Negatieve gedachten bij eer van God

Ds. T.A. Bakker / Geen reacties

Vraag

Ik heb steeds als het gaat om de eer van God, heel negatieve gedachten. Alles geschapen om Zijns Zelfs wil, ook de goddeloze tot de dag Zijns kwaad. Als ik het woord eer hoor, denk ik altijd aan hoogmoedig zijn, jezelf bedoelen. Ik maak vast een enorme denkfout. Wilt u er eens wat verhelderend over schrijven?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat een begrijpelijke vraag stel je. Bij ons mensen is eer inderdaad vaak iets negatiefs. Als ik geëerd wil worden, denk jij: moet dat nou? Daar zit inderdaad vaak hoogmoed achter. Het moet je niet om jezelf gaan in de dingen die je doet, terwijl dat bij ons vaak wel een motief is.

Toch hoeft eer niet negatief te zijn. Ten diepste hebben we allemaal een gezond verlangen om geëerd te worden. Wat bedoel ik daarmee? Eer krijgen staat tegenover vernederd worden. Het is natuurlijk niet gezond om te verlangen vernederd te worden. Je wilt gezien, erkend en geliefd worden. God weet dat en sluit bij dat verlangen aan. Dat zien we duidelijk in de Bijbel. We vinden daarin allerlei teksten die te maken hebben met eer. Bijvoorbeeld “u dan, die gelooft, is Hij dierbaar” (1 Petrus 2:7). Je kunt ook vertalen: “voor u, die gelooft, is de eer.” Zij die in Christus geloven, zullen geëerd worden! Misschien niet op aarde, waar hun naam vaak door het slijk wordt gehaald – daar hadden de mensen aan wie Petrus zijn brief schreef ook mee te maken. Maar eens zullen ze de eerkroon dragen (Psalm 89:8 berijmd).

Nog een voorbeeld: “de HEERE zal genade en eer geven”, lezen we in Psalm 84:12. Niet alleen genade, maar ook eer! Wat betekent dat? Blijkbaar zal God in de eeuwigheid duidelijk maken dat we goed zaten, terwijl anderen zeiden: je moet je schamen. Terwijl we van van alles beticht kunnen worden op deze aarde, blijkt in de eeuwigheid dat dat niet terecht was en zet God het recht.

Goed, dit verhaal was nodig om duidelijk te maken dat het woord eer niet alleen iets negatiefs inhoudt. En nu de volgende stap. Want jouw vraag gaat niet over de eer van mensen, maar de eer van God. Ik heb tot nu toe duidelijk gemaakt dat eer niet per se negatief is. Dat geldt ook voor de eer van God. Wij mensen vinden erkenning belangrijk (en dat kan zich op een zondige manier manifesteren), God vindt erkenning ook belangrijk. En dan zit daar geen vleugje zonde in! Hij wil erkend worden, gewaardeerd worden, geëerd worden, geliefd worden, geloofd worden door álle mensen, ja, door heel Zijn scheppingswerk. Misschien roept dit dan wel weer dat negatieve op. Alles voor Zichzelf! Waarom moet het altijd om Hem gaan? Uiteindelijk is het antwoord: omdat God God is. Want het kan ziekelijk zijn hoe mensen naar eer snakken en als ze het niet krijgen instorten. Het kan tragisch zijn hoe mensen geëerd worden en in de lift gezet. Maar bij God is het nooit te veel. Hij komt altijd tekort. Wat zou Hij voor God zijn als Hij Zichzelf niet zag als Degene Die alle eer waard is? “Zijn Naam moet eeuwig’ eer ontvangen” (Psalm 72:11 berijmd)!

Als jij dát gaat zien, dan vind je het niet meer erg dat God Zijn eigen eer op het oog heeft. En dan vind je het wel heel erg dat jij Zijn eer zo vaak niet op het oog hebt. Dan speelt Psalm 115 als een rode draad door je leven: “Niet ons, o HEERE, niet ons, maar Uw Naam geef ere” (vers 1).

Hopelijk heb ik je hiermee wat geholpen.

Hartelijke groet,
Ds. T. A. Bakker