Begin de smalle weg

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Op de vereniging bespreken we met elkaar de Christenreis naar de eeuwigheid. In hoofdstuk 4 gaat het erover dat Christen door het poortje gaat waar boven staat geschreven: “Klopt en u zal open gedaan worden”. We vroegen ons af waar dat poortje een beeld van zijn kan. Degene die het had voorbereid dacht aan de wedergeboorte (Nicodemus) omdat de smalle weg na dat poortje pas begon. Maar is dat ook zo? Begon de smalle weg niet al toen Christen uit de stad Verderf weg ging en liep hij zelf niet verkeerd zodat hij in poel Mistrouwen terecht kwam?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik had het antwoord op de vraag niet paraat en heb me daarom wat in de stof verdiept. Dat leidt tot een paar opmerkingen. In de eerste plaats dat de Christenreis een boek is in beeldtaal. Een persoonlijke verwoording van geestelijke ervaringen. Het is geen bijbeluitleg waarbij de ons geschonken tekst als Woord van God vastligt. Dat betekent dat ons geen blauwdruk gegeven wordt van de weg die iedere gelovige moet gaan compleet met beschrijving van elk station onderweg. Bunyans boek zal op vele punten herkenning geven maar ook de mogelijkheid van kritische kanttekeningen.

Juist bij de verwijzing door Evangelist naar de enge poort las ik kritiek van Spurgeon, Gunning en anderen. Waarom niet direct naar het kruis verwezen? Daar alleen wordt de last van de zonde weggenomen. Een ander punt van kritiek is de plaats van de poort. Gesuggereerd wordt om die direct bij stad Verderf te plaatsen of na de kruisheuvel. Daarmee kom ik dichter bij je vraag. Jullie discussie en verschillende gedachten vloeien voort uit de plaats van de enge poort.

Nu is het in dit boek een stadium onderweg in de ervaring van de klem van Gods Woord zonder de vrijspraak door het bloed van het kruis te hebben ontvangen. Is dat al de wedergeboorte? Theologisch wordt er wel verschillend gedacht over het moment van de wedergeboorte. Dat varieert van het moment waarop de ernstige aanspraak van het Woord onrust verwekt en uitdrijft naar God tot het moment van de bewuste beleving van de vergeving van de zonden. Als de zonde tot schuld wordt is dat het begin van het werk van de Heilige Geest. Let wel: de zonde en niet de gevolgen van de zonde. En wat de Heere begint voleindigt Hij.

Concreet leidt dit tot mijn antwoord dat de gang van christen uit de stad verderf het (onbewuste) begin van zijn wedergeboorte is. Goede avonden als vereniging toegewenst.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

brede en smalle wegBunyan