Knielen tijdens de huwelijksdienst

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

13-12-2011, 16:52

Vraag

Binnenkort hoop ik (vrouw, rond de 30 jaar, PKN) te trouwen. Nu is het zo dat het voor mijn vriend de tweede keer is dat hij gaat trouwen. Zijn eerste huwelijk is stukgelopen, door het overspel van zijn ex-vrouw. Er is dus een bijbelse reden geweest om te scheiden. Daarnaast was ze ook al gestopt met het geloof en alles wat daarmee te maken heeft. Ze wilde aan een nieuwe fase in haar leven beginnen, zonder geloof en zonder een levenspartner die haar graag bij het geloof wilde houden. Ik heb er voldoende over nagedacht en heb besloten dat ik wil trouwen met mijn vriend, die dit verleden heeft! Nu heb ik een vraag over de kerkelijke inzegening. Ik heb gehoord dat iemand die gescheiden is niet voor een tweede keer mag knielen tijdens de huwelijksdienst en op die manier een zegen mag ontvangen. Is dit zo? En zo ja, hoe moet ik daar mee omgaan? Voor mij is het de eerste keer dat ik trouw. Ik vind het altijd erg mooi en betekenisvol dat een bruidspaar neerknielt en de handen opgelegd krijgt. Het lijkt mij heel moeilijk om deze zegen te missen. Ook voor mijn vriend vind ik het lastig. Hij heeft er alles aan gedaan om een scheiding te voorkomen. We vinden het allebei erg bijzonder dat wij (na zijn scheiding) elkaar zijn tegengekomen en zien daar ook Gods leiding in. Daarna hebben we vaak bevestiging gekregen van God dat we op de goede weg zijn. Zou God ons dan nu die zegen willen onthouden? En wat is dan het verschil met een andere zegen die ongetwijfeld wel zal uitgesproken worden? Zijn er op dit punt ook nog verschillen per kerkverband?


Antwoord

Beste vragenstelster,

Het is een aangrijpende situatie, die je beschrijft. Het is inderdaad goed om er heel goed over na te denken hoe je verder wilt gaan. En bovenal is het gebed onmisbaar. Ik hoop van harte dat je met elkaar een gezegende huwelijksrelatie zult mogen opbouwen, onder de zegenende handen van de Heere.

Je concrete vraag is deze: kun je tijdens de huwelijksdienst opnieuw (door middel van de handoplegging) de zegen ontvangen? Het gaat dus niet om de vraag, of jullie huwelijk kerkelijk bevestigd kan worden. Hier over wordt in de praktijk wel verschillend over gedacht. Maar ik ga er nu dus van uit dat jullie huwelijk in een kerkdienst bevestigd zal worden. Er is mij niets bekend over een regel dat het bruidspaar in zo’n dienst niet zou mogen knielen om de zegen van de Heere te ontvangen. Evenmin is mij bekend, dat er op dit punt een verschil zou zijn per kerkverband. Ik ken ook geen voorbeeld uit de praktijk, waaruit blijkt dat dit niet kan plaats vinden. Wat dit betreft, zie ik geen probleem. Misschien heb je iets opgevangen van wat bij een uitzonderlijke situatie hoorde.
 
Ongetwijfeld zul je met de predikant, die jullie huwelijk hoopt te bevestigen, een of meerdere pastorale gesprekken hebben. Ik denk dat je dit punt ook dan rustig even kunt bespreken.

Voor de komende tijd wens ik je beiden Gods zegen toe,
Ds. W. Arkeraats

Lees meer artikelen over:

trouwdienstzegen
Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. Arkeraats

  • Geboortedatum:
    09-08-1946
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hardinxveld Giessendam
  • Status:
    Actief
132 artikelen
Ds. W. Arkeraats

Bijzonderheden:

Emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik zit in een Gereformeerde Gemeente en voel me daar over het algemeen thuis. Op bepaalde punten heb ik soms wat vraagtekens en op huisbezoek deel ik die ook met de ouderlingen. Ik krijg echter steeva...
2 reacties
13-12-2016
God heeft de dag van onze geboorte bepaald. Heeft God ook onze sterfdag bepaald? Onlangs hoorde ik dat de duivel de oorzaak is dat wij sterven en niet zoals je meestal leest in advertenties: “De Heere...
Geen reacties
13-12-2022
Onlangs bezocht ik een kerkdienst bij de Gereformeerde Gemeente. Ik was op vakantie en wilde graag naar de kerk en omdat de ernst en serieusheid van reformatorische geloofsleer mij aanspreekt. Ik ben ...
23 reacties
13-12-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering