(On)rechtvaardig

Ds. G.K. Terreehorst / 32 reacties

Vraag

Misschien is dit een hele rare vraag, maar toch stel ik hem. Namelijk: waarom kwam Jezus zo laat? De mens heeft zich zo'n 120.000 tot 90.000 jaar geleden in het Midden-Oosten verspreid en is zo'n 45.000 jaar geleden in West-Europa en 16.000 jaar geleden in Amerika aangekomen. Hiermee bedoel ik de homo sapiens. Jezus leefde ongeveer 2000 jaar geleden. Dat betekent dat hij bijna 88.000 jaar na de komst van de mens leefde. Er hebben dus véél meer mensen vóór Jezus geleefd dan na, want hoe dan ook gaan wij mensen het niet nog 88.000 jaar volhouden, aangezien we de aarde in een rap tempo aan het vernietigen zijn. Nu vraag ik mij af of de mensen die vóór Jezus leefden ook gered zijn door hem.

Zo ja: zij hebben daar niets voor hoeven doen. Jezus kwam lang ná hun leven en nam ieders zonden op zich etcetera en al die prechristelijke mensen hoefden zich hier totaal niet druk om te maken. Dat is best wel oneerlijk, nietwaar? Wij, die na Christus leven, moeten Jezus volgen en christenen zijn en allemaal dingen doen om te zorgen dat wij door Hem gered worden. Zij hoefden niets te doen.

Zo nee: dan zijn er dus 3000 tot 4000 generaties die met geen mogelijkheid door Jezus gered konden worden. Terwijl er nu ongeveer 70 generaties na Chr. zijn die dat wél kunnen. Plus, laten we even optimistisch zijn, nog 100 generaties na ons. Zo’n 170 generaties is wel beduidend minder dan 3000 of 4000. Dat is weer heel oneerlijk voor die 3000/4000 generaties voor Chr.! Die konden er toch niets aan doen dat ze toen leefden en niet gered konden worden?

Antwoord

Beste vragensteller, hartelijk dank voor je vraag. Je stelt heel veel vragen en doet ook veel aannames. Zo geloven wij, op grond van de Bijbel, dat de aarde ongeveer 6000 jaar bestaat (zie o.a. deze artikelen: 'Duizenden of miljoenen jaar geleden' en 'Leeftijd van de aarde'). Dat is dus veel minder dan de 90-120.000 jaar die jij noemt. Dit verandert op zichzelf niets aan de vraag die jij stelt: hoe zit het met de mensen die voor de komst van de Heere Jezus leefden en niets van de Bijbel wisten? Of -dat is dezelfde vraag- hoe zit het met de mensen die nu leven en nog nooit van de Heere Jezus gehoord hebben? De gedachte dat miljoenen verloren gaan is vreselijk. We moeten voorzichtig zijn om hier zomaar uitspraken over te doen. Uiteindelijk is God Degene die over elk mens oordeelt. Wel mogen we kijken wat God in de Bijbel hierover zegt. Lees Romeinen 1 vers 18-32 maar eens. In dit gedeelte zegt Paulus dat elk mens kan weten dat er een God bestaat. Tegelijk heeft de mensheid God niet gediend, maar in zonden geleefd. De mensheid heeft God bewust (!) de rug toegekeerd en leeft zonder Hem. Voor het eerst gebeurde dat in het paradijs en daarna telkens opnieuw. Dit maakt dat elk mens schuldig staat tegenover God. Er is dus geen mens die ‘er niets aan kan doen’. Nee, elk mens is zelf verantwoordelijk voor het feit dat hij of zij God niet dient en liefheeft. Elk mens is zelf verantwoordelijk voor de zonde. De zonde van de mens is zo vreselijk dat het een eeuwig oordeel van God verdient. Vanwege de zonde zou elk mens verloren moeten gaan: de mensen die voor de komst van de Heere Jezus leefden, de mensen die na de komst van de Heere Jezus leefden, jij en ik. God is aan ons mensen niet verplicht om ons te redden. Het zou rechtvaardig zijn wanneer wij allemaal verloren gaan.

