Op verschillende manieren leren

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Wat wordt bedoeld met "wat de een van voren leert, leert de ander van achter"?

Antwoord

Dominee Molenaar legt dat hier duidelijk uit:

“Wilhelmus à Brakel schrijft in de Redelijke Godsdienst  in het hoofdstuk van de wedergeboorte daarover heel mooie dingen, die pastoraal zeer veel voor je kunnen betekenen. Hij noemt de verschillende leidingen in het geloof. Hij zegt dat sommige mensen meer wettisch worden geleid, als ze krachtig door de donder van de wet overtuigd worden en anderen soms wat meer evangelisch als ze door de liefelijke beloften van het Evangelie getrokken worden. We moeten wel ervoor oppassen om de weg tot Christus in een systeem te plaatsen. Brakel laat zien hoe verschillend de leiding van de Heere in het geloof kan zijn. Wat de Heere de een van voren leert, leert Hij wel eens de ander van achteren. Je ziet bij Paulus een plotselinge bekering en daarna moest hij nog veel leren en bij Timotheüs zie je een leiding vanaf zijn vroege jeugd. Hij heeft van kindsbeen af de Schriften geweten.”