Leiding van God in het leven

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Al heel lang ben ik op zoek naar de weg die God met mij wil gaan. Ik vraag er vaak om, maar ik krijg (volgens mij) geen antwoord. Ik weet wel, ik moet geen briefje uit de hemel verwachten. Maar wat dan wel? Een voorbeeld: ik heb een opleiding gevolgd en weet niet of God wel wilde dat ik deze opleiding ging doen. Wel waren er diverse moeilijkheden voor de startopleiding en ook daarna. Ik heb me vele keren afgevraagd of God hiermee aangaf dat ik deze opleiding niet moest gaan doen of was het de duivel die me het moeilijk maakte? Andere keren vraag ik me af of ik teveel vraag wat ik wil en niet luister naar wat God wil en daarom geen antwoord krijg. Ik weet het niet meer, soms twijfel ik aan alles. Hoe gaat U om met de leiding van God in U leven. Hoe weet U wat God van U wil?

Antwoord

Hoe maak ik beslissingen en hoe weet ik dat die de juiste zijn?  Dat is eigenlijk het hart van de vraag. Onlangs hebben we hier breedvoerige discussies over gehad in mijn gemeente en dus kwam de vraag juist op tijd.

Het is hopelijk duidelijk dat de Heere ons in Zijn Woord, Zijn wil voor ons leven heeft gegeven.  Lees in dit verband even 2 Tim. 3:16-17.  Er zijn dus beslissingen die voor ons gemaakt zijn door God. Of dat ik een baan mag aannemen waarin ik op zondag onnodig werk moet verrichten ligt al duidelijk. Het wordt moeilijker als het komt tot beslissingen waarin God niet heel specifiek Zijn wil heeft verwoord. Welk van de twee banen moet ik aannemen? Welk huis moet ik kopen? Welke van de twee autos zal ik aanschaffen? En jouw vraag: Welke opleiding moet ik volgen? Wat wil de Heere dat ik met mijn leven doe?

Laat ik eerst eens wat duidelijk maken wat betreft onze “vrijheid” om beslissingen te nemen. God gaf Adam zekere specifieke opdrachten en geboden, zoals voor de hof van Eden zorgen (Gen. 2:15), van alle bomen mochten hij en zijn vrouw eten zoveel als ze trek hadden, op elk uur van de dag (Gen. 2:16), maar niet van één boom (Gen. 2:17).  Ten laatste had God gezegd dat Adam zijn vrouw moest liefhebben en volledig samen met haar leven (Gen. 2:24). Natuurlijk behoorde daar ook bij het hele wezen van de Tien Geboden. Binnen het kader van deze specifieke geboden gaf God onze voorouders de vrijheid om bepaalde beslissingen te nemen. Dat was iets “soevereins” dat God de mens gegeven had. Je weet misschien nog wel van je catechisatie dat sommigen eigenschappen mededeelbaar waren. Soevereiniteit zit ook in die categorie. De mens heeft die vrijheid misbruikt. Je kent het verhaal van Gen. 3 verder wel. Hoewel onze val in Adam ons helemaal verwoest heeft  en we totaal verloren zijn, hebben we toch nog een zekere vrijheid om beslissingen te nemen. We hebben niet de “vrijheid van wil” om de Heere Jezus aan te nemen, zoals velen leren. Onze wil in dat opzicht ligt geketend aan onze zondigheid. Tenzij God in Zijn genade ons verlost door het werk van de Heilige Geest zullen we in Hem nooit kunnen of willen geloven.

Maar toch hebben we in het dagelijkse leven zekere vrijheden. Wat ik voor ontbijt eet in de ochtend, welke jas ik aantrek, hoe ik mijn vrije tijd besteed (met zingen of lezen of wandelen) zijn beslissingen waarin de Heere onze een bepaalde vrijheid in gegeven heeft. Die vrijheid is omgrensd door Zijn geopenbaarde wil, maar binnen dat raamwerk van Zijn wil heb ik vrijheid om beslissingen te nemen. Vroeger dacht ik dat als ik een auto moest kopen, dat ik daar heel specifiek de Heere om kon vragen en dan van Hem een specifiek antwoord zou ontvangen. Maar dat hoeft niet zo. De Heere heeft wel in Zijn Woord bepaalde richtlijnen gegeven hoe we goede beslissingen moeten nemen, maar laat ons ook in de vrijheid om die beslissingen te nemen. Soms nemen we de verkeerde beslissingen; daar komen we dan later achter. De troost is dat de Heere onze beslissingen toch ook bestuurt en dat Hij Zijn eeuwige soevereine wil tot in de finesses uitwerkt door al onze beslissingen.

Ook jouw beslissing voor je toekomstige taak. Je schreef dat je al heel lang op zoek ben naar de weg “die God met mij wil gaan.” Je bidt erom, maar er komt geen antwoord. Hoewel je geen briefje van de hemel verwacht (en daarin ben je juist) toch vraag jij je af of de Heere niet iets speciaals wil doen om Zijn wil voor jouw leven aan je bekend te maken. Ik denk dat je daar fout gaat. De Heere doet dat normaal niet. Hij heeft jou een zekere vrijheid gegeven om te doen met jouw talenten, jouw natuurlijke aanleg en interesses in de omstandigheden van jouw leven. Als jij graag piloot wil worden en je hebt geen ogen, dan hoef je echt niet te vragen of dat de Heere wil dat je toch piloot wordt. Hij heeft dat in zekere zin al gezegd in Zijn beleid van je leven. Maar als je wel ogen hebt dan zou piloot worden een van de mogelijkheden zijn. Als piloot worden echter betekent dat je God’s 4e gebod moet breken om zo’n baan te houden, dan hoeft je weer niets aan de Heere te vragen want Hij heeft dat al gezegd in Zijn Woord.

