Vuurwerk

Redactie Refoweb / 16 reacties

Vraag

Zoals jullie weten valt Nieuwjaarsdag op zondag. Vinden jullie dat je dan vuurwerk mag afsteken op 0.00 uur?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wij vinden dat je sowieso geen vuurwerk moet afsteken. Een heidense traditie die ook nog eens slecht is voor natuur en milieu. Zie ook:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/576/bezwaar-tegen-vuurwerk/
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/1181/vuurwerk-afsteken/

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

16 reacties
hans0166
helemaal gelijk..

en ook slecht voor lichaamsdelen als oren
en helaas goed voor tientallen brandwonden, afgerukte vingers, geamputeerde handen en blinde ogen....
Steinway
Een beetje een te kort door de bocht antwoord, autorijden is ook slecht voor het milieu om maar niet te spreken over het aantal doden en gewonden ieder jaar in het verkeer.
shaila
Nee natuurlijk moet je het niet doen. Moet je zo het oude jaar uit en het nieuwe jaar in gaan?
Ben sws tegen vuurwerk.
Wie kan mij de positieve kant van vuurwerk vertellen...?
Steinway
Gezien de verkoopcijfers zijn er een heleboel mensen die er heel veel plezier aan beleven.
Ik denk dat vraagsteller niet zo zeer zit te wachten op een antwoord of vuurwerk goed of fout, maar meer worstelt met de vraag of je op zondag vuurwerk mag afsteken.
Zo lees ik de vraag in ieder geval.
henkie
Die zijn er vast niet, Shaila. Mensen steken voor 60 miljoen euro met grote tegenzin vuurwerk af ;-)
Ik begrijp het probleem overigens wel. Ik mocht ook nooit lang wegblijven met oud en nieuw van zaterdag op zondag en dat was toch wel een klein 'vuurwerkrampje' ;-)
DeDwaler
Mag ik dit, mag ik dat? Waarom zou iets niet mogen?
Je mag als particulier, onder bepaalde voorwaarden, vuurwerk afsteken in Nederland, en ik zie zelf geen Bijbelse grond waarom een christen dat niet zou moeten/mogen doen.

Aangezien er wel een advies gegeven wordt, zou ik in deze toch graag wat Bijbelse onderbouwing zien, zodat we, naar goed Bereaans gebruik, de Schriften kunnen onderzoeken om te zien of die dingen zo zijn (Hand. 17:11).
bastiaan37281
Op zondag is het de dag des Heeren. Daarop hoor je geen vuurwerk af te steken. Den sabbat heiligen wil niet zeggen: voor honderden euro's vuurwerk de lucht in laten. Den sabbat heiligen wil zeggen bezig te zijn met de dingen die de tijd overschrijden.

Daarnaast vind ik vuurwerk ook weggegooid geld én het is slecht voor het milieu. Ook dieren worden er angstig van. En elk jaar weer zijn er grote bedragen aan schade.

Ik denk bij oud en nieuw weleens aan het oordeel. Ook dan zal er een 'groot geluid' wezen en zal het uitspansel verlicht wezen. Huiveringwekkend! Dat we toch allemaal bereid zullen zijn.
refoweb
Voor een discussie over de zondag-sabbat-rustdag kun je terecht op ons forum. Niet op deze plaats volgaarne.
Steinway
Deze vraag gaat mi over de zondagsrust en daar wordt in het antwoord volledig aan voorbij gegaan.
CrA
1 Korinthe 10:31 "Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God". Misschien dat iemand uit kan leggen, hoe God in het afsteken van vuurwerk geëerd wordt?

Inderdaad@bastiaan37281, er komt een dag dan wordt er geen vuur meer naar de hemel geschoten, maar dan komt er vuur van de hemel naar de aarde.
Luk.17:29-30 "Op de dag echter waarop Lot uit Sodom wegging, regende het vuur en zwavel uit de hemel en bracht hen allen om.
Evenzo zal het zijn op de dag waarop de Zoon des mensen geopenbaard zal worden"
Steinway
Ik geloof niet dat 1 Korinthe gaat over het afsteken van vuurwerk, maar in hetzelfde hoofdstuk staat, vers 23:

Alles mag, maar niet alles is zinvol. Alles mag, maar niet alles is opbouwend.
CrA
@Steinway, als Paulus zegt dat hij 'alles' mag, dan wordt met 'alles', niet letterlijk alles bedoeld. Hij wist bv.heel goed dat doden van mensen niet mocht. Met 'alles' wordt bedoelt, alles wat niet tegen de wil van God ingaat. Dus geoorloofde dingen mogen, maar alle geoorloofde dingen zijn niet zinvol en opbouwend. Dus als je eet, drinkt of iets anders(wat geoorloofd is) doet, doet het alles tot eer van God. Dat is zinvol. En doet het niet tot eigen voordeel of tot nadeel van de ander, want dat is niet opbouwend. Dat vuurwerk afsteken tegen het uitdrukkelijk gebod van God ingaat, stel ik niet. Maar ik vraag wel: is het zinvol(tot eer van God) en opbouwend(tot welzijn van de naaste)?
andrew
Als iemand siervuurwerk mooi vind dan lekker afsteken, als je het niets van vind dan je geld er niet aan besteden.
AHHK76
Ik heb eens gelezen dat mannen begonnen met baarden afscheren tijdens de opkomst van de homobeweging. Toch wordt scheren onder de meeste christenen niet gezien als wereldgelijkvormig. Het is eerder andersom.
Kerstfeest heeft ook wereldse wortels. Toch vieren we dat. Dus om te zeggen, het is om de boze geesten weg te jagen en dus verkeerd, vind ik net iets te kort door de bocht.
Natuurlijk zie ik het liefst dat mijn kinderen het niet doen, vanwege het geld, milieu en zorg voor het lichaam... maar als ze het dan stiekem gaan doen, word ik ook niet blij. Dus ik kies voor openheid en eerlijkheid hierover en beperkt toestaan van... En nee liever niet op zondag.
Groetjes
shaila
Andrew het gaat niet om het geld zo zeer. Maar of het geoorloofd is om op zondag af te steken. En dan zijn de reacties toch duidelijk....Het is Gods dag en die mag je niet ontheiligen. Het beste is om om 0.00 uur je knieen te buigen! Goede jaarwisseling!
Honesty
*Verwijderd door moderator. Deze persoon heeft een ban onder andere accounts*