(...) Zelf heb ik altijd veel over de dood en het hiernamaals gedacht en ik denk...

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Laatst zei er een dominee (Ger. Gem.) bij ons in de preek (ik had dit al meer gehoord) dat als je jong bent je niet aan de dood denkt. Je bent onbezonnen/onbezorgd (ten diepste), tenzij God je verandert. Ik heb daar mijn vragen bij. Zelf heb ik altijd veel over de dood en het hiernamaals gedacht en ik denk er nog veel aan, maar niet met de overtuiging dat God dat in mij werkt(e). Hoe moet ik dat dan zien? Een kenmerk van een depressie is dat je veel aan de dood denkt. Heeft het daarmee te maken? Ik voel me niet echt depressief. Is er ook nog zoiets als heel bewust leven en veel nadenken over alle mogelijke dingen, maar dan vooral over geestelijke zaken?

Antwoord

Het is wel waar dat oudere mensen meer aan de dood denken dan jongeren, maar ik denk dat je niet kunt stellen dat jongeren niet aan de dood en het hiernamaals denken. Het feit dat je over dood en eeuwigheid denkt is inderdaad geen bewijs dat dit behoort tot het zaligmakende werk van de Heilige Geest. Het zou een aanleiding kunnen zijn om echt de Heere te zoeken. Bij depressie denken mensen ook veel aan de dood, maar dan meestal met verlangen om van de narigheid in dit leven af te zijn. Met je laatste zin ben ik het helemaal eens. En daar ligt juist een aansporing in om echt de Heere te zoeken. Wat wat heeft je leven voor betekenis als je God niet dient? Misschien is dat iets om verder over na te denken. Je moet er in ieder geval iets mee doen. Nadenken over geestelijke zaken en dat buiten je persoonlijke leven laten is heel onverstandig. Ga nu verder met denken over God, de dood en de redding die Christus ons aanbiedt. Wie de Heere zoekt, zal Hem vinden. Veel sterkte ermee. De Heere is het zo waard dat we Hem persoonlijk dienen en liefhebben.

Ds. C. G. Vreugdenhil