Op zoek naar bijbelschool

drs. E.J. (Els) van Dijk / 1 reactie

Vraag

Ik zou graag een paar maanden naar een bijbelschool willen als ik met mijn studie klaar ben, als een soort van kort tussenjaar met veel aandacht voor bezinning, persoonlijk geloof en hoe mijn geloof meer uit te dragen. Maar ik vraag me af wat een goede bijbelschool is. Opties in Nederland zijn bijvoorbeeld de Wittenberg en Heidebeek: jeugd met een opdracht. Maar op de sites zie ik dat daar veel opwekkingsliederen gezongen worden, er is veel plek voor worship en bijvoorbeeld gebedsgenezing. Hoewel ik iemand ben die graag over kerkmuren heen kijkt, staat dit voor mijn gevoel best wel ver af van mijn reformatorische roots. Ik weet niet goed wat voor bijbelscholen er zijn in Nederland of buitenland. Zijn er ook die meer raakvlakken hebben met een reformatorische achtergrond?

Antwoord

Beste...,

Jeugd met een Opdracht staat inderdaad wel erg ver van je reformatorisch wortels af. Als je googlet op Bijbelscholen Nederland vind je een overzicht van de bijbelscholen die er zijn. Dat is wel wat gedateerd, want daar staat HQ nog tussen en die is een paar jaar geleden al opgeheven.

De meeste bijbelscholen kennen een sterke evangelische oriëntatie; De Wittenberg is denk ik de meest reformatorische van het stel. Maar daar moet je ook intern wonen en ik weet niet of je dat wel wilt.

Ik mag zelf directeur zijn van de Evangelische Hogeschool. Wij zijn geen bijbelschool, maar bieden een veel bredere oriëntatie op het leven. Onze school wordt bezocht door studenten uit de volle breedte van christelijk Nederland, van Gereformeerde Gemeente tot Evangelisch, waarbij het zo is dat 75 procent van onze studenten en medewerkers uit de traditionele kerken komen en zo’n 25 procent  uit de vrije groepen.

Wij hebben studenten die direct van de middelbare school komen, maar ook die al een mbo- of hbo-diploma hebben, of die hun bachelor al gehaald hebben. Heel divers dus.

We hebben een opleiding van een jaar (een tussenjaar) en een van vijf maanden (1 febr. tot 1 juli). Je kunt op onze website kijken (www.eh.nl) en je bent natuurlijk ook altijd welkom voor een oriënterend gesprek.

Kijk maar wat wijs is. Ik hoop van harte dat je een goede keuze weet te maken!

In elk geval kan ik je zeggen dat ik iedereen feliciteer die de moed heeft om een tussenjaar of een tussentraject te doen. Ik zie namelijk voor mijn ogen gebeuren hoe God dat zegent en hoe sterk studenten zich ontwikkelen. Pure genade! Ik zeg altijd: ik leef tussen de wonderen van God. Mooi hè?

Drs. Els J. van Dijk

Tags in dit artikel:

bijbelschool
1 reactie
Lisanne
Bijbelschool Filadelfia is echt een aanrader. Ik heb daar 2 jaar doorgebracht en het heeft mijn (geestelijk) leven zo verrijkt! Gedegen Bijbels onderwijs en duidelijk merkbaar dat de Heere er werkt.