Tovenaars veranderen ook water in bloed

drs. W.H. Hoorn / Geen reacties

Vraag

Eén van de plagen van Egypte was dat water veranderd werd in bloed. Er staat in dat gedeelte dat de tovenaars en wijsgeren van farao hetzelfde voor elkaar kregen. Was dan/daarvoor (nog) niet al het water in bloed veranderd waardoor zij dit konden laten zien? In dat geval is het toch dom dat zij dit deden met het schaarse water wat er blijkbaar toch nog was?

Antwoord

Beste vragenstell(st)er,

Wanneer mensen bezet zijn met haat jegens God en Zijn volk en/of Zijn Kerk is er geen sprake meer van rationeel denken, handelen en spreken. In hun verblinde razernij en verharding des harten zijn zulke mensen bereid zichzelf in gevaar te brengen, of zelfs te doden, wanneer zij menen daarmee de dingen en de mensen die bij God horen schade te kunnen berokkenen. Daarvoor is hun geen moeite te zwaar, geen prijs te hoog en geen risico te gevaarlijk.

In Exodus 14 kun je lezen hoe Farao zijn leger gebood om achter het volk Israel aan te jagen terwijl zij door de drooggevallen Rode Zee trokken, hoewel alle Egyptenaren het in Ex. 14:24 zagen dat dit een heel gevaarlijke onderneming voor hen was en zij in Ex. 14:25 al ondervonden dat dit niet goed voor hen zou aflopen. Niettemin keerden zij niet op hun weg en gehoorzaamden zij in plaats daarvan aan de Farao, waardoor zij allen uiteindelijk omkwamen.

De Egyptische wijsgeren en tovenaars en hun farao waren met dezelfde zelfvernietigende geest van haat jegens God en Zijn volk bevangen. Ieder redelijk denken werd daardoor overschaduwd. Het gevolg van deze verblindheid en razernij was dat het volk nieuwe bronnen in de grond moest graven om aan water te komen, zoals je kunt lezen in Ex. 7:24.

We zien dat er tegenwoordig wat dat betreft eigenlijk nog niets veranderd is. Want mensen die bevangen zijn met haat jegens God en Zijn Kerk en Zijn volk zijn ook nu nog volkomen bereid de hele maatschappij naar de ondergang te leiden, en zichzelf erbij, wanneer zij vermoeden dat zij de Heere, Zijn volk en Zijn Kerk daarmee kunnen beschadigen. Om zich in goddeloosheid uit te leven en zich aan goddelozen over te leveren is hen geen moeite te zwaar, geen prijs te hoog; zoals wij ook kunnen lezen in Jes. 57:9-11. Zelfs wanneer het overduidelijk blijkt dat zij op die manier hun eigen ondergang en die van hun hele samenleving zullen bewerken.

Wat wij dus uit deze geschiedenis, die jij in jouw vraag aanhaalt, kunnen leren is dat wanneer mensen zich tegen God keren zij zich eigenlijk tegen zichzelf keren. Wanneer ze daarin consequent zijn roepen ze uiteindelijk hun eigen ondergang over zichzelf af. Dat is een gegeven wat door de hele Bijbelse en menselijke geschiedenis, tot aan de dag van vandaag, doorloopt. Stof tot nadenken.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

egypteuittocht