Advertentiebijlage bij de krant

Ds. A.K. Wallet / 1 reactie

Vraag

Hoe kan het dat de achterban van het Reformatorisch Dagblad het accepteert dat er een advertentiebijlage bij de krant zit die helemaal gericht is op halen, halen en halen (voorwoord van directeur G2O). Ook staat deze glossy helemaal in het teken van het hier en nu. Consumentisme ten top! Aan de andere kant valt dezelfde achterban over elkaar heen als het gaat over het gebruik van HSV of SV, om maar wat te noemen. Zijn we met ons allen niet heel erg selectief christelijk en hypocriet aan het worden? Ik bedoel dit niet om te polariseren, maar ik maak me wel oprecht zorgen en eigenlijk snap ik het ook niet.

Antwoord

Beste vrager,

De vraag heeft te maken met het tegenstrijdige dat er is in onze wereld van na de zondeval. De harmonie zullen wij hier niet bereiken. Ieder is voor zich wel heel persoonlijk verantwoordelijk hoe hij/zij leeft en met de dingen omgaat. Dat tegenstrijdige zit er in het leven van een ieder. Je boekt bijvoorbeeld je vakantie. De vraag komt dan best even boven: kan dit wel, andere mensen in Afrika hebben nog te weinig om van te leven en wij gaan van onze overvloed met vakantie. Idem is dat het geval als je je verjaardag viert en je samen heerlijk uit eten gaat. Ook dan kan je een gevoel van onbehagen bekruipen. Ben ik eigenlijk wel goed bezig? Zou ik ook niet als Franciscus van Assisi moeten gaan leven en blootsvoets door het leven moeten gaan?

Je tracht als christen matig te leven, maar naar de Schrift mag je ook wel eens rijk genieten van wat God geeft. We lezen dat Christus ook aan zat aan een maaltijd bij Levi, terwijl ergens verderop die arme weduwe een korstje brood zat te eten. Er blijft altijd iets wringen.

Daar komt nog bij dat het RD een krant is die ook inkomsten binnen moet halen. Advertenties worden daar graag ontvangen om de krant te kunnen blijven uitgeven. Ik weet dat men ook bij advertenties regels van ontoelaatbaarheid, advertenties die in strijd zijn met bijbelse noties, toepast. Er is een zakelijk element bij het werven van advertenties.

Verder is ieder in zijn/haar eigen gemoed ten volle verzekerd wat hij/zij met een advertentie doet. Als christen zul je zeker bij alle inkopen vragen naar de wil van de Heere.

Is het niet in strijd met het feit dat men anderzijds over elkaar heen valt, als het gaat om het gebruik van HSV of SV? Ik denk dat je het zakelijke van de advertenties niet moet uitspelen tegenover opvattingen over een Bijbelvertaling. Dat is een hoofdstuk apart. Al kan ik je kritiek begrijpen, dat men het ene heel gemakkelijk accepteert en bij  het andere van geen verdraagzaamheid weet. Ik denk dat elkaar verketteren over deze zaak niet goed is. Nuchterheid ook t.a.v. vertalingen is geboden. Maar laten we vooral dankbaar zijn als het Woord van God gelezen wordt, hetzij uit de HSV of de SV. Ook daarin heeft ieder zijn eigen verantwoordelijkheid. Maar om nu te zeggen: die man maakt zich druk over de HSV en zelf rijdt hij in een dure auto, lijkt me ook overdreven. Het is goed dat wij nuanceringen weten aan te brengen en op zijn tijd wat soepel met de zaken moeten omgaan. Ook in deze het gebed: Heere, wat wilt U dat ik doen zal?

Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

matigheidtegenstrijdig
1 reactie
Daniel
Beste vraagsteller,

'Kortom, we begrijpen hoe ingrijpend een advertentie kan zijn. Maar we leven in economisch lastige tijden. En onze missie is niet alle lezers tevreden te houden. Onze missie is de beste journalistiek van Nederland te brengen. Als het dan toch moet, zijn wij liever de oorzaak van kritiek op overvloedige advertenties dan van kritiek op een te magere journalistiek inhoud'.

Weg met het RD of toch maar niet.