Door de enge poort in de christenreis van Bunyan

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Onlangs heeft ds. Heikamp een vraag over de enge poort beantwoord. De vraag ging over de christenreis van Bunyan, maar het antwoord gaat over het schilderij van de brede en de smalle weg. In de christenreis gaat Christen door de enge poort. Daarna heeft hij het pak nog op zijn rug en gaat hij eerst naar het huis van Uitlegger. Pas daarna komt hij bij het kruis waar hij het pak met zonden verliest. Zijn enge poort en kruis echt twee verschillende gebeurtenissen of klopt dit beeld niet?

Antwoord

Aan de wand op mijn studeerkamer hangen beide platen, de brede en smalle weg en de kostelijke plaat getekend door Wessels over de christenreis van Bunyan. U heb gelijk dat ik de verkeerde plaat genomen heb om de vraag te beantwoorden. Fijn dat u dit heeft opgemerkt. Bij het nazien van het geschrevene was het mij niet opgevallen, dus bedankt.

We kunnen er ook van leren hoe verleidend verschillende tekeningen kunnen zijn die in wezen allebei hetzelfde bedoelen. Ik werk graag met beeldspraak terwijl voorzichtigheid is geboden. Dat zien we hier maar weer.

Zijn enge poort en kruis echt twee verschillende gebeurtenissen of klopt dit beeld niet? Wanneer we het tegen elkaar gaan uitspelen komen we bedrogen uit. Zonder de Uitlegger verstaan we het bevindelijk niet. Zoals Bunyan het tekent heb ik er nimmer problemen mee gehad. Met genoegen dit boek van hem uitgelegd met de Engelse kanttekeningen erbij.

Waar het op aankomt is dat we het pak van zonden kwijtraken door het volbrachte werk van Christus, toegepast in het hart. Want anders gaan we met de Christenreis dogmatiseren en theologiseren en krijgen we Babels’ spraakverwarring. Helaas praktijk in ons kerkelijk landje.

Lees maar veel zijn lectuur en dat de geestelijke lessen in aanvang en voortgaan en voleinding in het hart gewerkt mag worden door Gods lieve Geest.

Hartelijke groeten van een Bunyan fan en van de brede en smalle weg,
Ds. J. D. Heikamp

Lees ook deze artikelen over de christenreis van Bunyan:

Bunyan over enge poortje

Begin van de smalle weg

De Christenreis van Bunyan

IJzeren kooi in 'De Christenreis' van John Bunyan

Lees meer artikelen over:

brede en smalle wegBunyan