Door de enge poort over de smalle weg

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik snap het beeld niet wat Bunyan schetst over ingaan door de  poort. Op het moment dat Christen het poortje doorloopt zijn z’n zonden nog niet vergeven, maar loopt hij wel op de goede weg. Hoe kan dat?

Antwoord

Het bekende beeld dat het schilderij van de brede en smalle weg geeft is een beeld van het wereldse en geestelijke leven van de christen. Wanneer u rustig en goed kijkt naar het beeld ziet u dat precies achter de enge poort het kruis staat getekend. Er wordt mee bedoeld dat achter de poort van Gods recht het bloed van Christus vloeit. Dus niet voor het recht, maar er achter. Daar vindt hij verzoening met God en de vergeving der zonden en komt zodoende, door het geloof in Christus, op de goede, dat is de smalle weg ten leven.

U snapt het beeld niet schrijft u en nu hoop ik dat u het mag gaan geloven in het hart dat we op goede rechtsgronden in Christus met God verzoend moeten worden. Op de smalle weg vindt u, achter het kruis, de wandelaars naar het hemels Jeruzalem. Hij is de Weg ten eeuwige leven.

Hartelijke groeten van een kreupelaar,
Ds. J. D. Heikamp

Lees ook de vervolgvraag: 'Door de enge poort in de christenreis van Bunyan'

Lees meer artikelen over:

brede en smalle wegBunyan