Adam en Eva ook geschapen in zes dagen

Ds. J. Prins / Geen reacties

Vraag

De aarde is in zes dagen geschapen. Ik heb altijd gedacht dat Adam en Eva ook geschapen waren in deze zes dagen. Dat is me ook eigenlijk altijd geleerd. Maar in de bijbel lees ik eerst dat de aarde geschapen is, dat toen de zevende dag was, waarop God ruste en dat daarna de mens is geschapen (Genesis 2). Heb ik dit zo goed begrepen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In Genesis 1:23 lezen we: “Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de vijfde dag”, hiermee is dus de 5e dag ‘afgesloten’. Dan begint de 6e dag, waarop God o.a. ook de mens schiep (24): “En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend en wild gedierte van de aarde, naar zijn aard! En het was alzo. 25 En God maakte het wild gedierte der aarde naar zijn aard, en het vee naar zijn aard, en al het kruipend gedierte van de aardbodem naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.  26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heer-schappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.  27 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze. En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!  29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze! 30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo”.

Met vers 31 wordt de 6e dag ‘afgesloten’: “En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de zesde dag”. We zien dus dat de mens op de 6e dag is geschapen. Hierna volgt de 7e dag waarop de HEERE God rustte van al Zijn werk! (“Rusten” betekent hier ophouden met werken! Want, met eerbied gesproken, de Heere God werd niet moe van het scheppen. Zie Jesaja 40: 28.)

Genesis 2:1: “Alzo zijn volbracht de hemel en de aarde, en al hun heir. 2 Als nu God op de zevende dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op de zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had. 3 En God heeft de zevende dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op dezelve gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken”. En dan krijgen we in de rest van hoofdstuk 2: “hoe het verder gaat met de mens (en de schepping) die al geschapen is!”.

Je komt deze manier van beschrijven ook wel tegen in boeken die door mensen zijn geschreven. Bijvoorbeeld, er worden in hoofdstuk 1 van een boek verschillende dingen verteld. In hoofdstuk twee wordt dan met één ding verder gegaan. Dan wordt er aan het begin van dat 2e hoofdstuk eerst nog even verteld hoe het met dat ene ding zat. Zo wordt in Genesis 2 eerst nog beschreven dat de mens geschapen is. En daarna komt dan de vreselijke geschiedenis van onze zondeval. Gods oordeel daarover en de wondervolle belofte van Zijn genade in Genesis 3:15. Dus de mens is geschapen op de 6e dag (Genesis 1) en in Genesis 2 wordt ons dan gezegd hoe het verder is gegaan.

Ik vroeg me even af, vanuit welke invalshoek je deze vraag stelt. Er zijn namelijk veel goede boekje die ingaan op dit soort vragen. En misschien word je wel geconfronteerd met allerlei vragen over de betrouwbaarheid van de Bijbel. Met name van het Boek Genesis? Een goed boekje dat op deze vragen ingaat is: “Verkenningen in Genesis”, Kok, Kampen, 1986. (Ik weet niet of het nog nieuw te verkrijgen, 2e hands nog wel.) Jouw vraag wordt bijvoorbeeld uitgebreid besproken vanaf pagina 29.

Van harte sterkte en Gods zegen in alle dingen toegebeden.

Met vriendelijke groeten, ds. J. Prins, Randwijk

Lees meer artikelen over:

schepping