Het Borgwerk van Christus

Ds. J. Westerink / 50 reacties

Vraag

Aan een CGK-beantwoorder. Het Borgwerk van Christus is mij nog te groot en te mooi om waar(d) te zijn. Ik wil graag op Jezus volbrachte werk steunen en vertrouwen, maar ik ben bang dat ik mezelf bedrieg of onterecht schuil achter Zijn bloed. Ben ik dan wel de naam 'christen' waard? Ik verlang ernaar maar vertrouw vaak zo weinig op God en zie vaak teveel op mezelf en op mijn zonden. Daarnaast kan/mag ik niet ontkennen dat ik dagelijks trouw, zorg en nabijheid van de Vader ervaar en op zekere momenten mag ik ook getuigen van Zijn Geest die in mijn hart werkt. Is het zien op Jezus een kwestie van groeien in mijn geloof of is het zo dat zolang ik de (duidelijkheid rond de) Zoon nog mis, ik Alles mis?

Antwoord

Beste zuchter,

Zo noem ik je na het lezen van je vraag. Ik hoop dat je daar niet boos over wordt, maar dat je misschien wel denkt: ja, dat is het precies. Ik zucht van verlangen naar God. Maar ik zucht tegelijkertijd omdat ik bij mezelf zoveel ontdek dat op het tegenovergestelde lijkt.

Je duidt zelf je probleem aan: teveel op jezelf en je zonden zien en te weinig op de Heere Jerzus zien. Dat laatste is immers de beste remedie voor je zuchten. Zoals een oude christen langgeleden al eens tegen me zei: Zie ik op mezelf dan beef ik; maar zie ik op Christus dan leef ik. Zo is het toch. In ons is geen goed en uit ons is geen vrucht. In Christus is alles en Hij nodigt uit om in Hem te geloven, tot Hem te vluchten en zo in Hem alles te vinden.

En dat dat ook een kwestie van groeien is, dat zal waar wezen. Maar dat groeien betekent dat ik steeds kleiner wordt en de Heere Jezus steeds groter. Om het nog eens met een oude uitdrukking te zeggen: Eerst was het ik en Jezus. Toen werd het Jezus en ik, Nu is het Jezus alleen.

Vraag de Heere maar of Hij je wil leren te zien op Jezus alleen. Zijn Borgwerk is niet alleen te mooi om waar te zijn; het is ook te waar om mooi te ziijn. Ik wens je toe dat steeds meer te leren zien.

Een vriendelijke groet,
Ds. J. Westerink

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
50 reacties
1Petrus4
Hoi vraagsteller,

Wat een voorrecht dat jij mag zuchten omwille van jouw/het verlangen naar de Heere. Ik wil je graag in deze de hand schudden, want ook ik verlang naar Hem. Misschien vind je het wel fijn als we persoonlijk email contact krijgen, om samen te mogen zuchten naar de Borg en Middelaar? Ik zou het zelf op prijs stellen, mede omdat ik weinig broeders ken. Als je dit wat lijkt dan stuur je maar een mailtje naar evooned@gmail.com . Mvg.
johnkamphuis
Beste zuchter,
Toen ik je vraag las, kreeg ik een verlangen om je kennis te laten maken met een brochure ("Heilszekerheid"), die ik een tijdje geleden heb geschreven. Ik denk dat het je erg zal kunnen helpen. Je kunt het vinden op http://heartcry.nl/artikelen_geloven onder het kopje "Geloofszekerheid".
Van harte Gods rijke zegen toegewenst,
John Kamphuis
Jongerenwerker Stichting HeartCry
1Petrus4
Ik heb die brochure gelezen, maar stel je een vraag: Wie maakt er zalig? Wie verklaart rechtvaardig? Wie bepaalt het tijdstip van de wedergeboorte? Als ik je brochure goed begrijp, dan is het de mens, niet waar? Want deze moet aannemen. Wat is dan St.HeartCry niet anders dan een evangelie uit de mens!
1a2b3c
St.heart cry heeft als grondslag Gods Woord hoor.
En daar staat toch echt in dat je Jezus moet aannemen. (Joh.1-12)
En de mens mag zich niet bezig houden met Gods kant van de zaak.
1a2b3c
Ik vind het altijd zo erg als iemand oprecht een ander wil helpen, met Gods Woord in de hand, er gelijk weer tegenstand komt.
Doe nou eens zoals de mensen in Berea bij Paulus deden en onderzoek vanuit de Bijbel of deze dingen alzo zijn, en dan zal je tot heel andere conclussies komen. Wijs het niet op voorhand af omdat je het altijd anders hebt geleerd.
Als Luther ook zo had gehandeld hadden we toen geen reformatie gehad.
Christian
Mooi antwoord!
1Petrus4
Joh: 3:27 Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven is.

