Duizenden of miljoenen jaar geleden

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Als christenen geloven we dat God de wereld heeft geschapen. Dit is enkele duizenden jaren geleden gebeurd. Hoe zit het dan met allerlei archeologische vondsten van bijvoorbeeld dinosaurussen van zoveel miljoen jaar geleden?

Antwoord

Over het algemeen wordt in Reformatorische kring aangenomen dat de wereld 6000 jaar geleden geschapen is. Men berekende dit aan de hand van geslachtsregisters in de Bijbel. Die zijn echter wel eens met opzet op een bepaalde manier gegroepeerd, zodat je niet exact op grond hiervan een berekening kunt maken. Dat geeft wel wat speling. Maar niet om met de evolutietheorie mee te gaan in miljoenen of volgens sommigen zelfs miljarden jaren.

God heeft de wereld geschapen met alles wat erin is. In de bergrivieren van Irian Jaya heb ik zeefossielen gevonden. Dus denk ik dat daar vroeger de zee heeft gestroomd (zondvloed?). God misleidt niet de mensen door bijvoorbeeld fossielen en afdrukken van bladeren in de boden te scheppen. Ook niet de skeletten van dinosaurussen. Die beesten hebben dus op die plaatsen geleefd.

Het enige probleem is de ouderdom van die archeologische vondsten. De 'geleerden' verschillen daar onderling erg in. De een zegt een miljoen jaar en de ander miljard. De methoden die altijd gebruikt zijn om de ouderdom te bepalen (koolstofmethode) blijken bij nader onderzoek niet goed geweest te zijn. Daarmee zakken veel 'ouderdoms-verhalen' in elkaar.

Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar wel een gelovig christen. Kort gezegd: de vondsten zijn geen verzinsel en de ouderdom is de vraag. Wij geloven in de schepping en niet in de evolutie. Verder zou je deze vraag nog eens kunnen voorleggen aan iemand die wel als archeoloog ter zake kundig is en toch een schriftgelovig christen.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

creationismeevolutietheorie