Grootste deel van de klas niet-christelijk

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Ik zit in een klas waarvan het grootste deel niet-christelijk is. Ik had een paar dagen geleden een discussie met een jongen (een onkerkelijk iemand) en met mijn vriendin die wel christelijk is. Die jongen zei: Jij gelooft alleen omdat je ouders geloven en omdat jij het zo gewend bent. Mijn vriendin gaf toe dat dat zo was. Maar ik was het daar niet mee eens. Ik geloof in Jezus en ik ervaar Zijn liefde en ik weet dat Hij leeft en voor mij is gestorven.... Maar nu twijfel ik er aan of ik zo wel mag denken. Ik weet zeker dat ik van Jezus houd en Hij ook van mij. Kan ik zo blijven geloven?!

Antwoord

Een heel belangrijke vraag en ik vind het goed dat je die vraag ook eerlijk naar buiten brengt. De twijfel die je bekruipt is niet abnormaal. Wij zijn zondig en ons hart is bedrieglijk: "Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?"

Als we naar Gods kinderen luisteren, dan hoor ik dat ook zij met de twijfels worstelen. David in Ps. 139 bad: "Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwige weg." Nogmaals, in Ps. 19 bad hij: "Houd Uw knecht ook terug van trotsheden; laat ze niet over mij heersen; dan zal ik oprecht zijn en rein van grote overtreding."

We kunnen soms iets "zeker weten" en toch fout zijn. In het Woord moeten we het antwoord zoeken, geduriglijk smeken dat de Heere ons door Zijn Geest wil onderwijzen. Als we inderdaad van de Heere houden, dan is uiteindelijk de enige reden daarvan Zijn ondoorgrondelijke liefde: "Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft," 1 Joh. 4:19. De Heere Jezus heeft ook Petrus duchtig aan de tand gevoeld met Zijn drie vragen: "Hebt gij mij lief?" (Joh. 21).

Soms kunnen we de Heere Jezus liefhebben om de verkeerde redenen. We kunnen de Heere Jezus liefhebben omdat Hij de redder van zondaren is en door Hem kunnen we naar de hemel. Je zou zeggen, dat is toch goed? Toch kan het geen echte liefde zijn. Thomas Shepherd schrijft in een heel doorzoekende preek over de vijf wijze en vijf dwaze maagden dat er mensen zijn die van de Heere houden "omdat Hij een soort "fire-escape" is (een ontsnappingsroute voor vuur). Je begrijpt dat zulk een 'liefde' wel erg ondiep en onecht is. Andere gebruiken Jezus als een doek om hun gezicht mee schoon te vegen. Als ze daarmee klaar zijn, gooien ze die doek weg want ze hebben het niet meer nodig. Daarom moeten we inderdaad geduriglijk ons hart maar opheffen of dat de Heere ons wil leren liefhebben zoals het behoort.

Wat is dan echte liefde? Hoe weten we nu of dat we de Heere echt liefhebben? Echte liefde is niet hebberig maar gevend (1 Kor. 13). Echte liefde zoekt zichzelf niet maar de ander. Ik denk dat ook juist hierin de echte liefde tot de Heere Jezus naar voren komt. Als de Heere ons levend maakt door Zijn Geest, gaat Gods eer zwaar op ons hart wegen. De ere die God toekomt kunnen wij Hem niet geven. We hebben Hem juist alleen maar oneer aangedaan. Die ontdekking van onze zonden is niet makkelijk, maar wel belangrijk. Als we echt de Heere liefhebben, raken we meer bezig met Zijn eer dan met ons eigen hachje. Natuurlijk blijven we ook gewoon mens en voelen we best aan dat het verschrikkelijk is om verloren te zijn en van God gescheiden te zijn. Niemand die echt geestelijk leven en ware liefde tot God in Zijn hart heeft zal voor eeuwig van die God willen gescheiden zijn. Maar toch vallen we God toe zelfs als zou Hij ons niet genadig zijn.  Dat hebben we toch verdiend en omdat we Hem zo hebben leren liefhebben, daarom zoeken we Gods eer boven die van ons zelf.

