Onbekeerd bidden

Ds. J.D. Heikamp / 2 reacties

Vraag

Tot wie moet iemand die nog onbekeerd is bidden? Tot God de Vader of God de Zoon of God de Heilige Geest? Om tot God de Vader te bidden heb je Jezus nodig want buiten Hem is God een verterend vuur, maar niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader hem trekke, zegt Jezus Zelf. En de Heilige Geest die van de Vader en de Zoon uitgaat, daar kan je dan ook niet bij. En zonder Hem kan je toch niet bidden? Ontstaat er dan zo niet een patstelling?

Antwoord

Inderdaad kom je in een patstelling terecht wanneer je op rationele gronden het wezen van God tegen elkaar gaat uitspelen of uit elkaar trekken. Het is een oude list van de duivel om mensen te bewegen niet meer te gaan bidden want... en dan komt de vraag van u naar voren. Een blinde heiden die ontdekt wordt aan zijn zonde en schuld en de Heere gaat aanroepen om genade en geen recht, stelt zulke onzinnige vagen niet.

Mijn antwoord is heel eenvoudig: buig uw knieën en bidt God om bekeerd te mogen worden zoals Hij al Zijn volk bekeert. Of bidt om een nieuw hart om de Heere te mogen leren kennen. Dat u krijgt in te leven tegen de 1ste Persoon in het Goddelijke wezen gezondigd te hebben, met wie u verzoend moet worden door Jezus Christus, de Borg en dat de Heilige Geest dat verklaart en toepast aan uw ziel en u de Heere mag liefhebben in kinderlijke vreze.

Met vriendelijke groeten van een die alle dagen met Paulus mag bidden: Heere, dat ik u mag kennen en de kracht van Uw opstanding.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

bidden
2 reacties
1Petrus4
Ja, de satan die arglistige doet zichzelf zo verbloemen, dat je denkt dat je het zelf bent, want hij kan van alles inwerpen wat een ontwaakte zeer in de war doet maken. En de intentie van de boze is, dat je er maar beter mee op kan houden, want het word toch niets met jou! Strijdt de goede strijd! En geef toch niet op! Mvg van een medestrijder.
1a2b3c
Een blinde heiden die ontdekt is aan zijn zonde en schuld stelt zulke onzinnige vragen niet.
Met alle respect, maar dat is me toch echt te kort door de bocht.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken maar juist toen ik serieus van mijn schuld verlost wilde worden en er in eerste instantie geen antwoord kwam, kreeg ik zulk soort vragen.