Passionen van J. S. Bach

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Mijn muzikale voorkeur gaat zwaar uit naar klassieke muziek (voornamelijk barok). Als zanger maak ik dan ook deel uit van een aantal koren waar dit soort muziek word uitgevoerd. In de passionen van J. S. Bach worden Jezus worden letterlijk gebruikt en uitgevoerd door een bassolist. In hoeverre mag een onchristelijke deze teksten ook zingen? Is het zo en zo wel verantwoord om deze teksten (de letterlijke woorden van Jezus) te zingen?

Antwoord

Bach was een gelovig man. Het was zijn uitdrukkelijke wens dat de Mattheus Passion zou worden uitgevoerd door ware christenen. Overigens was zijn Mattheus Passion een dienst aan de kerk. Een onderdeel van zijn werk voor de liturgie van het Kerkelijk Jaar. Maar, zoals Frits Mehrtens zegt, het is “een zwerfsteen” geworden, los van de liturgie.

Gods Woord zegt: Wat je doet, doe het tot eer van God. Het is duidelijk dat het in zeer vele Bachuitvoeringen vooral lijkt te gaan om het muzikaal talent van mensen en vervolgens de roem voor de uitvoerenden. Dat heeft Bach nooit gewild. En, wat belangrijker is, het kan God niet behagen. Gods Woord aangrijpen als een opstapje voor eigen, ijdele eer? Nee!

Wie Gods Woord (be)zingt zonder geestelijke  affiniteit, doet er goed aan ermee te stoppen. Overigens kan een ieder zich afvragen: Hoe zing ik de psalmen 's zondags in de kerk? Laat ons gebed zijn dat God Zelf door Zijn Geest ons leert zingen tot zijn eer. Dagelijkse oefening is daarbij nodig. Zó zingt de psalmdichter:'k Zal zingen voor de Opperheer, 'k zal psalmen zingen tot Zijn eer.

Kand. G. A. van Ginkel

Tags in dit artikel:

klassieke muziekPasenpassion