Concreet, hoe maak je juiste beslissingen?

1. Vraag de Heere om de leiding van Zijn Geest om je wijs te maken. In Jac. 1 zegt God dat we Hem om wijsheid mogen vragen. Wijsheid is niet hetzelfde als kennis. Wijsheid is je kennis goed toe te passen en juiste, bijbelse, beslissingen te nemen. Ook in Kol. 1 vraagt Paulus om zulke wijsheid. In de eerste verzen van Ps. 25 vraagt David om wijsheid om in zijn situatie de juiste dingen te doen. Zo’n afhankelijkheid past ons, want wij zijn dom en hebben zulke dwaasheid in ons hart dat we de grootste blunders kunnen maken. Wacht ook gedurig op de Heere in gebed als je bezig bent een beslissing te nemen.

2. Ga na of dat God in Zijn Woord Zijn bepaalde wil inzake jouw beslissing heeft bekend gemaakt. Zo ja, dan is de beslissing niet moeilijk. Je moet gehoorzaam zijn. Dat is God’s wil dan. Maar als er niets in de Bijbel staat inzake jouw beslissing (welke richting voor school, welk huis te kopen, hoe geld te investeren) dan moeten we Bijbelse principes ons laten leiden in de beslissing. Ik raad altijd aan om zulke dingen netjes op papier te zetten en de tijd te nemen om die waarden van God’s Woord en de principies te ontdekken. De Heere wil dat we matig zijn, goed voor onze gezondheid zorgen, ons niet nodeloos in gevaar brengen, binnen onze stand leven, onze verantwoordelijkheden serieus nemen.

3. Ga na wat voor talenten de Heere jou geschonken heeft. Hij heeft je niet voor niets zo geschapen maar heeft iedereen in die manier voorbereid voor zijn toekomstige taak. Je mag daar zeker (ik zou haast zeggen, je moet...) andere mensen over vragen (ouders, geestelijke leiders in kerk, leraren). Meestal heb je ook een bepaalde liefde of verlangen voor een zekere richting of taak. Als het prachtig vindt om je mond te gebruiken en de Heere heeft je een makkelijke tong gegeven, dan zou je daarin ook God’s hand moeten erkennen.

4. Leg alles steeds voor de Heere voor als je al deze dingen onderzoekt. Vraag ook anderen om advies. Soms geeft de Heere indrukken door Zijn Woord in het privé-lezen of door de prediking. Maar toch moet je daar weer heel voorzichtig mee zijn. Onze verbeelding is heel groot en ik heb mensen ontmoet die altijd zeggen: “De Heere heeft het gezegd...”,  maar Hij zegt alleen maar wat zij graag willen!

5. Zoek het niet in het bijzonder. Gideon kreeg wel een antwoord van God toen hij om iets heel speciaals vroeg. Maar ik denk niet dat zijn voorbeeld in de Bijbel staat om voor ons op te volgen. Het waren toen ook bijzondere tijden. God’s Woord was niet volledig en het was ook een hele belangrijke beslissing. Ik ken mensen die op gebed hun Bijbel opendoen en het eerste woord of tekst waar hun oog op valt wordt opgevat als God’s antwoord. Zo wil de Heere niet dat wij Zijn Woord gebruiken. Sommige heidenen gebruiken zo hun ‘heilige’ boeken. Doe niet zulke dingen.

6. Heel belangrijk is God’s voorzienigheid. In je brief schreef je dat de opleiding die je uiteindelijk koos, diverse moeilijkheden meebracht. Toch is niet elke gesloten deur gelijk een antwoord. Soms kan het ook een test zijn. Maar nooit mogen we deuren forceren op zondige manieren. Dan gaan we niet oprecht te werk en God’s zegen kan daar nooit op rusten.

7. Soms maken we een verkeerde beslissing; meestal vinden we dat later uit. De auto die we dachten goed te zijn heeft heel wat problemen. De baan die we aanvaardden is toch niet de juiste. We moeten daarom ook onze beslissingen herzien en bijstellen. Je schreef dat je nogal worstelt met de vraag of je wel de juiste weg bent opgegaan. Omdat je me verder geen informatie aanreikt, weet ik ook niet precies wat ik antwoorden moet. Maar in het algemeen, als je meent een slechte beslissing genomen te hebben, dan betekent dat nog niet dat alles verloren is. Soms hebben we in die weg zoveel geleerd hoewel het toch niet de juiste richting was.

Ik hoop dat ik je wat aangereikt heb in dit antwoord. Het is altijd moeilijk om hier passend antwoord te geven. God geve je de wijsheid.  Ik vond het zelf bevrijdend om te ontdekken dat we niet een speciaal antwoord van God op elke beslissing moeten hebben. Dat geeft ruimte en rust als we maar binnen het raamwerk van God’s geopenbaarde wil blijven. Natuurlijk zijn er unieke situaties. Ik denk bijvoorbeeld aan de special roeping tot het predikambt. Ik denk dat het in zo’n geval toch wat anders ligt hoewel ook vele van de bovenstaande dingen er betrekking op hebben.

Ds. A. T. Vergunst

Lees meer artikelen over:

Gods leiding