Hypnobirthing

drs. A. Meijer / 5 reacties

Vraag

Tijdens mijn eerste bevalling kreeg ik een paniekaanval bij elke wee. Ik was heel moe na een aantal slapeloze nachten met voorweeën. De hele bevalling kwam een tekst uit Jesaja 37 in mijn gedachten: “De kinderen staan op het punt om geboren te worden, maar er is geen kracht om te baren.” Een tweede kindje is welkom en ik zie uit naar een nieuwe zwangerschap, maar niet naar een tweede bevalling!!!

De eerste keer was het een traumatische ervaring. Om te zien dat een bevalling ook anders kan verlopen, ben ik op internet positieve bevallingsverhalen gaan lezen. Het viel me op dat bijna al deze vrouwen zich hebben voorbereid d.m.v. hypnobirthing, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik heb opgezocht wat het is en veel dingen spreken me aan: de ademhalingstechnieken, vertrouwen in je eigen lichaam houden, focussen tijdens de bevalling, natuurlijke ontspanning.

Tegelijkertijd staat het hypnose-element me tegen. Hoe zou ik me wel op een verantwoorde manier kunnen voorbereiden op een tweede bevalling? De eerste keer heb ik ook allerlei informatieavonden vanuit de verloskundigenpraktijk bijgewoond, maar daar had ik op het moment zelf niets meer aan. Of ga ik voorbij aan de zondeval en het ‘met smart kinderen krijgen’ als ik me verdiep in manieren om tijdens de bevalling te ontspannen en niet in paniek te raken? Ik heb ook aan mensen om me heen gevraagd hoe zij zich op een bevalling voorbereiden, maar niemand is zo onzeker en gespannen als ik, zo lijkt het.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Een bevalling is en blijft met smart. Gelukkig kan het wel veel minder traumatisch dan jouw eerste bevalling. De verhalen die je leest op internet over zaken als hypnobirthing geven meestal niet zo'n reëel beeld van de werkelijkheid. Ik heb even gekeken in de digitale bibliotheek waar wetenschappelijke resultaten verzameld en geordend worden (de Cochrane Library). Daaruit begrijp ik dat er nog onvoldoende bewijs is dat hypnobirthing echt effectief is.

Ik geloof overigens wel dat ademhalingstechnieken kunnen helpen te ontspannen. Dat is overigens de basis van hypnobirthing en heeft weinig met hypnose te maken. Ademhalingsoefeningen doen is ook iets wat in de oude christelijke traditie voorkomt en niet perse onverantwoord is. Wellicht kun je dit element eruit halen. En als de traumatische bevalling je erg bezighoudt dan kan het ook verstandig zijn dit te verwerken m.b.v. een psycholoog (bijv. middels EMDR).

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

bevallinghypnose
5 reacties
Leanne123
Heftig verhaal! Zou pijnstilling in jouw geval niet verstandig zijn (als optie B, wanneer het met ademhaling etc toch niet lukt voldoende te ontspannen)? Zelf heb ik een ruggenprik gehad na een nacht heftige weeen zonder vorderende ontsluiting, om zo genoeg op krachten te kunnen komen voor het einde van de bevalling. En uit ervaring kan ik zeggen dat er zelfs met zo'n rigoureus middel als een ruggenprik nog genoeg smart overblijft...

Niet dat ik hier een pleidooi wil houden voor de ruggenprik, die heeft zeker ook z'n nadelen. Het gaat me erom dat pijnstilling (in welke vorm dan ook) wel net die verlichting kan geven die je nodig hebt.
Lekkerbek
Je kunt bij de huisarts een verwijsbrief vragen voor een preconceptioneeel consult. Dit is voor vrouwen die bv medicatie gebruiken en willen weten hoe ze dit moeten afbouwen voor ze zwanger worden. Maar op de poli zien we ook soms vrouwen die net als jij een traumatische bevalling hebben gehad. Er wordt naar de oorzaak gekeken en hoe dit voorkomen kan worden. Bij een evt volgende zwangerschap wordt dit in het bevalplan opgenomen.
Het is zeker de moeite waard om zo'n consult aan te vragen!
AHHK76
Volgens mij kun je in zo'n geval ook een keizersnee krijgen. Maar ik denk dat je sowieso eerst de eerste bevalling verwerken. Paniek is heel naar... en zwaar. Sterkte!
teddyjet
Ik heb veel baat gehad bij hypnobirthing. Ik zou het zeker aanraden en ik vond er niets "zweverigs" aan. Het heeft voornamelijk te maken met ademhalingsoefeningen en visualisatie. Door "naar je kindje toe te ademen" gaat je aandacht en energie "in je lichaam/buik" zitten en niet "in je hoofd". Dit zorgt weer voor ontspanning van de baarmoeder wat een betere bloeddoorstroming tot gevolg heeft en in mijn geval een voorspoedigere bevalling.
bootje
Inderdaad informeer tzt ook naar pijnbestrijdingingsmiddelen. Ik weet dat de visie daarop ook wisselt per ziekenhuis en praktijk. Ik zelf ben zonder bevallen maar in jou geval denk ik...'wat zou jou dat rust geven' En een keizersnee in dit geval lijkt me echt geen optie, zelfs bij en medisch dilemma gaat de voorkeur zo lang mogelijk uit naar de natuurlijke bevalling.
Sterkte. En laat je niet 'gek' maken door alle verhalen over de bevalling op zich, iedereen beleefd het zo anders. Prima om met vriendinnen over te praten maar op het internet lees je vaak de extreem bijzonder positieve of negatieve verhalen.