Onbekende dame aanspreken

C. M. Chr. Rots - de Weger / 40 reacties

Vraag

Mag je als jongen een onbekende dame aanspreken in bijvoorbeeld het OV? Of is dit een verkeerd uitgangspunt, omdat je dan op het uiterlijk afgaat? Ik vind dat lastig. Ook weet je van tevoren niet of een meisje christelijk is, maar soms zie ik echt leuke meiden rondlopen en als ze in een rokje lopen, is volgens mij de kans groot dat ze christelijk zijn.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als je iemand wilt leren kennen, is diegene per definitie daarvóór toch een ònbekende? Of vergis ik me? En ja, na het voorstellen is er de mogelijkheid tot nadere kennismaking. Waarbij ‘christelijk’ een onderdeel van gesprek dient te zijn.

Succes gewenst, laat maar eens van je horen als je een aardige jongedame hebt ontmoet!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verliefdheid
40 reacties
mortlach
Ik zou zeggen: dat hangt helemaal van de situatie af. Als je op een plek bent die erop is ingericht mensen te ontmoeten (een uitgaansgelegenheid, bijvoorbeeld), dan ja. Maar in 'functionele ruimten' zoals het OV, een lift of de parkeerplaats van de supermarkt, dan zou ik toch echt 'Nee' zeggen.

Niet omdat je dan op het uiterlijk af zou gaan; dat is immers alles wat je hebt voordat je iemand leert kennen, maar omdat het de dame in kwestie ontzettend ongemakkelijk kan laten voelen, bedreigd zelfs, ook al ben je als jongen nog zo lief. Jij wilt een leuke vrouw leren kennen, maar vraag je je ook wel eens af of zij jou willen leren kennen?

Wat veel mannen die niet veel met vrouwen praten niet beseffen, is hoe bedreigend wij mannen (kunnen) zijn. Bedenk je eens in: we zijn over het algemeen een stuk groter, zwaarder en een heel stuk sterker. Ik zou de gemiddelde vrouw die ik tegenkom op een dag zonder al te veel moeite kunnen overmeesteren. Dat doe ik uiteraard niet, sterker nog, ik moet er niet eens aan denken, maar ik kan je bijna garanderen dat die vrouw daar wel aan denkt als je met zijn tweeën in een lift staat.

Vriendinnen van me hebben me verteld dat als ze op straat door een man worden aangesproken het eerste wat door hun hoofd gaat is "is dit de dag dat ik word verkracht". Dat moet je mensen niet willen aandoen, hoe goed je het ook bedoelt.

Dit is een vreemde gedachte en het heeft lang geduurd voordat ik dit kon accepteren. Ik ken mezelf immers, ik weet van mezelf dat ik niets kwaads in de zin heb, maar toch zie ik vrouwen naar hun sleutelbos grijpen (sleutels als boksbeugel) als ze me zien aankomen.

Wil je mensen leren kennen, ga dan naar de juiste gelegenheden maar laat vrouwen die gewoon naar huis of naar hun werk willen met rust.
schoenveter
@mortlach. Wat een typisch antwoord, dus iemand aanspreken op straat is per definitie 'ongemakkelijk' voor diegene? Want daar is iedereen toch ook onderweg. Ik weet niet hoe je postuur, stem en houding is, maar misschien kom je zelf bedreigend over. Vooral als je al aangeeft wel iemand te kunnen overmeesteren, blijkbaar denk je aan zulke dingen, en wat je denkt vormt je houding.

In het OV heb ik leuke gesprekjes gehad, meestal korte, soms hele diepgaande gesprekken. Heel gezellig en helemaal niet aanvallend. Werd zelf ook soms door een meid aangesproken! Ja, als je enorm gaat flirten tegen de eerste de beste dan komt het heel eng over. Vooral als je heel dichtbij komt en maar door blijft praten wat een ander niet wil. Een luchtig praatje om te kijken of iets klikt is niet raar. Houd gepaste afstand en fatsoen. Zoals ik ook nog regelmatig mensen op straat aankijk en even gedag zeg... Iedereen rent gillend weg! (grapje)

Dit soort dingen gaan spontaan, in een bepaalde situatie. Alleen moet je niet denken dat je er altijd maar iets uit kan halen.
Hobbes
Gewoon doen hoor, vragensteller, dames aanspreken.

