Niet mee met collega's naar TV-show

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Hoe kan je houding het beste zijn als er op je werk gevraagd wordt om mee te gaan naar een show van TV-sterren e.d. en je wilt dit niet? Kun je je ervan afmaken door te zeggen dat je dit als christen niet wilt, of moet je duidelijker zijn en zeggen waarom je dit niet kunt?

Antwoord

Je vraag spreekt van de grote verantwoordelijkheid die je hebt en gevoelt tegenover je naaste, voor het aangezicht van God. Staat er niet geschreven: Wees altijd bereid tot verantwoording...  Nu, je maakt je er niet vanaf door te antwoorden dat je iets niet wilt, omdat (!) je christen bent. Daarmee immers geef je heel wat aan. Zeker, een christen is geroepen tot getuigenis. Een lichtend licht en een zoutend zout zijn!... Maar, laten we beducht zijn voor krampachtigheid. 't Gaat niet om mijn mooie, wervende woorden of brede uiteenzettingen. 't Gaat niet om mijn christelijk spreken zozeer, als wel om mijn christen zijn (!) middenin deze weerbarstige wereld.

Iedere situatie vraagt om haar eigen 'aanpak'. Wat is het goed en nodig, om de HEERE steeds weer om wijsheid te vragen. Soms is het wijsheid te spreken; soms ook is het beslist wijsheid om te zwijgen. Vraag de HEERE om openingen (mogelijkheden) om Zijn Naam vrijmoedig te mogen belijden, zo, zoals Hij het wil. Vraag de HEERE ook om een hartelijke, oprechte bewogenheid met je naaste, wie hij ook is. Echter, gered wordt hij alleen door de bewogenheid van God. Behouden wordt hij alleen door Zijn Woord, toegepast aan zijn hart door de Heilige Geest.

Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

uitgaan