Redding en geloof

Ds. M. Baan / 2 reacties

Vraag

Word je gered omdat je gelooft of alleen door het geloof. Is er een verschil? Wat moet ik doen om zalig te worden?

Antwoord

Beste mensen,

Hier hebben we een heel duidelijke en ook heel belangrijke vraag: word je gerechtvaardigd door het geloof of omdat je gelooft?

Deze vraag is een vraag die eeuwen geleden de gemoederen in onze vaderlandse (gereformeerde) kerk behoorlijk heeft bezig gehouden. Aan de ene kant waren er theologen, die meenden dat een zondaar gerechtvaardigd werd (zijn schuld werd kwijtgescholden) vanwege de verdienste van zijn geloven. Sinds de zondeval kon de zondaar niet meer voor God bestaan door het volbrengen van de wet van God, maar hij kon wèl voor God bestaan als hij de prestatie leverde van het gaan geloven. In deze opvatting verdiende het geloof dus de zaligheid. Deze opvatting komen we tegen bij de remonstranten van eeuwen geleden en remonstranten van tegenwoordig!

De gereformeerde en Bijbelse opvatting is dat de gerechtigheid van Christus een zondaar niet wordt geschonken vanwege de verdienstelijkheid van mijn geloven, maar door middel van de weg van het geloof. In die visie is het geloof niet iets verdienstelijks, maar de door God geopende en door de Heilige Geest gewerkte weg om zalig te worden.

Wie hoopt zalig te worden vanwege de prestatie van zijn eigen geloven moet dat geloven natuurlijk wel volhouden tot aan zijn dood. Houdt iemand echter op met geloven vlak voor zijn sterven, dan moet gezegd worden: helaas! Deze zondaar heeft de eindstreep niet gehaald. Hij of zij wordt niet zalig.

Wie hoopt zalig te worden in de weg van het geloof, mag echter zeggen, dat God niet alleen het geloof heeft gewerkt, maar dat Hij dat geloof ook in stand zal houden dwars door alle aanvechting en geloofszwakte heen. Wat moet een mens dus doen om zalig te worden? Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, gij en uw huis!

Maar, zal iemand zeggen, als dat geloof dan geen prestatie is van de mens, maar een gave van God, hoe kan ik dan aan die laatste oproep gehoor geven? Het geloof is door het gehoor en het gehoor door het Woord van God! Leven bij Gods Woord wil de Heere zo zegenen, dat Hij door de werking van de Heilige Geest de kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid werkt in je hart. Dan ga je ook beseffen: Hij Die jou roept is getrouw, Die het ook doen zal!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan

2 reacties
Samanthi
Mooi antwoord.
ZwareJongen
Lees het boekje van Spurgeon: Rondom de enge poort. Dat gaat precies in op je vraag die je stelt.
Daarnaast bestaat er het boekje van John A. James, Wat moet ik doen om zalig te worden?
Beide boekjes zijn zeer pastoraal, en toch zo Bijbels. Als je met deze vragen worstelt, zijn deze twee boekjes echt aanraders