Knipperlichtrelatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben gek op een jongen, die ik nu anderhalf jaar ken en waar een jaar geleden voor het eerst contact mee heb gehad. Het is een soort knipperlichtrelatie. Hij wist elke keer niet wat hij wilde en ik geloof dat hij dit nu nog steeds niet weet. Ondertussen ben ik nog steeds gek op hem. Wat moet ik doen? Moet ik weer contact proberen te zoeken of moet ik opgeven? Ik heb het gevoel dat we gewoon bij elkaar horen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, knipperlicht aan-uit, aan-uit... lastig, hoor! Wat je móét doen is niet de vraag. Het is niet zo dat jíj alleen kiest tussen contact-ja, contact-nee. Wel is het belangrijk dat je weet wat jij precies wílt. Waar jij aan wilt werken. Tot hoever jij wilt gaan in de vriendschap. Kennelijk verwacht je iets van deze jongen.

Maar het zou kunnen zijn dat hij nog niet toe is aan het hebben van een vriendin. Nog niet toe aan het aangaan van een relatie. Als hij onzeker is en daardoor een knipperlichtrelatie in stand houdt, kun jij nog steeds wel gek op hem zijn. Maar... en ja, dan ben je bij de door jou gestelde vraag “wat moet ik doen.” Ook jij wordt er onzeker van en dat is logisch. Focus nou even niet te veel op hém, maar kijk eerst eens naar jouw eigen houding en gedrag.

Je schrijft dat je het gevoel hebt bij elkaar te horen. Juist dán is het voor jou zelf belangrijk om te leren zien wat je wilt géven in een vriendschap. In déze vriendschap. Groeiende liefde heeft tijd nodig, ruimte om tot ontplooiing te komen. Denk daar eerst eens rustig over na. Spreek met jezelf af hoeveel tijd je wacht op een reactie van hem. En kun je niet wachten, schrijf hem dan een briefje met jouw ideeën omtrent een relatie. Beseffend dat met contact te zóéken je juist ook kunt afschrikken. In onzekerheid verkeren is moeilijk. Vertrouwen geven en ontvangen moet je leren. “Komt tijd, komt raad” is meestal een goed uitgangspunt, wanneer je niet iets wilt forceren!

Rest mij (voorlopig) om je alle goeds toe te wensen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

vriendschap