Toch wil God niet dat alle mensen verloren gaan. God wil mensen redden en zalig maken. Om mensen te kunnen redden moet er voor de zonde betaald worden. In Zijn grote liefde zond God Zijn Zoon, de Heere Jezus, naar de aarde. Hij heeft geleden aan het kruis en heeft zo betaald voor de zonde. Door het geloof in de Heere Jezus kunnen mensen gered worden. Geloven betekent dat je de zonden belijdt, de Heere Jezus lief hebt, Hem dient en in alles vertrouwt. Voor alle mensen die nu leven is het dus belangrijk dat ze de Heere Jezus leren kennen en op Hem vertrouwen. God Zelf zorgt ervoor dat mensen Hem leren kennen. Hij zorgt ervoor dat velen het evangelie horen. Hij verandert het hart van een mens zo dat hij of zij berouw krijgt van de zonde en de Heere Jezus lief krijgt. Dat is God aan niemand verplicht, maar doet Hij uit liefdevolle genade. Ook voor de komst van de Heere Jezus waren er mensen die in God geloofden. Zo heeft God Abraham geroepen. Abraham mocht in God geloven en verlangen naar de komst van de Heere Jezus, al zou het nog eeuwen duren voor de Heere Jezus kwam. Ook vele andere gelovigen uit het Oude Testament mochten zo uitzien naar de Heere Jezus en geloven in God. Zij zijn dus ook gered.

Eén ding moeten we dus niet vergeten: God is aan geen enkel mens verplicht om hem of haar te redden en zalig te maken. Het zou eerlijk zijn wanneer alle mensen verloren gaan. Dat er toch mensen gered worden is alleen Gods genade. Genade is iets waar je per definitie geen aanspraak op kan maken. Het is een onbegrijpelijk wonder wanneer je zelf de Heere Jezus mag kennen en mag weten dat jouw zonden vergeven zijn.

Kand. G. K. Terreehorst

32 reacties
Johan100
Geksje 08-04-2017 / 13:17
''Hoi Johan,

Je schrijft: "Een vorm die overeenkomt met jouw eigen waarden, Geksje, dat gaat het niet worden. Daar wordt [sic] je ongelukkig van. We kunnen niet onze eigen soort godsdienst maken en over Gods wetten heenstappen."

Dat ben ik niet met je eens. Veel mensen maken hun eigen godsdienst. Ik ook bijvoorbeeld. Ja, Jezus is daar een onderdeel van, maar speelt niet de hoofdrol bij wijze van spreken.''

Geksje, het christelijke geloof draait vooral om Jezus. We moeten christocentrisch worden. Christelijk geeft al aan: van Christus. Het christendom is groot, qua naam, maar hoeveel zijn er echt van Christus? Echt christen?
Door Jezus Christus alleen kunnen we bij God de Vader komen, Geksje.
Geksje
Hoi Johan,

Ja, dát vind ik dus onrechtvaardig. Ik begrijp niet waarom iemand die op hetzelfde geslacht valt, die zo geschapen is zogezegd, geen recht op seks zou mogen hebben.
Ik weet dat jullie geloven dat God de man en de vrouw geschapen heeft om bij elkaar te horen, en dat klopt ook: je hebt een man en een vrouw nodig om nageslacht te krijgen.
Maar naast bonobo's zijn mensen de enige dieren die seks ook voor de lol hebben. Waarom zou je die lol aan sommige mensen ontzeggen als die daar niets aan kunnen doen?

Ik vind het een beetje hypocriet. 'Je mag homo zijn, maar slechts tot op zekere hoogte.' M.a.w. alles wat anders is, is meteen verkeerd.
Dat is ook waar ik mij aan stoor wanneer mensen zeggen dat je alleen via Jezus tot God kan komen - onze manier is de enige manier. Er zijn toch aardig wat mensen die zonder Jezus God vinden. Kijk maar naar het aantal verschillende soorten religies op de wereld. Begrijp je wat ik bedoel?

