Het gaat slecht op mijn werk

Ds. C.J. Droger / 1 reactie

Vraag

Ik ben licht autistisch. Helaas gaat het nu slecht op mijn werk. Er is aan mij gevraagd een plan van aanpak te schrijven om mijn baan te behouden.  Ik ben daarvoor naar de bibliotheek gegaan. Het is ook een plan dat ik op mijn werk ga laten zien. Ik heb er veel moeite mee om goed voor mijn geloof uit te komen op mijn werk. Ik krijg daar ook regelmatig een grote mond van moslims. Ik heb God al zo vaak gebeden dat ik assertiever en met meer vrede kan leven, maar het werk trekt erg aan me. De meeste teamleden weten wel dat ik christen ben, maar dat is het dan ook. Laatst heeft een man mij onder het mom van bidden en helpen proberen te misleiden d.m.v. ongewenste intimiteiten.

Op mijn werk moet ik presteren en kan ik niet de hele tijd aan Jezus denken. Het bedrijfsleven trekt aan me en er moeten meetbare resultaten gehaald worden. Denkt u dat het erg is als ik geen christelijk boek lees en daar aantekeningen over maak in het plan van aanpak?  Ik ben afgelopen zondag niet naar de kerk geweest. Ik ben hier nu mee bezig en ik voel dat ik mezelf verder ontwikkel en dat mijn hersens weer beter beginnen te werken. Zouden jullie mij verder een zinnig antwoord kunnen geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vragen. Ik wil proberen erop in te gaan.

Allereerst schrijf je dat het slecht op je werk gaat. Met het oog daarop moet je een plan van aanpak schrijven en daarvoor heb je een niet-christelijk boek uit de bibliotheek gehaald. Is dat erg? Antwoord: nee. Ik neem aan dat je een boek opgezocht hebt dat hierover gaat. Dat kun je met een gerust hart lezen en proberen te verwerken in jouw plan van aanpak. Je merkt vanzelf wel of er onbijbelse dingen aan de orde worden gesteld. Die neem je natuurlijk niet over…

Begrijp ik het goed dat je niet naar de kerk geweest bent, omdat je plan van aanpak alle aandacht van je vroeg? Dat lijkt me niet goed. Op zondag moeten en mogen we ons werk laten rusten en mogen we Gods Geest in ons laten werken. Op de andere dagen van de week mag ons werk onze aandacht hebben en mogen we proberen zo goed mogelijk te presteren. Met de talenten die de HEERE ons gaf en daar heeft iedereen een eigen maat van. De HEERE vraagt niet van ons dat we met één talent werken alsof we er vijf hebben. Met onze gaven mogen we ons inzetten voor ons werk.

Een grote mond van moslims krijgen, lijkt me niet prettig. Als het gebeurt, zou je kunnen vragen waarom ze dat doen. Gaat het door, dan zou ik dat met mijn leidinggevende bespreken. Het is niet de bedoeling en bederft de sfeer op de werkvloer, als we elkaar een grote mond geven. Dat moeten ook moslims weten en leren...

Op je werk de hele tijd aan Jezus denken, lijkt me onmogelijk en is ook niet nodig. Als Hij maar gedurende de hele dag geregeld in je gedachten is. De HEERE vraagt niet het onmogelijk van ons, maar het mogelijke. Hij weet dat we moeten werken en dat dan onze gedachten bij ons werk moeten zijn. Tussendoor kun je aan Hem denken en in het gebed tot Hem naderen om zo vrijmoedigheid en assertiviteit te ontvangen voor op de werkvloer.

Ook nu kom je er achter dat we in alles de zegen van de HEERE nodig hebben. En Zijn leiding. Bid daar elke dag om, je zult het ervaren dat Hij ze uit genade schenkt!

Met een hartelijke groet,

C.J. Droger

Lees meer artikelen over:

autisme
1 reactie
Lekkerbek
Je zou kunnen overleggen of je een coach mag inschakelen, als het goed is komt dit niet alleen jou maar ook je werkgever ten goede. Er zijn er velen die een coach hebben, om wat voor reden dan ook.
Succes! En bedenk dat het zo fijn is dat we 1 dag in de week niet met ons werk bezig hoeven te zijn, een rustdag zomaar russendoor, we mogen luisteren naar de uitleg van Zíjn Woord, we mogen bidden of de Heere ons ook in ons werk wil helpen, of Hij ons de juiste woorden wil geven wanneer we uitgescholden worden of als we misleid worden. Die zondag hebben we zo hard nodig!