Bunyan over enge poortje

Ds. W. Harinck / Geen reacties

Vraag

Aan ds. W. Harinck. De Christenreis van Bunyan, is dat doorgaans de weg waar over het volk van God gaat? Kennen al Gods kinderen dus een periode in hun leven dat ze met een zware last op hun schouders over deze wereld gingen? Als Bunyan dan schrijft over dat enge poortje, moeten wij daar ook iets van kennen? Waarom is dat poortje eng?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bunyan heeft in de Christenreis de gewone weg beschreven waarlangs de Heere de pelgrims naar Sion leidt. Daarbij moeten we wel bedenken dat Bunyan op de weg naar Sion naast Christen (hoofdpersoon) ook nog andere pelgrims heeft beschreven. Daarbij moet je ook denken aan de Christinnereis van dezelfde Bunyan. Hij had er oog voor dat er op de smalle weg naar de Hemelstad een grote verscheidenheid van pelgrims te vinden is. Er is ondertussen wel sprake van een aantal vaste punten: het verlaten van Stad Verderf, het poortje, het kruis, de geestelijke strijd, de opwas in de genade enz.

Gods kinderen kennen allen de last en de smart over de zonde. Bij de één zal dat dieper en schokkender gaan dan bij de ander. Wat wel belangrijk is, is het feit dat het wonder van de zaligheid in Christus verkregen wordt door schuld belijdende en over hun zonden treurende mensen. Boetvaardigheid is het kenmerk van allen die bij de Heere horen.

Het beeld van de enge poort doet ons denken aan het woord van de Heere Jezus: “Gaat in door de enige poort, want wijd is de poort en breed is de weg, die tot het verderf leidt en velen zijn er, die door dezelve ingaan. Want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt en weinigen zijn er, die dezelve vinden”. De enge poort is dus het beeld van het bekeringsproces. Om de smalle weg naar de hemel te bewandelen, moet men eerst door deze poort. Je komt niet zonder strijd in de hemel. Er is sprake van een smalle doorgang. De doorgang is zo nauw dat je de wereld, de zonde, er niet doorheen mee kan nemen. Eigengerechtigheid, eigenwillige godsdienst kan er ook niet door. In de nauwe doorgang is alleen plaats voor een arm, schuldig zondaar, die klopt op de deur van Gods genade. De zondaar kan alleen door het achterlaten van alles wat van hemzelf is, behouden worden. Dat is een hele strijd. Maar wanneer je leert om te buigen voor de Heere blijkt het poortje ruim genoeg te zijn om er door te kunnen gaan.

Ds. W. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Moerkapelle
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

brede en smalle wegBunyan