Je zegt dat we alleen via Jezus tot God de Vader kunnen komen. Ben ik even blij dat God de Moeder niet zulke eisen stelt! ;) ;P
Johan100
Hoi Geksje,

Je doet je naam wel eer aan zeg maar, want wat ik nu toch weer allemaal lees qua vruchten van jouw pen/toetsenbord afkomstig. Ik denk dat ik hier maar verder niet op inga via dit medium. Heb je weleens face-to-face gesproken met christenen over datgene dat je bezighoudt?

Groetjes,
Johan
Johan100
Dat was een grapje, Geksje, over je gebruikersnaam. Dat begrijp je wel hoop ik ;) Ik begrijp wel dat je zo denkt, als je dat (altijd) voorgehouden is. Wat de discussie betreft, vanwege off-topic en de lengte van de discussie en zo heb ik niet zo'n zin hier uitgebreid op in te gaan.
Marisa
Hoi Geksje,

Ja, ik snap dat je dat onrechtvaardig vindt - ik kom er zelf ook niet goed uit. Ik denk dat mensen die zo geschapen zijn èn christen, daar ook echt mee worstelen - zoals ook niet-christenen die zo geschapen zijn er vaak mee worstelen.
Het lijkt me heel lastig. Daarom moet je er ook met anderen over kunnen praten, in alle openheid. Met de juiste mensen, die weten wat iemand doormaakt.
Die anderen niet afwijzen om wie ze - ook in seksueel opzicht - zijn.

Ik wil het verder hierbij laten, beste G.

Wens je alle goeds.

Tot slot nog een link van een preek die ik vandaag beluisterd heb en die veel indruk op me maakte. Wie weet ook op jou...?

https://www.youtube.com/watch?v=Q0CN3tGRVd0
Geksje
Hoi Marisa en Johan,

Dank jullie voor jullie reacties (en voor je compliment over mijn naam Johan :P).
Ik vond het een interessante discussie met jullie.
Ik begrijp wel dat jullie zo denken, als jullie dat (altijd) voorgehouden is. Hebben jullie wel eens face-to-face met niet-christenen gesproken over wat jullie bezighoudt? :P

Ik blijf nog wel even rondhangen op deze site ;) dus misschien lees ik nog eens wat van jullie :)

Groetjes!
RinusK
Er zijn wel meer zaken die onrechtvaardig of hypocriet lijken.
Wanneer we menselijk blijven redeneren zullen we daar geen goed antwoord op vinden. De Heere die hemel en aarde geschapen heeft kijkt zo anders naar ons dan wij naar elkaar kijken.

En er zijn mensen die god vinden buiten Jezus, maar dat is niet de ware God die hemel en aarde geschapen heeft, de God uit de bijbel, dat is een (af)god, lees de geschiedenis over Elia en de baälpriesters maar eens, zij dachten ook god gevonden te hebben maar ze rekenden buiten de ware God. (1 koningen 18 vanaf vers 21)

Ik hoop van harte dat je de ware God eens mag vinden geksje. Een eigen godsdienst is een vorm van zingeving die je uiteindelijk niets brengt.
Johan100
''Hoi Marisa en Johan,

Dank jullie voor jullie reacties (en voor je compliment over mijn naam Johan :P).
Ik vond het een interessante discussie met jullie.
Ik begrijp wel dat jullie zo denken, als jullie dat (altijd) voorgehouden is. Hebben jullie wel eens face-to-face met niet-christenen gesproken over wat jullie bezighoudt? :P

Ik blijf nog wel even rondhangen op deze site ;) dus misschien lees ik nog eens wat van jullie :)

Groetjes!''

Hoi Geksje,

Leuke humor heb je! :) Ik heb echt een tijdje zitten lachen achter mijn beeldscherm! Eerst jij antwoord geven :P

Groetjes
Marisa
@Geksje
@Johan

En als het face-to-face niet lukt, kun je het altijd nog cheek-to-cheek proberen!
Johan100
Hoe moet ik dat plaatsen?
Marisa
Als een grapje...
Mislukt, blijkbaar.
Johan100
Nee, dan begreep ik de grap toch goed.
Hij is leuk, Marisa :)!