Gods beloften in het persoonlijk leven - ds. C. Harinck

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Aan ds. C. Harinck. U schrijft in uw boek “Gods beloften in het persoonlijk leven” op blz. 94 dat David begeerde dat de Heere tot zijn ziel zou spreken en bad: “Zeg tot mijn ziel: Ik ben uw Heil.” Kunt u toelichten in welke verhouding dat staat tot beloften of tot de titel van het hoofdstuk geloof en beloften? Dat is namelijk mijn uitzien, mijn grote verlangen om dat van de Heere te horen: “Ik ben uw Heil alleen.” U geeft heel pastoraal aan dat de weg van de sluitrede, door merktekenen te komen tot omhelzing van Gods beloften, niet altijd een begaanbare weg is. Ik durf dat inderdaad niet, zoals u ook beschrijft, want hoe zou ik mijn eigen hart kunnen doorgronden? Gevoel is bedrieglijk. Gods beloften bieden zekerheid, maar hoe kan dat vaster worden in mijn leven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Indien we echt verontrust zijn over het behoud van onze ziel, kan niemand ons gerust stellen dan God alleen. Daarom blijven wekelijk overtuigden onrustig, tot dat zij rust vinden in God.

De vraag is vervolgens: Hoe stelt God mensen gerust en hoe brengt Hij de zekerheid in hun hart dat zij deel aan Christus hebben en aangenomen zijn als Zijn kinderen en erfgenamen?

De Heere wil daar de merktekenen voor gebruiken. De Geest getuigt in de Schrift en in het hart dat mensen, die naar God bedroefd zijn, naar Christus hongeren en dorsten zalig zullen worden. Maar de gelovige twijfelt dikwijls aan de oprechtheid en waarheid van zijn merktekenen. Daarom is een vastere grond nodig.

Je komt dan tot de vraag: Waar kunnen we, betreffende onze zaligheid, zeker van zijn? Het antwoord is: van Gods beloften.  Het zijn beloften van God, Die niet liegen kan. Maar hoewel de beloften waar en betrouwbaar zijn, is toch de vraag zijn we waar en betrouwbaar voor mij?

We nemen het ongeloof niet in bescherming, maar weten dat alleen de Heilige Geest de belofte voor mij waar en betrouwbaar kan maken.

Calvijn heeft het de Institutie over: dat de beloften in zichzelf waar zijn, maar de Heilige Geest maakt ze waar in ons hart. Deze ervaring tilt boven de twijfel uit. Daar zie je naar uit en moet je de Heere om bidden. Maar bega niet de fout met te denken dat Gods beloften je deel kunnen worden buiten Christus.

Mijn advies is: Ga met al je strijd,  twijfel en verlangen naar zekerheid tot Christus. Smeek Hem je ziel gerust te stellen. En zoek niets buiten Hem. Want Jezus is en blijft het Ja en Amen van Gods beloften. Je moet aan het Ja en Amen van Golgotha genoeg hebben en mag daarnaast de Heere vragen dit door Zijn beloften aan je hart te verzegelen. Volgens Ef. 1:13 is er een nauw verband tussen geloven in Christus en verzegeld worden door de Heilige Geest. Zij horen bij elkaar.

Ik hoop dat dit je de weg mag wijzen.

ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

belofte(n)boeken