Wedergeboorte, levendmaking, rechtvaardigmaking

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Aan ds. C. Harinck. Er is veel verwarring over wedergeboorte, levendmaking, rechtvaardigmaking. Wanneer vindt de levendmaking nu plaats? Als je door het geloof in Jezus Christus bent? Of wordt je levendgemaakt als de Heilige Geest jouw ogen opent, je ongelukkige toestand laat zien en je drijft naar Christus? Ben je dan al wedergeboren maar nog niet gerechtvaardigd? Of vindt wedergeboorte plaats tijdens de rechtvaardigmaking?

Ook las ik pas in een kerkelijk blad dat iemand erachter moest komen dat een bedekte schuld nog geen vergeven schuld is. Deze uitspraak hoor je wel vaker. Maar klopt dit wel?

Tot slot hoorde ik pas dat op een gegeven moment het Evangelie je er buiten sluit (bijv. bij de Kananese vrouw; Ik ben niet gekomen voor de honden...). Maar het Evangelie sluit toch niemand uit? Het kan toch juist voor iedereen? Was dit niet beproeving in plaats van buitensluiten?