwoord van deze dokter.
Iedereen heeft zijn ongerechtigheden en dat is niet het belangrijkste in het leven, ik ben slechthorend , vond het moeilijk om dit aan mijn vriend (nu mijn man) te vertellen de 1e dag dat ik verkering met hem kreeg. En Hij zei, Al was je verlamd tot aan je nek ik had je nog genomen, en alle moeilijk heden vielen af en dan maakt het niet meer uit.

Ik zou als ik jou was niet rotzooien aan je lichaam als het niet MOET . want er zijn idd ook daar risico's aan verbonden.

Zet het uit je hoofd, er zijn ergere dingen in de wereld.Kijk daar maar naar.
Sterkte