Eerste meisje blijkt toch leuker

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Een aantal maanden geleden had ik contact met een jonge vrouw. Het contact was erg goed en we gingen heel vertrouwd met elkaar om. Totdat ik een andere jonge vrouw leerde kennen, die vlotter, spontaner leek en leukere familieomstandigheden had. Ik heb benoemd naar die eerste jonge vrouw dat ik me niet verder oriënteer op een relatie met haar, omdat ik iemand anders had gevonden, wat allemaal veel te gek leek om waar te zijn. Ik gaf in eerste instantie redenen aan tegen die eerste vrouw dat zij toch niet helemaal leuk genoeg was en wat ik bij haar miste. Ik liet me echt leiden door mijn eigen begeerten.

Die tweede jonge vrouw had haar relatie uitgemaakt en alles leek heel erg leuk. Totdat zij mij na twee maanden het nakijken gaf en met een andere jongen ging afspreken en met mij abrupt het contact verbrak. Met die eerste vrouw had ik al beleden dat ik met die tweede vrouw vreemdging, dat ik fout zat. Zij wou toch vrienden blijven. Het is me nu compleet duidelijk dat mijn gedachten uitingen naar egoïstische en wereldse begeerten.

Ik spreek nog zo nu en dan af met die eerste jonge vrouw en ik krijg weer echt gevoelens voor haar. Ik schaam me diep en voel me heel ongemakkelijk in hoe ik haar behandeld heb, ook al zegt zij dat alles is vergeven. Toch vind ik het moeilijk om weer met haar over een relatie te beginnen. Zij stelt mijn bezoeken en contacten erg op prijs en ik ben in haar echt de droomvrouw gaan zien waar ik mijn leven mee wil gaan delen en haar echt gelukkig wil maken. Hoe haar leven vervuld is met het geloof in Christus maakt mij ook erg gelukkig. Maar ik schaam me er voor om terug te gaan, ook al worden we steeds closer. Maar ja, zo'n schoft als ik kan toch niet zo weer dat contact in duiken?

enlightened Tip!
Het beste
yes van Refoweb elke zaterdag in je mailbox mail  Bekijk de nieuwste versie hier.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je wilt het niet en toch doe je het... opnieuw contact zoeken met “vrouw 1”, als ik zo je verhaal kort samenvat. Tja, dat je je niet helemaal lekker voelt in deze situatie snap ik wel. Maar je zou ook kunnen zeggen dat je van het hele gedoe van ontmoetingen en zogenaamde liefdes geleerd hebt. Blijkbaar is “vrouw 1” verder dan jij bent in het léren liefhebben. Dat kan te maken hebben met zoals jij het verwoordt: “Hoe haar leven vervuld is met het geloof in Christus.”

Praat daar maar veel over met elkaar. En dan is het nu voor jou een serieuze vraag of je jezelf blijft zien als ‘schoft’ of dat je heel graag de nieuwe kans die zíj biedt wilt aangrijpen voor een hernieuwde kennismaking. Ik weet niet of jij een gelovige jongen bent, maar juist ook in het omgaan met elkaar komt dat tot uiting. En het ‘opnieuw beginnen’ is een mooi Bijbels principe. Bestudeer dat met elkaar, zou ik zeggen. Ga jíj eveneens voor een herstel van de relatie, zorg dan dat niet jíj met jouw gevoelens en begeerten op de voorgrond staat, maar met de vraag hoe je háár gelukkig kunt maken.

Ik weet niet wat je bedoelt met “closer worden”, maar bedenk je drie keer vóórdat je je laat gaan. Eigen begeerten en ik-ik-ik komen altijd al snel om de hoek kijken. Soms moet je er tegen vechten. Sta met twee benen op de grond en laat een kennismaking ook écht een kennismaking zijn op vele terreinen van het leven. De tijd zal het dan wel leren of jullie in liefde naar elkaar groeien of dat er een definitief einde komt aan deze relatie.

Het is prachtig als je opnieuw mag beginnen met elkaar, maar maak  heel duidelijke afspraken over wát en hóe zij het voor zich ziet. Leg jullie beider verwachtingen van deze relatie naast elkaar! Lees boeken over hoe liefde in elkaar zit en hoe je leert lief te hebben. Zoek contact met anderen om te praten over liefde en geloof niet alles wat je om je heen hoort en ziet in zogenaamde liefdesrelaties.

Vanmorgen nog las ik in een magazine hoe het wisselen van partners als iets heel normaals wordt gezien; dat ís het niet! Bij liefde hoort ook trouw. Dat levert soms strijd op, maar liefde is een keuze waar je voor gáát, géén wegwerpartikel. En liefde is niet statisch, maar een heel dynamisch gebeuren tussen twee mensen.

Ik hoop, dat ik je een beetje heb kunnen helpen om de juiste houding te vinden dan wel te hervinden.

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verliefdheid