Gods voorzienigheid

Ds. R.H. Kieskamp / 2 reacties

Vraag

Een vraag over Gods voorzienigheid. Kan het zo zijn dat God de door Hem voor jou gestelde sterfdatum verkort of verlengt, omdat je je wel of juist niet aan de Tien Geboden onderwerpt?

Antwoord

Reeds Voetius heeft over deze vraag nagedacht. Het is dus een oude vraag. Wat het antwoord betreft, daar speelt in elk geval in mee het probleem dat wij in de tijd leven en God in de eeuwigheid. Wij kunnen vanuit de tijd waarin wij leven nooit goed denken over wat in de eeuwigheid, waar God leeft, gebeurt. Wij moeten daar dus niet over gaan filosoferen en speculeren. Wel dienen wij ons te houden aan wat God ons in zijn Woord heeft bekendgemaakt.

Vanuit dat Woord van God wordt ons aan de ene kant duidelijk dat God Zelf de tijd van ons sterven bepaalt. Aan de andere kant leert de Bijbel ons duidelijk dat het van belang is hoe wij met de Tien Geboden omgaan. Aan het houden van het gebod tot het eren van onze ouders is bij voorbeeld de belofte van een lang leven verbonden. Wat weer niet wil zeggen dat iemand die jong sterft zijn ouders niet voldoende eer en gehoorzaamheid heeft bewezen. We kunnen er nooit een waterdicht systeem van maken.

Ondertussen is wel helder dat God zijn zegen verbindt aan het houden van Zijn geboden. We noemen het tiende gebod dat ons het foute begeren verbiedt. Zeer actueel in deze tijd. Wie ongeremd aan zijn/haar zondige begeren toegeeft inzake seksualiteit, inzake eten en drinken, inzake verslaafd zijn aan alcohol of drugs, moet er maar op rekenen dat dat schadelijk is voor de gezondheid en dat dat kan betekenen dat we niet oud worden. Al geldt ook hier weer dat we er geen systeem van kunnen maken. God is de souvereine die vrij blijft in zijn handelen. Toch mogen we als hoofdlijn aanhouden dat God zegen verbindt aan het rekenen met zijn geboden.

Ons lichaam is geen machine die dag en nacht kan doordraaien. Ons lichaam moet ook kunnen uitrusten. Iets wat eveneens geldt voor onze geest. Ontspanning is goed. Dat kan hoge bloeddruk en allerlei psychische klachten voorkomen. Die ontspanning mag er zijn in allerlei goede dingen die de Schepper ons aanreikt. Ze mag er niet zijn doordat we uit ons dak gaan en zondigen tegen Gods  geboden.

Wat de voorzienigheid van God betreft is het goed te bedenken dat hier twee gedachten in meespelen. Ten eerste dat God alles van te voren voorziet en ten tweede dat Hij zorgt voor... Dit laatste, het zorgen voor, mag ons vertrouwen geven dat God zal voorzien. Tegelijk wil het ons opscherpen in het nemen van onze verantwoordelijkheid door te rekenen met Gods geboden.

Overigens gaat het in het houden van Gods geboden niet om een soort slavendienst waarin we ons aan die geboden onderwerpen om er beter van te worden. Het is een liefdedienst tot eer van onze goede God. Hierbij is liefde het centrale. Gods geboden vragen van ons God boven alles lief te hebben en onze naaste als onszelf. Dat betekent ook strijd, namelijk dat we niet zullen toegeven aan onze natuurlijke neiging God en onze naaste te haten. Om daar iets van terecht te kunnen brengen is onopgeefbaar nodig het geloof in Jezus Christus. We dienen als zondaar bij Hem te schuilen, op Zijn genade te vertrouwen en onszelf zo aan Hem toe te vertrouwen dat we Hem aanvaarden als onze Redder. De Heilige Geest zal er dan voor zorgen dat we met Hem sterven aan onze oude mens en met Hem op gaan staan als nieuwe mens.

Er zal bij ons een klein beginsel ontstaan van nieuwe gehoorzaamheid, al blijft het een zaak van vallen en opstaan. Ondertussen wil God dat bijzonder zegenen, ook naar ons lichaam en naar onze geest toe. We zullen matig leven omdat we weten dat deze wereld voorbij gaat. We vinden rust in Christus en dat geeft ook psychisch ontspanning, niet in het minst door het voortdurend gebed waarin we gehoor geven aan Hem die zegt: “Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal U rust geven.” Het zal onze gezondheid ongetwijfeld ten goede komen. Bovendien geeft het ons vrede met God waarin we de datum van ons sterven geheel in zijn handen leggen, terwijl we aan de andere kant zo gezond mogelijk trachten te leven. Het allerbelangrijkste probleem in ons leven is opgelost, want we hebben hoop op God door Christus dat ons aardse leven door Hem gedragen wordt en dat ons sterven een doorgang zal zijn naar het eeuwige leven.

Ds. R. H. Kieskamp

Lees meer artikelen over:

voorzienigheid
2 reacties
Alphonsus
Wanneer wij een leven in heiligmaking binnenkomen zal God het werk in ons tot een maximale volheid (willen) brengen. En dit omdat hiermede (n.l. mijn heiliging) Zijn eer ten nauwste verbonden is en het deficit van satan onderstreept wordt.

In dit geloof en in deze wandel zullen wij niet eerder deze wereld verlaten dan dat God ons "zo heerlijk als mogelijk heeft kunnen maken". Dat is zijn werk. Als we tengevolge van Zijn werk in ons langer moeten leven dan zal God dit ook zo leiden.
Zelf zullen we er in dit leven geen kijk op hebben welke tijd God met en aan ons werkt door de Heilige Geest.
In het leven na de natuurlijke dood zullen de wegen van God voor ons duidelijk worden. Ook als Hij ons een langere tijd hier op de aarde gegeven heeft om meer tot hemelse heerlijkheid te komen.
Rianne1357
Ja een mooi antwoord, duidelijk ook. ook van jou Alphonsus, heel duidelijk zo. De Heere bepaalt het einde inderdaad, net zo lang tot wij( als we in en door Hem willen wandelen goed genoeg geschaaft en gevormd heeft tot Zijn beeld zoals t was in het paradijs. en daar heeft de Heere bij de ene mens veel meer of minder jaren voor nodig. maar alles ligti n Zijn hand. en we kunnen na onze bekering nog nodig zijn tot nut van anderen. moeten we lijden door ziekte, kan de Heere ook zeggen, nu is het genoeg voor jou nakomelingen zal IK voorzien. t mooiste is overgave aan Zijn wil en Zijn leiding. moeilijk ja. maar als Hij het doet makkelijk. H Gr.