Verschil PKN en Oud Gereformeerde Gemeenten

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

Ik zou heel graag het verschil tussen de PKN en de Oud Gereformeerde Gemeenten willen weten.

Antwoord

Wat bedoel je precies met PKN? De vrijzinnige richting, confessioneel, Gereformeerde Bond of ter rechterzijde daarvan de bevindelijk gereformeerd-hervormden? Het gaat hier om een zeer diverse kerk met 1,6 miljoen leden.

Zie ook het dossier dat we hebben aangemaakt met de verschillen tussen kerkverbanden.

8 reacties
passantje
De meeste bevindelijke gereformeerden zijn niet overgegaan naar de nieuwe gefuseerde pluriforme PKN , zij zijn of Hersteld Hervormd of hebben elders onderdak gezocht bij de Oud Ger. of GG of zijn naar de Chr. Ger. gegaan.

Wat nu de rechtse kant van de PKN is , moet het doen met de Ger.Bond die hun belangen behartigd , wat anders bestaat niet in de PKN
Lecram
@passantje: Dat is plaatselijk zeer verschillend. En BTW, wat is bevindelijk gereformeerd? Is dat een beschermde titel? Betekent dat dat je je bevindt in een gereformeerde kerk? Of dat je gereformeerde leer bevindelijk is? Wat is dan het verschil met gewoon gereformeerd? Hebben die geen emoties als ze de drie formulieren lezen?

En wat bedoel je met "Wat nu de rechtse kant van de PKN is , moet het doen met de Ger.Bond die hun belangen behartigd , wat anders bestaat niet in de PKN"?

Dat klinkt alsof er een groep is die moet knokken voor hun bestaan in de PKN. Als je dat bedoelt, hoe kom je daarbij?
Omega
En daarbij: Er zijn genoeg bevindelijke gemeenten in de PKN die bewust geen lid zijn van Gereformeerde Bond en zich door de GB ook niet (willen) laten vertegenwoordigen. Vrijwel al deze gemeente zijn aangesloten bij het Convenant van Alblasserdam. Ik vermoed dat er daarom minstens zoveel bevindelijk hervormd-gereformeerden binnen de PKN zijn als daar buiten (HHK).
Lecram
Dan blijft nog de vraag: wat is het verschil tussen bevindelijk gereformeerd en gereformeerd? Dat is in mijn ogen een niet bestaande tegenstelling. En er is ook geen eenduidige grens te trekken tussen verschillende opvattingen.
De hele gereformeerde leer is reeds gebaseerd op een christelijk leven waar het bijbelse 'bevinden' in is opgesloten.
passantje
Wat is het verschil van bevindelijk gereformeerd of gewoon gereformeerd ?

De ene spreekt uit eigen ervaring en ondervinding hoe God werkt en de ander spreekt over God wat de bijbel ons leert
passantje
nog een toevoeging van hierboven.

Je kunt ook zeggen de ene praat uit het geloof en de ander praat over het geloof .
Lecram
@passantje: dan ben ik liever niet bevindelijk gereformeerd. Een subjectieve ervaring is niet echt betrouwbaar. Ik heb liever een God zoals de bijbel Die leert. Dat leren overigens ook de 3 formulieren.

Bevindelijk gereformeerd is, volgens jouw redenering, dus niet gereformeerd, maar mystiek en dus een vorm van ketterij.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mystiek
Omega
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden