Jezus = Heilige Geest?

Ds. S.T. Lagendijk / Geen reacties

Vraag

Is Jezus de Heilige Geest met lichaam?

Antwoord

Nee. God bestaat uit drie Personen: De Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Van deze drie Personen in God is alleen God de Zoon mens geworden. Hij bleef God, maar werd tegelijkertijd mens. Maria werd zwanger en kreeg een zoon: De Heere Jezus Christus. Hij was en is écht God en écht mens. Alleen God de Zoon is dus mens geworden. God de Vader en God de Heilige Geest niet.

Een mooi Bijbelgedeelte waarin je dit kunt zien, is de doop van de Heere Jezus in de Jordaan. Daar horen we de stem van God de Vader uit de hemel klinken. De Heilige Geest daalt in de gedaante van een duif neer. En in de Jordaan staat de Heere Jezus, Die gedoopt wordt.

Ik kan begrijpen dat dit maar moeilijk te begrijpen is. Dat is ook zo. Als wij mensen gaan nadenken over God en over hoe het zit met drie Personen in één God, dan lopen we vast. Dat begrijpen we niet. Dat is een mysterie. God vraagt ook niet van ons, dat wij Hem begrijpen. Hij vraagt van ons, dat wij Hem geloven, ook al begrijpen we niet alles van Hem.

Ds. S. T. Lagendijk

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheid