Engelse luister- en spreekvaardigheid

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik loop erg aan tegen mijn Engels op school. We werken samen in projectgroepjes met studenten die alleen maar Engels kunnen spreken. Omdat ik zelden films kijk en weinig in aanraking kom met de Engelse taal, lukt het mij echt niet om met die studenten te communiceren. En verschillende projecten zijn ook helemaal in het Engels. Wat moet ik doen?

Antwoord

Ik vermoed dat het hier voornamelijk gaat om (een gebrek aan) luister- en spreekvaardigheid. In het Engels lezen en schrijven gaat vaak nog wel, omdat je dat op je eigen tempo kunt doen en onbekende woorden kunt opzoeken. Bij verbale communicatie kan dat niet en moet je mee in het tempo van de ander(en). Er zit maar één ding op: oefenen! In vroegere jaren was het luisteren naar BBC World Service een goede manier om je luistervaardigheid te oefenen, en dat is het uiteraard nog steeds. En het is ook nog eens goed voor je algemene ontwikkeling. Tegenwoordig kun je op Youtube talloze oefenvideo’s vinden, al dan niet met ondertiteling. Tenslotte nog dit: Het is verstandig om realistisch en pragmatisch te zijn in je verbale communicatie. Het hoeft allemaal nog niet perfect te zijn. Je bent het nog aan het leren en je mag fouten maken. Zwemmen leer je niet op het droge, maar in het water. Just do it!

With Kind Regards,

Richard Slingerland
Student Theologie te Grand Rapids, Amerika.

Lees meer artikelen over:

engels
3 reacties
Unionist
Als aanvulling op dit antwoord: Zoek iets wat je zelf interessant vindt.Luister je normaal nooit naar nieuwsprogramma's, dan moet je die in het Engels ook niet pakken. Maar ben je gek op windsurfen, zoek dan filmpjes of podcasts over windsurfen. Vind je geschiedenis interessant? Zoek dan naar luistermateriaal over geschiedenis. Of denk aan je eigen studieonderwerpen. Dan gaat het veel meer vanzelf. Spelenderwijs.
Ik noemde al het woord "podcasts". Daar zijn er duizenden van, over allerlei onderwerpen. Zoek je op "BBC learning English podcast", dan vind je algemeen, leuk luistermateriaal.
pannenkoek
Onze kinderen zijn voor het examen jaar (vwo, havo en tl) een paar weken naar Engeland geweest. Je kunt niet slagen als je een 3 of een 4 staat. De jongens hebben 2 weken op een boerderij gewerkt en de dochter 3 weken in een gezin geholpen. Daarnaast zijn ze alle3 op kamp geweest via CCIW. Chistian Camps in Wales. 2 weken worden ze in het diepe gegooid. Je bent de enige Nederlander bij 70 engelse jongelui. Dan moet je wel. Onze oudste zoon is ivm zijn leeftijd afgelopen jaar weer geweest en toen als kamp staf.
Als je meer gegevens wilt weten hierover hoor ik het wel. Je kunt ook kijken bij
https://www.cciw.co.uk/
AHHK76
Mijn broer en ik zijn samen ook een keer in de zomervakantie naar Engeland gegaan. Doordat we elk in een ander gezin zaten moesten we wel Engels praten. Eerst is dat heel spannend en je zult echt weleens een blunder maken. Maar je wordt niet uitgelachen omdat zij geen Nederlands kunnen en respect hebben voor het feit dat je Engels probeert te leren ;-). We hadden een woordenboek mee voor als we er niet uit kwamen dat we dingen op konden zoeken. Engelsen zijn heel gastvrij. Dus via een kerk of christelijke school is het denk ik wel mogelijk een gezin te vinden.
Een basisschool waar je via om een gastgezin zou kunnen vragen is deze: http://emmaus-school.org.uk/
Succes!