Geloof gevonden en kerk gezocht

Kand. G.A. van Ginkel / 1 reactie

Vraag

Ik ben een 18-jarige jongen die geen gelovige opvoeding heeft gehad. Zelf heb ik mij wel altijd willen bekeren. Een tijd ben ik naar de kerk geweest en heb de bijbel gelezen. Dit heb ik niet kunnen volhouden, mede doordat ik het met niemand kon delen of niemand vragen kon stellen. Op het moment werk ik een aantal maanden in Afrika. Hier heb ik het geloof weer teruggevonden. Ik bid elke dag en ga op zondag naar de kerk.

Over een aantal weken zal ik teruggaan naar Nederland waar ik me dan wil laten dopen, elke dag wil bidden en elke zondag naar de kerk gaan. Ook wil ik graag biechten voordat ik hieraan begin, omdat ik een heel onrein verleden heb met vrouwen, criminaliteit etc. Het probleem is dat ik te onervaren ben. Ik heb geen idee hoe ik juist moet bidden, biechten of mijn doping aan kan vragen. Heeft iemand tips of ik bij iemand informatie kan halen of is er een soort handleiding?

Antwoord

Als je terug bent in Nederland zul je je wellicht ergens vestigen. Het is goed om in je directe omgeving te zoeken naar een kerk/gemeente waarbij je je kunt aansluiten. Belangrijk is niet direct de naam van die gemeente of het kerkverband, maar wel dat zij voluit bijbels zoekt te leven. Dat komt openbaar in prediking, pastoraat en levensheiliging. Alleen Gods Woord is de norm voor ons denken, spreken en doen.

Probeer in contact te komen met de voorganger of een van de ouderlingen en bespreek je gedachten en wensen in alle eerlijkheid. Volwassendoop wordt toegepast direct volgend op de belijdenis van het geloof. Belijdenis van het geloof wordt afgelegd na een leertraject (catechese) van minimaal een jaar. Maar er is ruimte voor uitzonderingen...

Ik wens je van harte Gods zegen toe!

Kand. G. A. van Ginkel

1 reactie
Lize180
Wat bijzonder dat je tot geloof bent gekomen en je wilt laten dopen.
Ik hoop van harte dat je een kerk vindt waar je vragen kunt stellen en waar je warm opgevangen wordt! Vraag aan God of Hij je de juiste kerk wijst.
Dat doet Hij!
Nog een goede tijd in Afrika.