Trouwdienst maar geen hoedje

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Een collega gaat binnenkort trouwen. Er is een trouwdienst in een Gereformeerde Gemeente waar ik voor ben uitgenodigd. Ik zou daar graag heen gaan. Maar ik heb geen hoed. In de gemeente waar ik heen ga is dat niet de gewoonte. Moet ik er dan speciaal een kopen (en maakt het dan nog uit wat voor hoed?) of kan het ook zonder? Ik wil uiteraard geen aanstoot geven. Mijn collega zelf is er nogal vaag over, vandaar mijn vraag op Refoweb.

Antwoord

Over het algemeen is het dragen van hoofddeksel (dat hoeft geen hoed te zijn) tijdens een eredienst in de Ger. Gem. verplicht. Misschien kun je er een lenen bij familie of vrienden? Of koop een eenvoudige muts. Die kun je later ook nog eens gebruiken als het koud is. Of in je eigen kerk natuurlijk.

Lees ook 'Hoofddeksel tijdens huwelijksinzegening' en de antwoorden onder de tag 'Hoofdbedekking'.

15 reacties
benefietdiner
Bij onze plaatselijke Ger.Gem. heeft de koster een twintigtal baretten in voorraad in allerlei maten en kleuren die hiervoor gebruikt kunnen worden tijdens de dienst. Na de dienst kun je dit hoofddeksel weer inleveren bij de koster.
Rembrand
Je kunt ook je hoofd bedekken met een sjaal die bij je kleding past.
Samanthi
@ benefieter
Hopelijk xitten er dan geen pietjes in (+;
Zv70
Voor nog geen tientje bij bol.com
Voor 14.00 uur besteld, morgen op je hoofd ;)
Al mag ik hopen dat je zonder hoofddeksel niet wordt geweigerd.
drernie
Ik vind het vreemd dat het verplicht is.
Greenway
Aan koster vragen. In onze omgeving bij Gergem kerken is meestal bij trouwdiensten wat ruimer beleid. Buren, collega s enz. die nooit in kerk komen . Maar bij trouwdienst wel komen.
Ben in kerk door zeer behoudende dominee(Gergem)getrouwd en bij gesprek met predikant weken voor de trouwdatum aangegeven dat meerdere buren wilden komen van Katholiek tot atheïst .
En aangegeven dat ze geen hoedje hadden.
Reageerde positief: dan komen ze een keer onder het Woord.
Ellenoor
Bij ons kwamen een paar vriendinnen van school van mij naar de trouwdienst, zonder hoed. We hadden dat ook niet van hen gevraagd - sowieso draagt bij ons in de kerk een grote meerderheid van de vrouwen, maar niet iedereen een hoed. Een van mijn vriendinnen zei achteraf: "Haha, je had wel even mogen zeggen dat we een hoedje op moesten doen. En we hadden ook best een rokje aan willen doen." Ze hadden zich een beetje een uitzondering gevoeld... Dus ja, als je niet graag opvalt is een hoedje voor jezelf misschien ook wel prettig. Een fascinator kan ook heel feestelijk staan bij een mooi jurkje (beetje duur voor één keertje, maar Marktplaats en kringloopwinkels hebben ook van alles).
Iboi
Ik heb eerder een keer geen hoed opgezet in zo'n situatie. Het was me niet gevraagd. Ik zou me er heel ongemakkelijk mee voelen. Mijn vriendin heeft me in m'n waarde gelaten en ik was er wel bij om de dienst serieus mee te maken.
lihar
Ik heb destijds mijn onkerkelijke vriendinnen ook uitgenodigd voor de kerkelijke (gergem) inzegening van ons huwelijk. Heb ze verteld dat in onze kring vrouwen in principe een rok en hoed dragen, maar ze niet speciaal gevraagd dat ook te doen.
Ze kwamen met z'n vieren, allen in een nette lange broek en mooie hooggesloten bloes. Niemand heeft ze erop aangekeken dat ze niet volgens 'de regels' gekleed waren, want het was ook duidelijk dat ze 'van buiten' waren. De dominee wist van tevoren dat er ook onkerkelijke mensen zouden zijn en hield daar in de preek rekening mee.
tiswat
Zie je iemand zonder rok of hoed, dan zal de persoon niet bij je gemeente horen.
En dan...............?

Mijn eigen vrouw was toen wij verkering kregen rooms katholiek.
Ging met mij mee naar de dienst in onze gemeente.
Netjes gekleed maar zonder hoed of rok, die had ze ook niet.
Werd aangekeken, gewogen en met veroordelende blikken bekeken.
Ook was er niemand die haar aansprak of groette.
Ze is 2 x mee geweest en wilde NOOIT meer mee naar onze dienst.
Ze kende de Heere toen nog niet.

Via allerlei omwegen is het later goed gekomen en heeft ze een levend geloof gekregen en mag ze dicht bij de Heere leven.

Het had weinig gescheeld of ze had de kerk en God vaarwel gezegd.

Wees bewust wat we door onze houding wel of niet kunnen veroorzaken.
Vrede1234
Reactie verwijderd door moderator.
We gaan in deze vraag uit van de feitelijke situatie en geen discussie houden over nut en noodzaak van het dragen van een hoofddeksel.
leene
Wat is verplicht? Bij de ger gem waar ik vroeger naar de kerk ging werd je echt niet tegengehouden hoor. Wat een raar woord verplicht in deze context. Je wordt heus niet tegengehouden.
Ik zou zeggen: als je een van de weinigen bent voel je je misschien opgelaten maar het is je eigen keuze, ik zou geen dure hoed kopen voor een eenmalig gebruik, al zijn er natuurlijk ook goedkopere hoeden te koop. Persoonlijk zou ik duidelijkheid vragen van mijn collega. Laat zien dat je je graag wilt aanpassen en het prima vindt om een hoed te dragen. Misschien vindt zij het lastig om jou op kosten te jagen en is ze daarom zo vaag.
Mijn ervaring is dat het heel erg verschillend is om welke gereformeerde gemeente het gaat. In de kerk waar ik ben groot gebracht was het geen enkel probleem en keek ook niemand raar op als er mensen zonder hoed zaten, dat gebeurde op zondag ook wel regelmatig als er bezoekers kwamen. Maar er zullen kerkelijke gemeentes zijn waar men er meer belang aan hecht.
Samanthi
@tiswat
Wat bemoedigend dat de Heere haar heeft vastgehouden.
Gepeizen
Hoeft bij ons in de GG echt niet bij een huwelijksbevestiging hoor. Het is maar net waar je komt.
pannenkoek
Bij ons, ook GG wordt er geen probleem van gemaakt. Als jij een collega bent, en je bent het niet gewend, mag je zo binnen komen.
We zijn al blij dat je er bent. En sturen je niet weg omdat je geen hoed op hebt.
Of mag je daar niet naar binnen zonder hoed?