Een mens wil enkel wat hem goeddunkt. Begrijp je het dan niet? Wat bedoel jij met Gods kant van de zaak? De wedergeboorte is enkel uit God en niet iets van de mens! Wie bepaald het tijdstip van de wedergeboorte? En dan er bij, hoe word zo'n mens geboren? Is het niet God Die de mens totaal alle wegen uit handen slaat? Tot en met de weg van het aannemen (vanuit de mens)!
1a2b3c
Ik bedoel met Gods kant van de zaak dat het Gods werk is als iemand wederom geboren wordt.
Maar God eist dan ook niet van de mens dat hij zichzelf wederom geboren laat worden maar Hij eist van de mens dat hij gelooft, dat zegt Hij bijna gelijk nadat Hij tegen Nicodemus zegt dat een mens moet wedergeboren worden.
En let op, er staat daar dat een'ieder die gelooft' en niet 'wacht maar tot je het geloof gegeven wordt'.
En hoe wordt zo'n mens geboren vraag je.
Dat staat er nou ook nog bij 'De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet vanwaar hij komt nog waar hij heen gaat, alzo is een iegenlijk die uit de Geest geboren is'.
Weg dan met alle systemen en terug naar het levende Woord.
Race406
1a2b3c: Helemaal eens! Laten we alle theologische contructies nu eens achyter ons laten, en inderdaad terug baar het Levende Woord, terug naar God Zelf!
eduard1
Matth 11:25 (HSV)

In die tijd antwoordde Jezus en zei: Ik dank U, Vader, Heere van de hemel en van de aarde, dat U deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en ze aan jonge kinderen hebt geopenbaard.

zie ook Luk 10:21
1Petrus4
Ef:2:8 8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave;

Jullie trekken Gods Woord uit Zijn verband, want het geloof is een gave Gods. Het is niets uit de mens! Welnu wie bepaald het tijdstip van het ware geloof? Dan is alles uit jullie zelf. Vertel me, wat was jullie weg? Hebben jullie ook een weg van onmogelijkheid gekend en nog? Of werd het mogelijk, omdat......Joh:10:1 1 VOORWAAR , voorwaar zeg Ik ulieden: Die niet ingaat door de deur in den stal der schapen, maar van elders inklimt, die is een dief en moordenaar.
Jans
Ik wil alleen even reageren op de tekst: Een mens kan geen ding aannemen zo het hem niet uit de hemel gegeven zij.

Je moet een tekst altijd in de context lezen en volgens mij gaat het hier over het "ambt" van Johannes als voorloper van Christus. Het is hem uit de hemel gegeven om de vriend van de Bruidegom te zijn en naar Hem heen te wijzen.

(zie ook de kanttekeningen).

Dit gaat dus niet over het aannemen van de Heere Jezus.
Jans
Nog even een reaktie op Joh.10: 1 over het ingaan door de deur of klimmen over de muur: dit gaat over de verkeerde herders, die de schapen niet werkelijk leiden. Dit gaat niet over de schapen. Aan de hand van deze tekst wijst de Heere Jezus later in dit hfdst. zichzelf aan als de Goede Herder. Dit wordt duidelijk als je ook vers 2 en bijv. vers 8 leest.

Mensen, we moeten echt goed lezen, hoor.
Cloudsadmirer
Heel goed Jans!
1a2b3c
1petrus4

Jij bent bezig om teksten tegen elkaar uit te spelen en dat mag beslist niet.
Als je de hele bijbel leest wordt je verhoudingsgewijs veel meer op je verantwoording aangesproken dan dat er gesproken wordt over wat God 'moet' doen en je wordt afgerekend op wat jij al dan niet gedaan hebt.
Jij maakt al die oproepen tot geloof krachteloos met die ene waar in staat dat het geloof een gave is. En het is een gave, daarom klinkt het zo rechtzinnig maar bedenk wel dat je dat pas achteraf ziet.
1Petrus4
Ik ben de laatste te ontkennen dat de eis van geloof en bekering er niet zou liggen, maar het gaat mij erom hoe dat jullie tot geloof en bekering zijn gekomen. Ik luister.....
eduard1
@Jans
inderdaad heel goed! Las iedereen maar zo in de context en onderzoekend als jij doet!
eduard1
@1Petrus4
Ik denk niet dat dit de plek is om persoonlijke getuigenissen te geven maar dit wil ik er van zeggen: God heeft mij het volgende laten zien:

Geloven = vertrouwen, dat is: God nemen op Zijn Woord.
Hij is DE absoluut Betrouwbare.
1Petrus4
Ik zal geen parels meer werpen...............
1a2b3c
1petrus4

Het gaat er niet om hoe iemand tot geloof en bekering komt maar DAT hij tot geloof en bekering komt.