Ik ken iemand die een geweldige relatie had met een meisje die werkte in de supermarkt. Hij sprak haar aan op een hele gewone manier tijdens haar werk. Ik vind het van moed getuigen als je dat durft!

@mortlach trieste zaak dat je vriendinnen dit denken. Als je respectvol met anderen omgaat, dan zou het absoluut geen probleem moeten zijn. Heb de reactie van andere vrouwen nog nooit zo gezien als jij beschrijft, heeft het misschien te maken met je uiterlijk en de daarbij behorende uitstraling?
Marisa
@Mortlach
Vrouwen die naar hun sleutelbos grijpen als ze jou tegenkomen... Je bedoelt: om 3 uur 's nachts dan zeker, in een donkere steeg van een grote stad?
mortlach
Het mag toch een zegen zijn als je je als vrouw nog nooit ongemakkelijk hebt gevoeld op straat. Wat leef je dan een veilig leven. Helaas gaat het niet voor iedereen zo, en daar mag je mijns inziens wel rekening mee houden.

Ik denk nooit aan overmeesteren hoor, toevallig in het kader van de vraag. Ik ben 1,85m/100 kg. Ik hoef echt niets te doen om fysiek intimiderend te zijn voor een vrouw van 1m50 en 40 kg. Daarvoor hoef ik alleen maar te bestaan.
Maar ik zeg dus niet "Niet doen"; ik zeg "heel goed kijken naar het hoe, waar en wanneer". Want het gaat niet eens om respectvol zijn; voordat een man de kans krijgt zijn mond open te doen, is het al te laat.

Let wel, de vraagsteller houdt het bijzonder algemeen, iemand die je een keer ziet (en daarna waarschijnlijk nooit meer); iemand die onderweg is naar werk of school. Zo iemand aanspreken "om te zien of het klikt" is hoogst ongepast.

Natuurlijk maak ik ook wel eens een praatje in de trein - als er iemand tegenover me komt zitten. Stel je eens voor dat je als vrouw in de laatste trein naar huis zit, coupé is helemaal leeg. En dan stapt er een kerel in en die kan overal gaan zitten, maar besluit naast jou te komen zitten "voor een praatje".

Als je mensen wilt ontmoeten, ga je maar een gelegenheid waar dat gepast is. Dan is de kans meteen ook groter dat je een gedeelde interesse hebt.
mortlach
@Marisa,

Ik ben heel burgerlijk en lig dan al lang in bed. Maar grote stad, ja, dat wel (vroeger, nu niet meer), en dan hoeft die steeg niet eens donker te zijn hoor.
Lekkerbek
Ik moet wel lachen om de laatste regel, het is nog waar ook: de kans is groot dat als meisjes een rokJE aan hebben dat ze christelijk zijn
cees0102
haha, al weer een reden voor onze dames om in een rok te lopen...
pindas83
@Mortlach

Bedoel je nou dat vrouwen bij voorbaat al geïntimideerd zijn door jouw verschijning?
Misschien in Ierland maar in NL schrikken ze niet van 1.85 hoor!
En aan die 100kg kan je wat doen ;)
dorpeling
Nou, en een vrouw van 40 kg.. dat lijkt me ook geen gezond gewicht.

Mortlach's (beschreven) verhoudingen kloppen niet helemaal ;p. Maar ik snap wat hij bedoelt, daar gaat het om. Het kan bedreigend overkomen wanneer een man je onverwachts aanspreekt. Je gaat toch bedenken wat hij van je wil.

Dus vragensteller, pak het rustig aan. Kijk vooral naar de lichaamstaal. Wil ze contact of liever helemaal niet? En overigens zegt een rokje niks.
schoenveter
Ik reageer nog even op een stukje, anderen hebben ook al behoorlijk op bepaalde punten gereageerd. Een klik met iemand hebben betekend in mijn 'woordenboek' dat je een gemeenschappelijke interesse hebt. Dat lijkt me vrij normaal dat je dat met iemand krijgt die je aanspreekt. Want als je dat niet hebt dan zal het gesprek ook snel vanzelf stoppen.

