Goede kerk

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik had laatst met een goede vriend van me een discussie over welke kerk er nu goed is. Ik zei: het maakt volgens mij niet uit naar welke kerk je gaat zolang je maar gelooft in de drie-enige God en dat je alleen zalig kunt worden door Hen te belijden, want Jezus heeft toch gezegd: Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Toen zei mijn vriend dat dat niet klopte, want het geloof heeft ook nog iets met de geschriften te maken (wat precies, weet ik niet meer). Mijn vraag is: wat vindt u nu eigenlijk van mijn antwoord?

Antwoord

Goed dat je met elkaar ook eens spreekt over de dingen van kerk en geloof. Hoewel we snel onvruchtbaar kunnen verzanden in een discussie over gelijk en ongelijk De aanleiding tot een discussie, was de klassieke vraag: welke kerk is goed? Ik begrijp je vraag als: bij welk kerkverband moet je zijn? Waar zit je goed? Ik denk aan wat de Nederlandse Geloofsbelijdenis ons aanreikt in de artikelen 27,28,29. In 28 lees ik, dat iedereen schuldig is zich bij de ware Kerk te voegen. In 29: De merktekenen om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der Sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. enz. Nu ja, lees maar eens.

Hoe dan ook, het is niet maar om het even, waar je ter kerke gaat. ’t Zal altijd weer gaan om drie stukken (ellende, verlossing, dankbaarheid); twee wegen (de brede weg en de smalle weg); één naam (Jezus Christus; één Naam gegeven tot zaligheid.) Kortom, de boodschap van zonde en vrije genade. Waarbij dan ook nog eens een accent gelegd mag worden op de noodzaak van het bevindelijk verstaan van de dingen.

In het antwoord aan je vriend, herleid je alles tot een soort minimale kernbelijdenis: de Goddelijke Drieëenheid. Zeker, dat is heel kernachtig, maar ... je kunt er wel alle kanten mee op. Ik proef in je antwoord een zekere luchtigheid; zo van: wat maakt het eigenlijk allemaal uit? Nu, het maakt heel wat uit. God is de God van verkiezing. De God van recht en gerechtigheid. De eisende God en de schenkende God. De God van vrije genade. De Zichzelf in Christus Jezus openbarende God. Christus bloed is de enige grond der zaligheid. De Heilige Geest is het, Die Heere is en levend maakt. En dat alles naar het getuigenis van de Heilige Schrift.

Wat vind ik van je antwoord? Ik vind het een beetje erg open, naar alle kanten. En daarom een beetje gevaarlijk. Rest mij nog één ding te zeggen: in elk kerkverband vind je zowel kaf als koren. Overal ontmoet je zondaren; mensen buiten het paradijs. Ook de allerheiligste in dit leven. Daarom zeg ik ook niet: bij ons moet je zijn. Maar wel: bij Hem moet je zijn. Bij Christus. In Hem moet je zijn. Dan behoor je bij de ware Kerk. Laat dat onze bede zijn. Van harte. Voor jou en je vriend.

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

ware kerk