Maar als we dan mogen ontdekken waarom de Heere Jezus nu naar deze aarde kwam, dan ontvonkt er een liefde in ons hart voor Hem die Gods eer zo uitermate hoog verhoogt. We gaan de Heere Jezus liefhebben omdat Hij Zich in de plaats van zulke doemwaardige zondaren heeft wil zetten. Hoe meer de Heilige Geest onze ogen opent voor het werk en de Persoon van de Heere Jezus Christus, des te meer liefde in ons hart vloeit voor Hem Die kwam om Gods eer te handhaven en Gods eer te herstellen. Door Hem is het mogelijk om een nieuw mens te worden, een mens die God op het hoogst vereert. Door Hem is het mogelijk dat al die oneer die ik God aangedaan heb en nog steeds aandoe, weggenomen kan worden... op een eervolle wijze.

Als we iemand echt lief hebben, dan doen we ook dolgraag wat zo iemand fijn vindt. We willen hem of haar laten weten dat we hen echt lief hebben. Woorden vallen zo te kort, dan voel je zelf wel aan. Als je je vriendin lief hebt, dan is het wel goed dat je zegt: "Ik hou zo ontzaggelijk veel van jou." Maar als je nooit aan haar denkt gedurende de dag; als je nu niets overhebt voor je vriendin; als je het eigenlijk maar een verlies van tijd vindt om met haar te spreken... dan is er toch iets niet goed? Is het zo ook niet geestelijk? Wat betekent God en Zijn Zoon elke dag? Zoeken we echt Zijn nabijheid? Vinden we Zijn Woord net zo belangrijk als die dikke brief die mijn vriendin me stuurde?  Misschien herlees je die brieven van haar wel diverse keren. Maar doen we dat niet met het Woord van God, waarin Hij spreekt door middel van Zijn Zoon (Heb. 1:1-2)... dan is er iets mis met onze liefde.

Echte liefde heeft van alles over om de ander een plezier te doen. Om uitdrukking te geven aan onze genegenheid voor die persoon. Hoewel het verre van compleet is, toch probeer je zo uitdrukking te geven van je liefde tot die ander. Ook geestelijk is dat zo. We willen dan Zijn geboden onderhouden. Ja, echt gehoorzamen met plezier en oprechtheid. Niet zomaar om dat het moet... maar omdat ik het zo graag wil. De Heere Jezus zei het Zelf: "Als je Mij liefhebt, dan onderhoud je Mijn geboden."

Je zegt misschien wel: "Ja, maar ik ben wel graag bij haar en vindt het heel fijn om samen te zijn...". Dat kan ik best geloven maar is dat werkelijk een teken dat je haar waarlijk liefhebt? Dat kan wel gewoon een romantisch avontuurtje zijn. Zulke verlangens kunnen er zijn zonder dat er sprake is van echte liefde. Echte liefde heeft verdriet als onze liefste lijdt, oneer aangedaan wordt, pijn heeft, niet erkend wordt door anderen enz. Zo ook met de echte liefde voor de Heere Jezus. Overal wordt er de draak met Hem gestoken. Velen mensen vergruizelen Zijn Woord met snode taal en grove woorden. Zijn Naam wordt overal misbruikt. Daar wordt iemand die de Heere Jezus echt lief heeft heel verdrietig onder.

Wel, ik hoop dat er dingen zijn die je herkent in mijn korte brief. Toets je aan het Woord en vraag maar veel of de Heere Zelf Zijn Woord gebruikt om je door de ware kenmerken van Zijn werk te bevestigen in je hoop of om je te laten zien dat de echte liefde niet in ons hart leeft.

Ds. A. T. Vergunst

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovigegetuigen