Geld lenen aan vluchteling

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Sinds bijna een jaar heb ik iemand leren kennen. Hij is statushouder, heeft geen Nederlandse nationaliteit. Hoewel we elkaar heel leuk vinden en van elkaar houden, hebben we de achterliggende tijd vrij veel ruzie gemaakt (over diverse onderwerpen). Een van de terugkerende onderwerpen is het volgende. Hij heeft de Nederlandse taal geleerd, maar tot op heden nog geen geschikte baan kunnen vinden. Jaren geleden heeft hij van zijn broer geld (een paar duizend euro) gekregen om te bewaren. Tijdens zijn reis naar Nederland heeft hij dit geld gebruikt. Dit was met toestemming van zijn broer als hij het maar terug zou betalen. Nu is hij bijna drie jaar verder, maar heeft dit nog niet terug kunnen betalen. Dit bepaalt momenteel zijn leven en hij is hier erg ongelukkig door. Hij vertelt zeker te weten dat dit binnen de familie een issue is en ze hem niet loslaten voordat het geld is betaald. Hij heeft mij diverse keren gevraagd of ik een lening wil afsluiten en dat hij dan mij elke maand geld betaalt. Zelf wil ik dit niet. Misschien is het hard, maar ik wil niet dat hij zijn geldproblemen bij mij neerlegt. Hij vindt dat, als ik echt om hem geef, ik dit wel zou doen. Zelf vind ik dat deze dingen los van elkaar staan. Enerzijds wil ik hem graag helpen, maar anderzijds vind ik het zijn verantwoordelijk om dit op te lossen. Kunt u mij advies geven, is het erg egoïstisch om hem niet te helpen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het moeilijke in jouw situatie is het verschil in beleving. Cultuur, misschien wel. Je vriend heeft geld geleend van zijn familie en wil dat nu door middel van een lening van jou aan zijn broer terugbetalen. De ene lening inruilen voor de andere dus. Tja, wij nuchtere Hollanders zeggen dan: dat schiet niets op.

Ik ben het wel met jou eens, ook al klinkt dat ‘hard’. Help hem door te proberen een baan te vinden of op de een of andere manier geld te verdienen dat hij opzij kan leggen. Juist zó laat je zien dat je om hem geeft. Níet door je te laten chanteren (al is dit misschien een groot woord, want wellicht ziet hij e.e.a. vanuit zijn gezichtspunt heel anders). Jouw (spaar)geld hoeft geen voorwaarde te zijn voor een groeiende liefde. Jouw inzet om hem te helpen kan op vele andere manieren en kan een vriendschap heel bijzonder maken.

Omdat ik jullie niet ken en al helemaal niet weet welke nationaliteit hij wél heeft, wil ik het antwoord hiermee afsluiten.

Marijke Rots

Dit is vraag en antwoord nummer 1000 van Marijke Rots. Lees haar jubileuminterview!

5 reacties
Leanne123
Beste vraagsteller,

Ik kan je alleen maar met klem aanraden...: niet doen!

Er voor het gemak vanuit gaande dat hij uit het Midden-Oosten komt: daar zal een man nooit zomaar aan een vrouw om geld vragen. Dat is een grote schande. Helaas worden de meesten daar met een heel verwrongen beeld van westerlingen grootgebracht: iedereen heeft geld in overvloed (en daarnaast zijn westerse vrouwen makkelijk in bed te krijgen, maar daar gaat je vraag niet over). Hoe dan ook, het past totaal niet in z'n cultuur om uitspraken als 'wanneer je echt om me zou geven zou je me wel geld lenen' te doen. Je kunt het beter omdraaien: is hij ook nog in staat om om jou te geven wanneer hij daar niet direct rijker van wordt?

Natuurlijk is hij niet zo. Natuurlijk is hij anders en geeft hij echt om jou en niet alleen om je geld. Laat je echter niet manipuleren. Uit wanhoop kunnen mensen hele rare dingen doen. En je z
Leanne123
Ging iets mis, sorry...

Laatste zin: je zou niet de eerste zijn die berooid en met een lege portemonnee achter zou blijven. Hoe hard het ook klinkt... En als hij wel oprechte bedoelingen heeft zal hij ook (of: juist!) van je blijven houden als je hem geen geld geeft maar hem helpt met het zoeken van een baan. Uiteindelijk zijn jullie daar allebei het meeste mee geholpen!
AHHK76
Inderdaad geen geld geven... hoe moeilijk dit ook is en hoe hard het ook klinkt.
Ik heb slechte ervaringen met geld geven, dat er werd gezegd dat het gebruikt zou worden voor bepaalde dingen... terwijl het voor andere dingen werd gebruikt. Je hoeft vriendschap niet te bewijzen met geld!
Tegenwoordig geef ik mensen die ik ken, meestal iets in natura. Een maaltijd ofzo... Tenzij iemand echt bij een organisatie werkt, waarbij hij of zij moet worden gesteund door een achterban.
Er is geen garantie dat deze vriend kan terugbetalen. Dus houd vol dat je het niet doet. Zet hij jou daarom aan de kant, dan is dat wel zijn keus en zijn probleem. Ik wens je standvastigheid en daadkracht toe!
Rosarah
Los van zijn afkomst zou ik aanraden sowieso geen grote bedragen te lenen (zeker als de relatie/communicatie) stroef verloopt. Ik heb de ervaring met een NL vriend, en dat leek een goed plan maar werd een drama.
drj
In plaats van jou in kleine bedragen terug te betalen, kan hij ook zijn broer met kleine bedragen terugbetalen. Dat zou van verantwoordelijjheid getuigen.
Waarom is zijn broer belangrijker dan jij?
Waarom moet jij geldgebrek hebben, zodat zijn broer geld heeft?
Waarom vraagt hij jou een offer te brengen terwijl hij zelf de verantwoordelijkheid heeft voor het bedrag dat hij heeft geleend?
Leeft hij zo spaarzaam, dat hij elk dubbeltje drie keer omdraait, dan kan hij zijn broer in een of twee jaar terugbetalen.