De Christenreis van Bunyan

Ds. C. Harinck / 3 reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-dominee. Ik heb laatst het boek "De Christenreis naar de eeuwigheid" van John Bunyan gelezen. Daarna heb ik nog een boek met meditaties over dit boek gelezen: "Op reis naar de eeuwigheid" van Ds. E. Venema. Beide boeken hebben een behoorlijke indruk gemaakt op mij en het laat me niet los. Het is alleen zo dat de dingen die ik nu doe in mijn leven niet meer zo goed voelen. Ik doe ze nog wel (macht der gewoonte) maar diep in mijn hart voelt het niet meer oké. Ik heb het dan over films (tv) kijken, muziek luisteren, bepaalde kleding dragen, mijn eigen gedrag naar mijn omgeving toe, etc. Maar ook bij mijn hobby's zit het me niet lekker meer. Alsof ik mijn tijd verdoe. Ik ben een liefhebber van mountainbiken, maar ik voel me nu slecht dat ik met een broek op de fiets stap. En als ik 's avonds toch weer een film heb gekeken, voel ik me ontevreden maar, ook alsof ik gewoon te weinig zin heb om iets anders te doen 's avonds. Het is allemaal dus een beetje dubbelzinnig. Nu vraag ik me dus gewoon af: ik geloof dat het boek van Bunyan een goede weergave geeft van het leven van een christen. Maar hoe pas je dat toe in je dagelijks leven? Ik ben een moeder van drie jonge kinderen, dus ik kan niet de hele dag op de bank zitten met de Bijbel? Ook het bedroefd zijn vanwege je zondekennis (door God in je hart gewerkt), hoe gaat dat? Omdat ik nu gewoon mijn dagelijks leven leid, voel ik me onrustig omdat ik te weinig met God en mijn eeuwige bestemming bezig ben. En als ik dan lees over de bekering van Christen en hoe hij verlangt naar de hemel, hoe moeilijk zijn reis is naar de hemel toe, dan wil ik aan de ene kant ook zo ontzettend graag hebben wat hij heeft. En aan de andere kant voel ik veel angst, alsof ik dan een heel moeilijk leven hier ga krijgen. Het klinkt misschien raar, maar mogen bekeerde mensen ook genieten van hun hobby's (koken, handwerken, lezen, fietsen, etc.) zonder dat zij zich schuldig hoeven voelen dat zij niet aan de Heere hebben gedacht? Er wordt toch vaak behoorlijk negatief aangekeken tegen het leven van Gods kinderen, alsof ze niets mogen en altijd somber zijn.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het lezen in Bunyans Christenreis heeft je onrustig gemaakt. Ik denk dat je voelt dat jouw leven zo anders is dan van Christen, die naar de hemel op reis is.

Laat ik beginnen met te zeggen, dat de Christenreis een menselijk boek is. Het is geen Bijbel, die onfeilbaar is. Bunyan was ook overtuigd dat niet alle pelgrims dezelfde weg hebben dan Christen. Daarom schreef hij nog een Christinnereis. Dat boek zou je ook moeten lezen om een compleet beeld te hebben.

Maar goed, je voelt je niet meer gemakkelijk met je leven van films bekijken, mountainbike rijden en alleen maar met de kinderen en het gezin bezig zijn. Op zichzelf zijn al deze dingen niet fout, behalve het bekijken van verkeerde films. Maar als je leven uit niet meer bestaat is het leeg. God wordt er in gemist. Jezus ontbreekt er in. En eigenlijk ontbreekt je een levensdoel. Dat je deze dingen ziet, vind ik juist en hoopvol. Vooral hoop ik dat je God mist in je leven.

Maar waar brengt je die onrust? Je moet de reis van de Christen beginnen. Je moet dezelfde pelgrimsreis beginnen. Je hebt gelezen dat die begon met het verlaten van Stad Verderf. Je moet tot een breuk met zaken komen, die voor God zonde zijn. Je moet met hartelijk berouw over je zonden en met de leegheid van je leven God gaan zoeken. God zoek je in je Bijbel, op je knieën en in de kerk. Vooral moet je het reisdoel voor ogen hebben. De pelgrim wist waarnaar hij op reis was. De heerlijkheid van het nieuwe Jeruzalem moet je trekken.

Je hebt een verkeerde gedachte over de bekering. Alsof dit alleen maar angst, een moeilijk en somber leven met zich meebrengt. Gods kinderen ervaren blijdschap in God en verwondering over Zijn genade en liefde en kennen de liefde van Christus, Die Zich voor hen overgaf op het kruis. Zij kunnen verder gewoon genieten van het goede dat God geeft, maar zij zien Gods goedheid er in en dat maakt het verschil. Je hoeft niet de gehele dag op de bank te zitten met een Bijbel of als een farizeeër te gaan leven. De roeping is juist in het gewone leven te laten zien dat je voor andere dingen leeft en dat je hoogste geluk in God en Christus is.

Hopelijk heeft dit antworod je geholpen en dan vooral om de reis te beginnen en met Mozes te kiezen om liever met Gods volk kwalijk behandeld te worden dan de geneugten van Egypte te hebben.

Ds. C. Harinck

Ps. Er is van mijn hand een boekje over de Christinnenreis.

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

boekenBunyan
3 reacties
Race406
Beste vraagstelster:
Laat je niet verleiden tot een leven van allerlei regeltjes en wetjes en een Godsbeeld wat je alle vreugde ontneemt!
Zoals de ds al zegt: Je hebt een verkeerd beeld van de bekering.
Gods kinderen lopen niet over deze aarde met een wrang en zuur gezicht, onderwijl alleen maar klagend dat het alles hier zo zondig en goddeloos is en ach en wee. En Gods kinderen lopen ook niet alleen maar in lange rokken en/of in het zwart, en ze zitten ook niet iedere vrije minuut met hun neus in de Bijbel of een ander goed boek.
Als jij wilt mountainbiken, dan doe je dat niet in een rok, dat is gewoonweg niet praktisch.
Ontspanning mag van God! Ga jij maar rustig mountainbiken in een broek! Al die discussies over broeken etc is wettisch gedoe waar je niets verder mee komt!
Neem het antwoord van de ds ter harte, dan zul je waken voor wetticisme!
God wil niet dat Zijn kinderen zich afsluiten van alles in deze wereld, Hij wil dat je getuigt van de hoop die in je is!
1a2b3c
Wetticisme is zonde, het tegenovergestelde van losbandigheid.
De duivel wil ons altijd laten doorslaan naar één van beide kanten, trap er niet in!
MUS
Mattheüs 6:33 Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.

Als variatie op 1 Cor. 10:31 Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet (mountainbiken, film kijken e.d.), doet het al ter ere Gods.

Met een rok mountainbiken, dan moet je je pas schuldig voelen...