Gevolgen van overspel

Ds. H. Paul / 3 reacties

Vraag

Als wij als echtpaar gaan scheiden door overspel van mijn kant, wat betekent dit concreet voor mij in kerkelijk opzicht? Ik ben van de Gereformeerde Gemeente en als ik het goed begrijp ga ik dan in de ban (?). Wat heeft dit voor gevolgen en kan ik hier ook nog uitkomen? Betekent bovenstaande ook dat ik mijn verdere (nu nog jonge) leven alleenstaand door het leven moet gaan door eigen schuld? Ik hoop dat u mijn vragen kunt beantwoorden... Vriendelijk bedankt!

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Wanneer iemand overspel begaat is er in de weg van berouw en vergeving herstel van de gebroken huwelijksband mogelijk. Dit berouw moet wel oprecht zijn en de ander moet er in bewilligen. Is de zonde openbaar geworden zal er ook openbare schuldbelijdenis afgelegd moeten worden. Dat wil zeggen: voor de kerkenraad met mededeling aan de gemeente. Gaat de echtscheiding door dan moet in ieder geval deze openbare schuldbelijdenis gedaan worden.

Hoe het dan verder gaat hangt af van het feit hoe de andere partij zich gedraagt. Treedt die opnieuw in het huwelijk of gaat hij/zij samenwonen, dan is men gerechtigd weer een huwelijk aan te gaan. Zo niet, blijft de ander dus alleen, mag men niet hertrouwen omdat de verbroken band weer hersteld zou kunnen worden.

Zo blijkt altijd weer, dat voorkomen beter is dan genezen. Maar bij de Heere is er vergeving voor de grootste zondaar.

Met vriendelijke groeten,
Ds H. Paul

Lees meer artikelen over:

huwelijk
3 reacties
EVA
Er is altijd vergeving bij Hem, en Gods wil is ook dat jullie huwelijk geneest, en Hij wil helemaal geen scheiding, hoor nu al heel veel mensen denken ja maar het staat er, waarom omdat het een hardnekkig volk was, maar een huwelijk verbonden met God is voor het leven. En God wil daar in ook herstel geven, hebben dit zelf van dichtbij meegemaakt. Ga er voor, beleid je zonden voor God!!! Ontvang Zijn vergeving ook voor jouw, denk hierbij aan de ontmoeting van Jezus bij de put met de samaritaanse vrouw....en natuurlijk is dat moeilijk om weer vertrouwen te krijgen, en liefde te voelen voor elkaar, maar ga met God!! dan is herstel altijd mogelijk.
http://youtu.be/Nt3xVgXFM_E
Hoop dat de link het doet, anders de titel is als er vergeving is...(via youtube)

Be blessed,
Samanthi
ds Paul'Is het niet zo dat degene die overspel plaagt hoe dan ook niet meer mag trouwen?
Alleen de onschuldige partij mag toch weer trouwen of zie ik het verkeerd?
gr Samanthi
Liesel
@Samanthi: volgens mij is dat ook zo. Alleen de onschuldige partij mag weer hertrouwen.