Hoe, waar, wanneer je mag reageren? Ik denk dat zoiets echt verschillend is per persoon, situatie, wat je zegt en vooral hoe. Dat kan je alleen ontdekken door iets te zeggen/vragen. Een gepaste afstand is niet direct naast iemand gaan zitten terwijl er nog zoveel andere plekken over zijn. Dat tegenwoordig er steeds minder fatsoen en beleefdheid te vinden is betekend niet dat er maar helemaal niet meer gesproken moet worden. Dan worden we allemaal afstandelijke individuen.

De een ontmoet je in een vriendenkring, de ander op straat, en een ander misschien wel in het OV, het internet. De kans dat zoiets gebeurt is altijd klein, maar het kan nét die ene zijn...
Marisa
@mortlach
Stel je toch eens voor... die lege coupé, laatste trein... enz.

Ik denk niet dat de vraagsteller dit soort situaties bedoelt of iets dergelijks zou doen. Dan moet je nl. sociaal wel heel onderontwikkeld in elkaar steken, òf heel slechte bedoelingen hebben, en dat blijkt bij vraagsteller helemaal nergens uit.

Verder zeg je: ,,Let wel, de vraagsteller houdt het bijzonder algemeen, iemand die je een keer ziet (en daarna waarschijnlijk nooit meer); iemand die onderweg is naar werk of school.''

Dat staat er allemaal helemaal niet in. Eigen invulling dus. Vooral dat 'onderweg naar werk of school.'
mortlach
Fatsoen en beleefdheid? In mijn ogen is het juist fatsoenlijk/beleefd om niet zomaar vrouwen op straat aan te spreken omdat ze toevallig een rok aanhebben (en dus waarschijnlijk christen zijn...???)

Ja, de weg vragen of vragen hoe laat het is, dat zijn sociaal acceptabele 'gesprekjes', maar de inzet "ik wil je graag leren kennen" is dat mijns inziens echt niet.

Maar als het allemaal geen probleem is, is het dan ook niet erg dat je als man door andere mannen op straat wordt aangesproken die je graag willen leren kennen omdat je toevallig iets aan hebt of doet waardoor ze denken dat je net als zij homo bent?
mortlach
@marissa

Nee, vrouwen zitten altijd zo maar in het OV, nergens naartoe, smachtend, hunkerend te wachten totdat een man ze aanspreekt op hun kleding...

En verder met alle respect voor de vraagsteller, maar als je aan het internet moet vragen of zoiets 'mag', dan heb ik weinig vertrouwen dat je het in de praktijk met tact zult weten uit te voeren.
Marisa
@mortlach
Weleens aan het weekend gedacht? Als mensen vrij zijn, niet op weg naar werk of school?
Marisa
@mortlach
En nu ineens geen vertrouwen meer in de vraagsteller?
Maar wel heel uitgebreid erop reageren?
Vreemd.
mortlach
@Marissa

Ik ben zzp-er; dat soort weekenden zijn behoorlijk zeldzaam voor mij. :-)

Maar verder maakt het toch niet uit? Iemand zit in het OV omdat ze van plek A naar plek B willen, om wat voor reden dan ook. Als ze mensen willen leren kennen, gaan ze wel naar een dating site.

En ik reageerde in eerste instantie omdat ik vind dat mevr. Rots een belangrijk aspect onbesproken liet.
EsDee
Je zou kunnen beginnen met de vraag: "wie is Jezus voor jou?" Kan me niet voorstellen dat je daarna geen (goed) gesprek hebt.
huibertus
vraagsteller
maak het niet zo in gewikkeld, als je als jongeman een leuk meisje in het
vizier krijgt,geef ze een knipoog dan merk je wel of dat aan slaat of niet
pindas83
@ Huibertus

Jij weet het klappen de zweep wel he? Ouwe womanizer ;)