Woon-/behandelplek voor ons kind

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 4 reacties

Vraag

Wij zoeken naar een woon-/behandelplek waarin ons kind van 14 geplaatst zou kunnen worden. Zij heeft ADHD & ODD en mogelijk ook psychisch iets. Wij hebben heel lang voor haar gevochten, maar zij accepteert steeds minder grenzen, waardoor er om kleine dingen steeds heftiger escalaties zijn met momenteel een crisisopvang als gevolg. T.a.v. hulpverlening is er alles geprobeerd: ambulante gezinsbegeleiding, MDFT etc., maar nu lijkt een uithuisplaatsing naar openbare instellingen onontkoombaar. Waarbij er daar enorme wachtlijsten zijn en de zorg daar ook vaak niet blijkt te zijn wat is beloofd en daarbij ook de gevolgen van de huidige bezuinigen. Verantwoord thuis laten wonen kan alleen na goed diagnostiek/nieuw onderzoek waaruit blijkt met welke zorg, therapie of ??? zij weer verantwoord thuis kan wonen. Jeugdzorg is al lange tijd betrokken, maar geeft tekens weer aan -als we om hulp roepen (en dat doen we niet zomaar)- dat we het (uiteindelijk) zelf op moeten lossen omdat "men geen mogelijkheden heeft". Zo wordt je kind een pion op een schaakbord, waarbij je als ouders toe moet kijken hoe men elkaar de bal toespeelt en het kind, letterlijk het kind van de rekening wordt. Dat is nog het meest trieste van alles.

Antwoord

Wat moeilijk als je ziet dat je dochter zoveel problemen heeft en met de hulpverlening kom je niet verder. Christelijke woonplekken voor jongeren zijn er. Er zijn gezinshuizen van het SGJ, maar dat is vooral wonen, minder gericht op diagnostiek en behandeling. Eleos heeft een woonplek voor jongeren, maar vooral voor jongeren met een stoornis in het autistisch spectrum. Sprank biedt woonvormen voor jongeren bij wie ook verstandelijke beperkingen spelen. De Hoop in Dordrecht biedt behandeling voor jongeren met psychiatrische problemen. In Friesland is er de Woodbrookers, een (niet-christelijke) plek voor wonen, diagnostiek en behandeling voor jongeren.

Ik hoop voor jullie dat je een goede plek mogen vinden voor jullie dochter!

Joke Ronner-Wattel

4 reacties
Hermon
Misschien lees ik de vraag niet goed, maar ik vraag me af waarom er naar een woon-/behandelplek gezocht wordt, terwijl er tegelijk gesteld wordt: "Verantwoord thuis laten wonen kan alleen na goed diagnostiek/nieuw onderzoek waaruit blijkt met welke zorg, therapie of ??? zij weer verantwoord thuis kan wonen."

Ik zou dan willen zeggen: zoek eerst een goede therapeut voor de juiste diagnose! Er gaat immers niets boven thuis laten wonen?
bastiaan30
Google eens op ''strictest parents in the world youtube''.
bekijk eens wat van deze docu's
Misschien kun je er wat van opsteken.
drj
http://www.bernisserhanden.nl/

Ik ken mensen die hier goede ervaringen hadden.
grootmama
Informeer eens bij ASVZ Zuidwest. Ze hebben daar een behandelmethode ontwikkeld, Triple C, Met verbluffende resultaten. De moeite waard om een te Googlen. Het is ook mogelijk om ambulante zorg te krijgen.
Veel sterkte!