Snel geïrriteerd reageren

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Hoe ga ik om met iemand die veel prikkels op mij afstuurt, waardoor ik snel geïrriteerd terug reageer? Ik vind het heel lastig omdat ik dan al snel een onaardige houding ga aannemen tegenover deze persoon, vanwege die overdosis signalen. Een christen hoort rustig, kalm en aardig te zijn. Maar op zo'n moment ben ik juist kortaf en minder aardig. Hoe kan ik hieraan werken zodat die prikkels geen negatieve invloed meer hebben op mijn houding en gedrag?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Eigenlijk geef je zelf het antwoord: “Een christen hoort rustig, kalm en aardig te zijn.” Ga dus met die gegevens aan de slag. Hoe komt het dat je je laat gaan? Ligt dat aan de ander, of aan jezelf? In welke situaties komt het voor? Hoe zou je anders willen (leren) reageren? Denk na over dit soort vragen en schrijf ze voor jezelf op in een soort van dagboekje. Als je jezelf beter hebt leren kennen weet je waar je de verandering dient te beginnen! En mogelijk ook tegenover wíé en waarom, want behalve met iemand die jou prikkelt zul je toch ook wel met anderen omgaan neem ik aan. Schrijf ook dat op en beloon jezelf bij iedere geslaagde actie (geef jezelf een schouderklopje of een cijfer, koop iets leuks of lekkers... zoiets). Geef niet te gauw op als het bij de eerste poging niet lukt, maar houd je zelf voor dat ook de weg van gedragsverandering begint met de eerste stap.

Ik wens je toe, dat er nog maar vele stappen mogen volgen zodat jij lévenslessen hebt geleerd!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

ergernis
1 reactie
Johan100
Beste vraagsteller of vraagstelster,

Naast het menselijke praktische antwoord van mevrouw Rots, zou ik graag ter verduidelijking toe willen voegen dat hier niet per definitie zelfkennis bedoelt wordt die de Heilige Geest een mens leert.
Je hebt zeker je eigen verantwoordelijkheid hoe je met dingen omgaat, maar ten diepste kun je jezelf niet opknappen om rechtvaardig te leven voor God (en ook niet voor je naaste). Dat moet van boven naar beneden komen en moet je dus in gebed voorleggen!