Wisselvallige gevoelens

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 21 jaar. In mijn verleden ben ik vaak gepest. Dit heeft mijn zelfbeeld heel negatief beinvloed. Ik vind het nog steeds lastig om contacten met andere mensen aan te gaan. Hierdoor heb ik eigenlijk alleen maar oppervlakkige vriendschappen. Ik wil graag echte vriendschappen opbouwen, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen!? Ik ben vaak zo bang dat andere mensen mij niet zullen accepteren zoals ik ben. Daarnaast spelen de laatste tijd steeds meer de verlangens naar een vriendin (misschien komt dit ook voort uit het verlangen naar aceptatie). Maar ik merk steeds als ik een leuk meisje ontmoet dat ik heel snel verliefde gevoelens krijg voor ze. Maar als ik een tijd later een ander meisje ontmoet, dan verschuiven die gevoelens naar haar. Hoe kan ik deze gevoelens onder controle krijgen? Hoe weet ik dat de gevoelens echt zijn? Het kan toch niet zo zijn dat de gevoelens die ik nu heb echte gevoelens van verliefdheid zijn? Ze zijn zo wisselvallig. Alvast bedankt voor het antwoord.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Heel goed, dat je zelfinzicht hebt! Pesten heeft zovéél invloed, maar als je nu graag een vriendschap wilt opbouwen hoef je je niet langer te laten leiden door negatieve gevoelens! Als je een leuk meisje ontmoet, maak je kennis met haar. Een afspraakje. Wil zij dat ook, dan is de eerste stap gezet op weg naar ‘verdieping’. Wil zij niet, dan ben je vrij om naar een ander meisje om te kijken.

Mogelijke negatieve gedachten over jezelf (ze wil me niet, ik ben niet(s) waard, zie je nou wel, enz.) duw je meteen weg, want die gedachten zijn niet nodig. Je bent een prachtvent, maar je wilt je gewoon niet meteen kwetsbaar opstellen, toch? En gelukkig hoeft dat niet, hoor! Je mag best geserveerd zijn tot je ontdekt dat je je gevoelens wat meer ruimte kunt geven!

Ik wens je alle goeds toe,
Gode bevolen,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verliefdheid
3 reacties
Catherine
Het zou goed zijn als alle pesters dit konden lezen, dan kunnen ze zien wat voor impact pesten op iemand heeft, nl levenslang !
filia
Ik wens je ook alle goeds toe!
peet91
Ik herken dit. Terwijl ik niet vreselijk gepest ben.
Ik heb het meer vanuit mijn opvoeding.
Het is erg vervelend omdat je je gewoon zo naar voelt en je wel afvraagt of je wel geschikt bent voor deze wereld. Sterkte ermee!