Ik ben zelf lid van één van de "zwaarste" -ik gebruik het woord niet graag- Gere...

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Ik ben zelf lid van één van de "zwaarste" -ik gebruik het woord niet graag- Gereformeerde Gemeenten en ik kijk best wel eens om mij heen hoe het eraan toegaat in andere Gereformeerde Gemeenten. Vroeger dacht ik altijd dat alle Ger. Gem.'s zo waren als de onze. Ik was daar blij om, omdat ik me goed thuis voel in onze gemeente. Maar de laatste tijd zie ik steeds meer hoe het er in andere gemeenten aan toe gaat. En u mag best weten: ik ben er behoorlijk van geschrokken. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de avondmaalsbediening, dan zie ik hoeveel er in andere Ger. Gem.'s aan gaan, in tegenstelling tot onze gemeente. Bij ons gaan er echt heel weinig aan. En soms ben ik wel eens bang dat er iets bij ons verkeerd zit, dat we misschien wel te wettisch zijn. Met oud-klasgenoten op het voortgezet onderwijs sprak ik er veel over en die zeiden altijd dat ze blij waren dat ze niet bij ons in de kerk zaten, nota bene mensen van de Ger. Gem. Hoe kan dit? Er zijn nog meer van die verschillen, maar het voert te ver om daar allemaal op in te gaan. En als ik dan zie hoe gemoedelijk het er in de Ger. Gem. in Ned. aan toegaat en in de Ger. Gem. in Ned. (b.v.) dan zou ik me daar best bij willen voegen. Daar gaat het ongeveer net als bij onze gemeente. En daar zijn niet van die grote verschillen. Over het algemeen zijn ze daar iets strenger en daar zou ik me best goed bij thuis voelen. Ik ben toch lid van een heel kerkgenootschap, de Ger. Gem. in zijn volle breedte en daar schaam ik me soms ten opzichte van rechtsere kerkgenootschappen best wel voor. Maar als ik dan bijvoorbeeld kijk naar de Ger. Gem. in Ned. (b.v.) dan zie ik ook dat er maar één predikant is, die al behoorlijk op leeftijd is. Hoe moet dat daar straks verder? Er moet toch een predikant zijn in dat kerkgenootschap? En daar heb ik dan best wel eens medelijden mee. Ik zou wel iets voor ze willen doen. En deze dingen maken me dan ook weer een beetje bang. Dan zijn we in de Ger. Gem. toch nog behoorlijk gezegend met zoveel predikanten. Soms hoop ik dat ik later ook een ambt mag uitoefenen binnen de kerk, maar ik weet dat daarvoor tweeërlei roeping nodig is. Ik heb de vragen misschien een beetje door elkaar heen gesteld, maar ik hoop dat u me begrijpt. En om u een beetje gerust te stellen: Ik voel me heel goed thuis in onze gemeente en daarom zal ik ook met volle overtuiging lid blijven van onze gemeente. Ik hoop er volgend jaar zelfs belijdenis te doen. Misschien kunt u zomaar enkele dingen zeggen over deze dingen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend,

Met aandacht heb ik je vraag gelezen en nóg eens gelezen. Het lijkt me het beste om je te antwoorden met een woord uit de Schrift, gesproken door de grote Profeet en Leraar:
“Gij bekommert en ontrust u over vele dingen; maar één ding is nodig.”

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Driessen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Driessen is op 12-02-2021 overleden.